۰ نفر

محیط کسب و کار در وضعیت نارنجی

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۵۰
کد خبر: 438111
محیط کسب و کار در وضعیت نارنجی

فعالان اقتصادی ایران می‌گویند اوضاع کسب و کار در زمستان نسبت به فصل پاییز بدتر شده آن‌هم در شرایطی که در اواخر فصل زمستان، کرونا در ایران متولد شد و بر وخامت ماجرا افزود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، تازه‌ترین گزارش اتاق ایران از شاخص پایش ملی محیط کسب‌وکار در زمستان 1398نشان می‌دهد وضعیت فضای کسب و کار، نسبت به فصل پاییز نامساعدتر شده، پیش از این در 4فصل متوالی وضعیت فضای کسب و کار رو به بهبود پیش می‌رفت.

شاخص ملی کسب و کار که  از پاییز سال97 به بعد روند بهبود نسبی را در پیش گرفته بود در زمستان دوباره مسیری متفاوت را طی کرده؛ مسیری که محیط کسب و کار را به وضع قرمز نرسانده اما دست‌کم رنگ آن کمی کم‌رنگ‌تر و نارنجی است؛ انتظار می‌رود با نمایان شدن آثار تخریب کرونا، شاخص ملی کسب و کار در فصل بهار امسال بدتر هم شده باشد؛ البته برای ارزیابی میزان قرمزی وضع بهار باید منتظر ماند و دید آیا سیاست‌های حمایتی دولت اثربخش خواهد بود یا نه؟

نتایج محاسبه شاخص

براساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در زمستان1398، رقم شاخص کل، 6.05 از نمره 10به‌عنوان بدترین ارزیابی محاسبه‌شده که بدتر از وضع این شاخص نسبت به پاییز گذشته بوده؛ از دید فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، در اکثر استان‌ها، وضع بیشتر مؤلفه‌های مؤثر بر محیط کسب‌وکار ایران در زمستان1398تا حدودی نامساعدتر شده است. موانع اصلی کسب و کار از نظر فعالان بخش خصوصی ایران در زمستان پارسال غیرقابل ‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواداولیه و محصولات، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار و همچنین دشواری تأمین مالی از بانک‌ها اعلام شده هرچند به آثار تخریب ناشی از شیوع ویروس کرونا اشاره‌ای نشده است. آنها می‌گویند دسترسی به آب، به حامل‌های انرژی (برق، گاز و گازوییل و...) و شبکه تلفن همراه و اینترنت بهتر شده است. از نکات مهم در شاخص پایش ملی محیط کسب و کار این است که در 4دوره نخست اجرای این طرح، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها به‌عنوان نامساعدترین مؤلفه کسب‌وکار ارزیابی‌شده بود، اما در 10دوره اجرا از پاییز 1396تا زمستان 1398، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواداولیه و محصولات به‌عنوان مانع نخست بر سر کسب و کارها معرفی شده که از اثر نوسان نرخ ارز و سخت‌تر شدن مسیر دسترسی به قیمت‌های پایدار و باثبات مواداولیه و محصولات حکایت دارد.

 

وضع استان‌ها

اتاق ایران در ارزیابی وضعیت کسب و کار در استان‌ها هم به این نتیجه رسیده است که استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و کردستان به‌ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی و قزوین دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها بوده‌اند البته به‌دلیل همزمانی اجرای طرح در کشور و شیوع ویروس کرونا، تعداد پرسشنامه‌های تکمیل‌شده در برخی استان‌ها به اندازه کافی نبوده، لذا نتایج استانی طرح در این دوره باید بااحتیاط بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرد.

اوضاع مشاغل

براساس نتایج این پایش در زمستان 1398، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات در مقایسه با بخش‌های صنعت و کشاورزی نامناسب‌تر ارزیابی‌شده و در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، رشته فعالیت‌های سایر فعالیت‌های خدماتی، اداری و خدمات پشتیبانی و ساختمان به‌ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب‌وکار و رشته فعالیت‌های سایر فعالیت‌های هنر، سرگرمی و تفریح، املاک و مستغلات و آموزش به‌ترتیب بهترین وضعیت کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

     تازه‌ترین برنامه‌های دولت برای آواربرداری از کرونا

به‌نظر می‌رسد نه‌تنها دولت، بلکه مجموعه حاکمیت، خود از ابعاد احتمالی آوار و حجم تخریب زلزله کرونا در اقتصاد ایران آگاه هستند و برای آواربرداری از همین حالا آستین‌ها را بالا زده‌اند چنان که شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا در نشست روز شنبه‌خود پیشنهاد سازمان مالیاتی برای تسریع و تسهیل در انجام امور مودیان مالیاتی را تصویب کرد. طبق این مصوبه مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده دوره چهارم سال 98 و سررسید پرداخت آن برای همه مودیان مالیاتی پایان اردیبهشت‌ماه تعیین شد. همزمان وزارت کار هم اعلام کرد: پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا این هفته آغاز می‌شود و یک میلیون واحد کسب و کار که مشمول دریافت تسهیلات شناخته شده‌اند پس از دریافت پیامک وزارت کار باید به سامانه کارا مراجعه و اطلاعات خود را برای دریافت تسهیلات ثبت کنند.  تاکنون ۱۳رسته شغلی، که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌اند، شناسایی شده‌اند، این 13رسته شغلی می‌توانند با قید شرط‌هایی از تسهیلات حمایتی کرونا استفاده کنند. وزارت کار می‌گوید کارفرمایان به محض دریافت پیامک می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا به نشانی اینترنتی kara.mcls.gov.ir اطلاعات خود را به ثبت برسانند. پس از این مرحله، اطلاعات کارفرمایان به بانک‌ها ارسال و روند پرداخت تسهیلات با نرخ سود 12درصدی آغاز می‌شود. براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به ازای هر کارگر شاغل مبلغ ۱۲میلیون تومان به هر کارگاه پرداخت می‌شود و چنانچه نوع شغل به‌گونه‌ای باشد که براساس مصوبه ستاد ملی کرونا کارگاه تعطیل شده باشد، این مبلغ به ازای هر کارگر ۱۶میلیون تومان خواهد بود. دوره بازپرداخت این تسهیلات پس از یک دوره تنفس از مهرماه سال‌جاری و به‌مدت 2سال است و وثایقی که برای دریافت این تسهیلات از سوی بانک‌ها اخذ خواهد شد، متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن عملیاتی می‌شود.