۰ نفر

احتمال چاپ اسکناس جدید در دولت روحانی

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۳۸
کد خبر: 436683
احتمال چاپ اسکناس جدید در دولت روحانی

بعد از تصویب کلیات و جزئیات لایحه اصلاح پول ملی در مجلس شورای اسلامی، دولت باید مقدمات اجرای این طرح را فراهم کند؛ احتمالاً در دولت روحانی اولین اسکناس جدید بدون صفرهای اضافی چاپ خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 15 اردیبهشت) و پس از تصویب  کلیات لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی ،  ماده واحده و جزئیات این لایحه  را نیز به تصویب رساندند.

برخی منابع به‌اشتباه از تصویب کلیات لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی خبر داده‌اند درحالی که کلیات این طرح قبلاً تصویب شده بود و امروز ماده واحده و جزئیات این لایحه در مجلس به تصویب رسید.

بعد از تأیید این طرح در شورای نگهبان،‌ بانک مرکزی سه ماه وقت دارد تا آیین‌نامه اجرایی اصلاح واحد پول ملی را به دولت ارائه دهد و اقدامات اجرایی را آغاز کند.

همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در زمان تصویب این طرح در مجلس در خصوص زمان مورد نیاز برای ایجاد این تحول، گفت: از 2 تا 5 سال بسته به شرایط آماده‌سازی آن طول می‌کشد و تلاش ما این است که در اسرع وقت صورت گیرد و کارهای کارشناسی و سرعت، لطمه‌ای به اجرای مطلوب آن نزند.

هرچند برخی معتقدند اجرای این طرح به دولت فعلی نمی‌رسد ولی کسب اطلاع از بانک مرکزی حکایت از آن دارد که احتمال اجرای حذف 4 صفر از پول ملی در دولت روحانی بالاست.

یک مقام مسئول بانک مرکزی گفت: اقدامات اجرایی این طرح حداکثر 6 ماه خواهد بود و بعد از آن انتشار پول جدید آغاز می‌شود.

گفتنی است، با حذف چهار صفر از پول ملی، «ریال» به «تومان» تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هر تومان معادل 10٫000ریال واَضعاف آن «قران» خواهد بود و هر تومان معادل 100 قران می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در همین خصوص گفت: تومان و قران همزمان با پول فعلی در کل کشور جاری شده و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند.

متن کامل ماده واحده لایحه اصلاح پول ملی به‌شرح زیر است:

ماده واحده
ماده 1 قانون پولی و بانکی کشور به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:
الف ــ واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر 10 هزار ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.
تبصره 1 ــ برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول، محاسبه و تعیین می‌شود.
تبصره 2 ــ دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال که در این قانون، «دوره گذار» نامیده می‌شود، حداکثر دو سال با رعایت تبصره 4 این بند خواهد بود. طریقه جمع‌آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال از جریان، بر طرق مفاد بند (ب) ماده 3 و بند ج ماده 4 قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می‌شود.
تبصره 3 ــ پس از پایان دوره گذار، تعهداتی که پیش از این بر اساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.
تبصره 4 ــ بانک مرکزی موظف است ظرف 2 سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز «دوره گذار» فراهم کند.
تبصره 5 ــ آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف 3 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.