۰ نفر

در جلسه هیئت دولت مطرح شد:

توضیحات رییس جمهور درباره عرضه اوراق در بازار سرمایه/ ادامه پرداخت یارانه‌های حمایتی به مردم

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۱
کد خبر: 440657
توضیحات رییس جمهور درباره عرضه اوراق در بازار سرمایه/ ادامه پرداخت یارانه‌های حمایتی به مردم

رئیس جمهوری با اشاره به این که ما هدف اصلی روز قدس را در هیچ شرایطی از یاد نمی‌بریم گفت: قدس فراموش نمی‌شود و در اشغال ستمگران باقی نخواهد ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با گرامیداشت روز قدس اظهار کرد: مراسم امسال روز قدس با شرایط خودش در مناطق سفید برگزار می‌شود و مردم در نماز جمعه ندای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان می‌رساندند. در مناطق غیر سفید هم مردم از طریق فضای مجازی یا حقیقی و در چارچوبی که امکان پذیر است یاد روز قدس را گرامی‌ می‌دارند.

هدف اصلی روز قدس را  در هیچ شرایطی از یاد نمی‌بریم

وی تاکید کرد: ما هدف اصلی روز قدس را  در هیچ شرایطی از یاد نمی‌بریم ما همیشه با ستمگران در ستیز و حامی مظلومان عالم هستیم  ایستادگی در برابر مظلومان از ستون‌های اصلی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است مردم فلسطین ۷۲ سال است از خانه خود آواره شده و هر روز بر آنها ستم روا داشته می‌شود قدرت‌های استکباری جهان و در راس آنها آمریکا همیشه حامی صهیونیست‌ها، نژاد پرستی و آپارتاید بوده و علیه مظلومین تلاش کرده اما باور ما این است که حق در نهایت پیروز می‌شود و ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین ادامه یافته و این راه به پیروزی نهایی می‌رسد. قدس هیچ گاه فراموش نمی‌شود و در اشغال ستمگران باقی نمی‌ماند ما به هیچ عنوان این ظلم و ستم را برنمی‌تابیم.

تقریبا به مرز مهار کرونا رسیده‌ایم

روحانی در ادامه سخنان خود در جمع اعضای هیات دولت با بیان این‌که «ما در غم عزیزانی که در جریان شیوع ویروس کرونا تعدادی از عزیزان خود را از دست دادند شریک هستیم»، تصریح کرد: در طی سه ماه گذشته قدم به قدم در راستای مبارزه با شیوع این ویروس در حال پیشرفت هستیم. ما تا کنون پیشرفت‌های خوبی در راستای مقابله با این ویروس خطرناک داشته‌ایم و تقریبا به مرز مهار رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت همکاری مردم در راستای مقابله با این ویروس به وضعیت چند استان کشورمان که اکنون در شرایط نامساعد قرار دارد اشاره کرد و گفت: اگر احتیاط‌های لازم انجام و دستورالعمل‌های بهداشتی دقیق اجرا می‌شد شاید در این چند استان نیز این مشکلات را نداشتیم.

وی با بیان این‌که «ما در ابتدا راهی را که انتخاب کردیم قرنطینه آمرانه نبود بلکه راه ما سیاست مشارکتی و داوطلبانه بود»، افزود: ما از مردم در مسیر مقابله با این ویروس درخواست کمک کردیم که مردم نیز انصافا به صحنه آمدند و کمک‌های خوبی ارائه کردند و پزشکان و کادر درمانی و متخصصان ما نیز در این زمینه فداکاری و زحمات زیادی کشیدند. ما باید همین راه را ادامه دهیم تا پایان راه هنوز مسیر زیادی داریم. نباید غافل شویم و به موفقیت‌های‌مان دلخوش شویم. نباید احتیاط‌ها را از دست دهیم و اگر ان‌شالله مسیر همدلی و همکاری را ادامه دهیم و دستورالعمل‌ها را به صورت دقیق اجرا کنیم ان‌شالله با کمترین تلفات به پایان راه می‌رسیم.

راه طولانی پیش رو داریم

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «راهی که در پیش داریم کمی طولانی‌تر از آن چیزی است که شاید در ذهن مردم در ابتدا بود و یا الان باشد» خاطرنشان کرد: از ابتدا مشخص بود راه کوتاه نیست، راه بلند است و همانطور که اشاره شد ان‌شالله با مراعات و همدلی این راه سخت را با خسارت و مشکلات کمتر طی خواهیم کرد.

سیاست‌های حمایتی دولت باید تا پایان خرداد عملیاتی شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جلسه هیات دولت به سیاست‌های حمایتی دولت در راستای جبران تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: دولت به حمایت‌های خود از مردمی که در جریان شیوع این ویروس دچار مشکلات فراوانی از نظر زندگی و اقتصادی شده‌اند ادامه می‌دهد.

وی خطاب به مردم افزود: دولت برای آموزش فرزندان شما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و هر جا که لازم باشد کمک‌های لازم را ارائه می‌دهد حتی به صورت مجانی. ما آنجا که باید کمک کنیم در حد توان وارد خواهیم شد.

روحانی به سیاست‌های دولت برای کمک به شرکت‌های حمل و نقل هوایی، زمینی و ... اشاره کرد و افزود: سیاست‌هایی که دولت برای حمایت از اقشار مختلف در نظر گرفته است باید تا پایان خرداد به صورت مناسب اجرایی و عملیاتی شود و فرصت ما برای اجرای این کمک‌ها تا پایان خرداد ماه است.

مردم نگرانی بابت کالاهای اساسی نداشته باشند

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم نگرانی بابت کالاهای اساسی نداشته باشند. ارز لازم برای تامین کالاهای اساسی را داریم و خرید کالاهای اساسی انجام شده و در حال انجام است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. وضعیت کشاورزی هم امسال مناسب است و کشاورزان گندم به اندازه نیاز تولید کرده‌اند و دولت آن را خریداری می‌کند. شرایط صادرات غیرنفتی هم مطلوب است؛ البته به خاطر کرونا، مشکلات مرزی با همسایگان داشته‌ایم اما مرزها در حال باز شدن و صادرات غیرنفتی در حال افزایش است.

روحانی با بیان اینکه به رئیس بانک مرکزی تاکید کرده‌ام که شرایط ارزی باید به تعادل برسد، خاطرنشان کرد: در جلسه سران قوا تصمیمات خوبی برای اجرای بودجه گرفته‌ایم که رهبری هم آنها را تایید کرده است و مشکلی برای اجرای بودجه نخواهیم داشت. به زودی هم اوراق خزانه منتشر می‌شود که بدون ریسک خواهد بود. در خصوص سهام عدالت هم تصمیمات قدم به قدم اجرا می‌شود. مردم می‌توانند 30 درصد سهام عدالت که برای فروش آزاد شده است را از طریق شعب بانک‌ها عرضه کنند. بانک‌ها این سهام را در بورس به فروش رسانده و پول آن را به مردم باز می‌گردانند. بانک‌ها حق ندارند که این سهام را خودشان بخرند.

امسال سال سختی داریم

وی تاکید کرد: امسال سال مشکل و سختی داریم، اما با کمک هم می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. کسانی که این مشکلات را برای ما به وجود آورده‌اند اکنون گرفتارترین کشورها هستند. کاخ سفید بدترین شرایط و بیشترین اختلاف را برای اداره کشور دارد و بدترین اداره را در مبارزه با کرونا داشته است و نشان داده چقدر در این زمینه ناتوان است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به حل مشکلات سیاسی در عراق و افغانستان گفت: باید خوشحال باشیم که ثبات سیاسی در دو کشور همسایه ما ایجاد شد. تشکیل دولت در عراق و توافق بین گروه‌های شیعه، سنی، کرد و عرب اقدام خوبی برای ثبات و نشاط اقتصادی عراق خواهد بود. ما به عنوان دوست، برادر و همسایه در کنار عراق خواهیم بود. در افغانستان هم اختلافات به یک تفاهم منجر شد که این تفاهم موجب ثبات و امنیت بیشتر در افغانستان می‌شود. ما سهم بزرگی در کمک به مردم و مهاجرین افغانستان و در دوران جهاد این کشور داشته‌ایم و امروز هم در کنار آنها هستیم.

روحانی در ادامه با اشاره به اتمام دوره مجلس دهم، اظهار کرد: دولت و مجلس دهم در روزهایی کاملا در کنار هم بودند اما معتقدم بیش از این می‌توانستیم به هم کمک کنیم. لوایح مهم دولت و لوایح بودجه با کم و زیاد در مجلس تصویب شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه از افتخارات جمهوری اسلامی این است که هیچ دوره فطرتی برای مجلس نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: اولین انتخابات مجلس در اسفند 58 برگزار شد و در خرداد 59 نیز مجلس اول افتتاح شد و در این 40 سال 10 مجلس آمده و رفته‌اند.

می‌توانستیم تفاهم بیشتری با مجلس دهم داشته باشیم

امیدوارم ارتباط دولت با مجلس یازدهم نزدیک‌تر باشد

رئیس جمهور با تشکر از مجلس دهم به خاطر حمایت از دولت تاکید کرد: می‌توانستیم تفاهم بیشتری با مجلس داشته باشیم که این امیدواری را به مجلس بعدی می‌گذارم. ما با مجلس دهم می‌توانستیم همکاری بیشتری داشته باشیم. ما سه سال است یک لایحه دو فوریتی به مجلس داده‌ایم اما به جایی نرسیده‌ایم. به هر حال ما مجری قانون اساسی هستیم و دولت و مجلس در اجرای آن باید دقیق باشند. آرزوی من این است که ارتباط دولت با مجلس یازدهم نزدیک‌تر باشد. زیرا این به نفع مردم است. امسال سال سختی است. هم به دلیل تحریم‌ها و هم کرونا و مردم دوست دارند منتخبان آنها در دولت و مجلس مشکلات آنها را حل کند. دولت و مجلس منتخبان و وکیل مردم هستند و باید به دنبال حل مشکلات مردم باشند.

وی در پایان گفت: اینکه مجلس از چه جناحی تشکیل شده، از فرعیات بوده و مهم نیست. بار سنگین مسئولین، همه جناح بندی‌ها در مجلس را می‌زداید، در دولت هم همینطور است. ما کار و فعالیت مجلس یازدهم را به فال نیک می‌گیریم و اعلام می‌کنیم در چهارچوب قانون اساسی در کنار مجلس خواهیم بود. ما معتقدیم باید برای حل مشکلات مردم دست به دست هم دهیم. زیرا مردم همین را از ما می‌خواهند.