۰ نفر

کرونا وضعیت اقتصادی چه کسانی را بحرانی کرد؟

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۵۱
کد خبر: 437716
کرونا وضعیت اقتصادی چه کسانی را بحرانی کرد؟

یک کارشناس اقتصادی اعتقاد دارد کانون اصلی بحران در کشور در حال حاضر کسانی هستند که روزمزد هستند و تعدادشان هم زیاد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، محمد خوشچهره اظهار داشت: ما باید ببینیم خونریزی در اقتصاد ایران در کجا اتفاق می‌افتد.

وی با ذکر مثالی افزود: پیش از این تورم و بیکاری مشکلات متعددی را برای اقتصاد ایران به وجود آورده بود، در سال‌های اخیر اما ما با بحران جدی کاهش ارزش پول ملی روبه‌رو شدیم و قیمت ارز از ۳ هزار تومان ناگهان به ۱۷ الی ۱۸ هزار تومان رسید.

این اقتصاددان تصریح کرد: درست است اقتصاد ایران مشکلات متعددی داشت،  اما موضوع اصلی باید بر مهار این روند متمرکز می‌شد والا اقتصاد بیمار در اثر شدت خونریزی از دست می‌رفت.

خوشچهره عنوان کرد: این اتفاقات سبب شد مردم درجا فقیر شوند، اما بررسی کنید می‌بینید در آن دوره کسی از کاهش ارزش پول ملی صحبت نمی‌کرد و همه از افزایش نرخ ارز صحبت می‌کردند. مردم هم توجیه نبودند و خودشان هر روز نرخ‌ها را ترغیب می‌کردند.

وی متذکر شد: بعد از مدتی قوه‌قضاییه اعلام کرد که جلوی اعلام نرخ‌ها را می‌گیرم و فضای اعلام نرخ‌ها را کنترل می‌کنم. بالاخره سیاست‌هایی تدوین و روند رشد قیمت ارز با توقف معناداری مواجه شد.

این اقتصاددان گفت: اصل حرف ما این‌جاست که اگر ما خونریزی را تشخیص ندهیم، فرصت از دست می‌رود.  الان هم چنین شرایطی وجود دارد. در حال حاضر چه مساله‌ای جنبه خونریزی دارد؟

خوشچهره افزود: من فکر می‌کنم کانون اصلی بحران در کشور کسانی هستند که روزمزد هستند و تعدادشان هم زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: این‌ها در مضیقه مالی سختی هستند، شاید یکی دو ماهی، با هر سختی تحمل کرده باشند اما در ماه‌های آینده با مشکل روبرو می شوند.