۰ نفر

کدام صنف‌ها در شرایط قرنطینه، فعالیت بیشتری داشتند؟

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۴۰
کد خبر: 436061
کدام صنف‌ها در شرایط قرنطینه، فعالیت بیشتری داشتند؟

داستان بعضی از اصناف، در این روزها متفاوت است. در روزهایی که مغازه‌ها هرکدام به تعطیلی‌های اجباری و خانه‌نشینی تن داده بودند، سوپرمارکت‌ها وفروشگاه‌های زنجیره‌ای با فشار بیشتری نسبت به گذشته به‌کار خود ادامه می‌دادند تا جایی که روزهای ابتدایی شیوع کرونا، قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ خالی شدند و در سوپرمارکت‌های بزرگ جای سوزن انداختن نبود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ صاحبان سوپرمارکت‌ها و کارکنان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این روزها ملزم به خدمات‌رسانی به مردم بودند و برخی از این واحدها به شکل 24ساعته باز بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های تامین‌کننده، واحدهای فروش و توزیع کالاهای خوراکی و ضروری در تمامی فروردین‌ماه مدام در محل کار خود حاضر شده‌اند. مدیر میانی یکی از شرکت‌های تولید چیپس در این‌باره  می‌گوید: ما در روزهای نخست، چندبرابر حالت عادی سفارش داشتیم. خرده‌فروشی‌ها و هایپر‌استارها به مقادیر بیشتری از تولیدات ما نیاز داشتند. ما ظرفیت را بالا برده بودیم اما همچنان فشار کاری به حدی بالا بود که به برخی از واحدها دیرتر می‌رسیدیم.

حامد، صاحب یک سوپری در خیابان پیروزی در این‌باره  می‌گوید: خانه من ورامین است. من تا پیش از شیوع کرونا مجبور بودم مغازه را حدود ساعت 10شب ببندم که تا ساعت 12بتوانم به خانه برسم. کسی هم نبود که شب بتوانم مغازه را به دستش بسپارم. در یکی،‌دو ماه اخیر اما شیوه زندگی من تغییر کرده. تا 1-12 شب در مغازه می‌مانم. 2 نفر را هم برای کمک استخدام کرده‌ام. این در حالی است که سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها  می‌گوید: میزان فروش ما ثابت است. اینطور نیست که همه سوپرمارکت‌ها افزایش فروش را تجربه کرده باشند. تنها برخی از واحدهای بزرگ در شمال تهران، اندکی افزایش فروش را تجربه کرده‌اند. میزان فروش سوپرمارکت‌ها در این ایام ثابت بوده و این در حالی است که هم‌صنفی‌های من مدام در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار داشتند. اگر سوپری‌ای دستکش و ماسک یا سایر لوازم بهداشتی داشته بیشتر از سایر اقلام فروخته است اما درباره همه اقلام این قاعده صدق نمی‌کند.

سوپرمارکت‌های تلفنی فروش زیادی داشته‌اند

وحید، صاحب سوپرمارکتی در خیابان ولیعصر است. او درباره میزان فروش‌اش در ایام کرونایی می‌گوید: من اگر بگویم افزایش نداشته دروغ گفته‌ام. اما ببینید مثلا من نان ساندویچی صنعتی می‌آورم در کمتر از 2ساعت تمام می‌شود اما شرکت بیش از چند بسته سهمیه من به من نمی‌دهد. بعضی از اجناس به سرعت فروش می‌روند و بعضی اجناس دیگر روی دستم می‌مانند؛ مثلا بستنی‌ها کمتر به فروش می‌رسند یا دیگر مردم سراغ شکلات صبحانه نمی‌آیند؛ انگار نظم خرید و فروش به هم ریخته.

او درباره جزئیات کار در واحد صنفی خود می‌گوید: ببینید من 3 تا کارگر دارم که می‌توانند سفارش‌های تلفنی این دور و اطراف را پوشش دهند. مردم این روزها تمایل دارند در خانه بمانند و اجناس موردنیازشان را تلفنی تهیه کنند. همین امکان باعث شده حدود 30درصد بیشتر از سابق روی بعضی از اجناس افزایش فروش و سود داشته باشم اما واحدی که به‌علتی این امکان را ندارد، ممکن است فروش‌اش ثابت مانده یا حتی کم شده باشد چون بازار رقابت داغ است.

بازار داغ فروشگاه‌های اینترنتی

داستان هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای اما اندکی متفاوت‌تر است. اگرچه مشاهدات نشان می‌دهد که این فروشگاه‌ها در این روزها، فروش بیشتری را تجربه کرده‌اند اما صاحب یکی از این فروشگاه‌ها که تمایلی ندارد نامش فاش شود می‌گوید: مواد ضدعفونی‌کننده، وایتکس، پودر، ‌صابون، دستمال و... را در برخی از این روزها 3یا 4 برابر یک روز عادی فروخته‌ایم اما بقیه اجناس روی دست‌مان مانده. لوازم برقی، لباس‌ها، پلاستیک‌های مورد نیاز در آشپزخانه و... دیگر مشتری ندارند. او همچنین ادامه می‌دهد: شاید بتوان گفت برخی از هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین 10تا 20درصد افزایش فروش را تجربه کرده‌اند اما مردم در خانه ماندن و سفارش اینترنتی را این روزها ترجیح می‌دهند. کسی هم برای خرید یک شیر و چند قالب پنیر و... به فروشگاه نمی‌آید و خود را در معرض آلودگی قرار نمی‌دهد. او می‌افزاید: وضعیت فروشگاه‌هایی که در پاساژ‌ها بودند خراب‌تر از فروشگاه‌هایی است که در خیابان و کوچه و... بودند. فروشگاه‌های همکف پاساژ‌ها، به‌خاطر تعطیلی مغازه‌های پاساژ‌ها دیگر مانند سابق پاخور ندارند و همانطور که گفتم سوپرمارکت‌های آنلاین هستند که این روزها، در میزان افزایش فروش‌هایشان رکورد زده‌اند.