۰ نفر

در جلسه امروز هیئت دولت

روحانی: سلامت مردم و تأمین نیازهای آنان اولویت ماست/ کماکان به «در خانه بمانیم» توجه شود

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰
کد خبر: 435350
روحانی: سلامت مردم و تأمین نیازهای آنان اولویت ماست/ کماکان به «در خانه بمانیم» توجه شود

رئیس‌جمهور گفت: تلاش بر این بوده که سلامت مردم را هدف و موضوع اول مورد حراست قرار دهیم و بعد بتوانیم نیازهای مردم را در بازار تأمین کنیم و بنگاه‌ها و کارگاه‌‌ها بتوانند به کار خود ادامه دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: این‌که امروز می‌بینیم محصولات کشاورزی و اقلام مورد نیاز مردم و محصولات مربوط به مسائل بهداشتی به‌وفور است، در سایه تلاش کارگران عزیز ماست. کنار تلاش کادر درمانی ما که مجاهدت بزرگی انجام دادند، کارگران ما نیز برای رفع نیازمندی جامعه تلاش کردند.

وی افزود: تلاش بر این بوده که سلامت مردم را هدف و موضوع اول مورد حراست قرار دهیم و بعد بتوانیم نیازهای مردم را در بازار تأمین کنیم و بنگاه‌ها و کارگاه‌‌ها بتوانند به کارخود ادامه دهند.

رئیس‌جمهور گفت: به‌دلیل نامشخص بودن این ویروس ما باید خود را بر این فرض آماده کنیم که این ویروس متأسفانه برای مدتی کنار مردم خواهد بود؛ چون هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان این اپیدمی چه‌زمانی است. باید فعالیت را کنار حضور این ویروس ببینیم؛ باید دستورالعمل‌های پزشکی را مراعات کرد و در عین حال کار و تولید و فعالیت هم ضروری است.

روحانی تصریح کرد: وقتی به مردم می‌گفتیم باید در خانه بمانید و الآن هم می‌گوییم در خانه بمانید ولی برای فعالیت و کار ضروری با احتیاط از خانه خارج شوید و بعد به منزل بازگردید و ما از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند رسیدیم. امروز هم تقسیم مناطق سفید و زرد و قرمز به این معنا نیست که در مناطق سفید دستورالعمل‌های بهداشتی نباید مراعات شود، اتفاقاً این مناطق باید بیشتر این دستاورد را با مراعات حفظ کنند. اصل کار درباره کرونا در دست مردم است و چون تا الآن دارو و واکسنی نیست پس اساس بر مراقبت است.

وی درباره روز ملی خلیج فارس نیز گفت: امروز روز مهم خلیج فارس است و خلیج فارس برای ما آبراه تاریخی و مهمی است؛ البته همه آبراه‌ها و دریاها و دریای خزر برای ما مهم است ولی خلیج فارس چون به آب‌های جهان متصل بوده و از مراکز انرژی دنیاست، اهمیت ویژه‌ای دارد و به ملتی که این خلیج به نام آنهاست و خلیج فارس است و برای همیشه خلیج فارس خواهد ماند، تبریک می‌گویم، خلیجی که همه استان‌های مرز این خلیج فارس از خوزستان تا سیستان و بلوچستان مرزدار خوبی بودند و همیشه در برابر بیگانه خوب ایستادگی کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند نام این خلیج، خلیج فارس است و نامش خلیج نیویورک و خلیج واشنگتن نیست و باید از روی نام این خلیج و از روی ملتی که کنار این آبراه برای هزاران سال حافظ این بودند شرایط را درک کنند و هر روز علیه ملت ما توطئه نکنند و موفقیت هرروزه ملت ما را می‌بینند. سربازان، پاسداران، ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی ما همیشه پاسدار این آبراه بودند و خواهند بود.

روحانی در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: همچنین روز کارگر را به همه کارگران، کشاورزان، پزشکان، پرستاران و نظام درمانی تبریک می‌گویم. در شرایطی هستیم که اگر روی پای خود نایستیم، تامین برخی مواد حتی با داشتن پول و امکانات بسیار سخت و گاهی ناممکن است یعنی اگر در مواد غذایی به خارج نیاز داشتیم و مشکل پولی، بانکی، دریایی هم نداشتیم، مواد غذایی به این راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌گرفت.  امروز شرایطی شده که چند برابر دیروز ذخیره‌سازی در دنیا صورت می‌گیرد؛ ذخیره‌سازی شدیدتر از مواد غذایی، ذخیره‌سازی مواد دارویی و بهداشتی است. امروز ما ونتیلاتور و یا دستگاه تنفس مصنوعی را خودمان تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر این مسئله را خودمان تامین نمی‌کردیم و می‌خواستیم خودمان بخریم، معلوم نبوده و نیست چند کشور در دنیا حاضرند این دستگاه تنفس مصنوعی را به ما بفروشند. اگر امروز ماسک و گان را برای کادر درمانی تولید می‌کنیم، معلوم نبود می‌شد که ماسک پرستاران و پزشکان را وارد کرد یا نه؛ دیدید که ماسک را روی هوا می‌قاپیدند.  

رئیس‌جمهور هم‌چنین تصریح کرد: ماه رمضان که ماه نعمت، عرفان، معنویت، خلوص، قرب به خدا و انس به قرآن است و به خاطر کار کارگران، کشاورزان، نظام درمانی، جامعه تحقیقی، بنگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بیان و تولیدگران همه باید شکرگذار خداوند باشیم امروز آرامش نسبی در جامعه وجود دارد و مردم آرامش دارند که اگر به مواد ضروری غذایی و اقلام بهداشتی نیاز داشته باشند، در فروشگاه‌ها موجود است. اگر نیاز به تخت بیمارستانی داشته باشند موجود است و اگر روزی خدای ناکرده نیاز به تخت ویژه شرایط باشد، مهیاست که در پیشگاه خداوند این شکرگذاری دارد.

روحانی اظهار داشت: این روزها که با بسیاری از سران کشورها تماس تلفنی داشتم، همه آنها به چند نکته توجه داشتند که همه آنها ایران را زیر نظر داشتند یعنی همه تشکر می‌کردند که ایران یک کار بسیار منسجم و قوی را برای مقابله با این ویروس انجام داده است.   بعضی رهبران کشورها از من سوال می‌کردند شما چگونه از فاصله اجتماعی به فاصله هوشمند آمدید و این سه رقم زرد و  قرمز و سفیدی که اعلام کردید. مبانی شما چیست و چه کار می خواهید انجام دهید. مشخص است که این کشور مورد توجه جهان است و همه به این کشور نگاه می‌کنند.

وی گفت: پیروزی ما در این مقطع پیروزی یک ملت است و پیروزی دولت، کادر پزشکی و درمانی نیست بلکه پیروزی ملت ایران است. باید مطمئن باشیم که آب و برق و سوخت، ارز و ریال لازم را برای مردم تامین می‌کنیم.  

 رئیس‌جمهور با بین اینکه علی‌رغم همه پیچیدگی‌ها و فشارهایی که بوده اما تورم را مهار کردیم، اظهار داشت: طبق آمار بانک مرکزی تورم ماهانه ماه فروردین نصف تورم ماهانه تورم ماه اسفند 98 است و این به معنی یک حرکت خوب اقتصادی است. اینکه امروز هم مردم به بازار پول و هم بازار سرمایه اعتماد دارند و رقم پس‌انداز ما در بانک‌ها رشد 32 درصدی دارد و حضور مردم در بازار بورس امروز نمایان است این به معنای اعتماد مردم است. اینکه بیرونی‌ها تبلیغ می‌کنند که مردم ایران به نظام و دولت ایران اعتماد ندارند، کاملا دروغ می‌گویند؛ بورس ما شاهد بر دروغگویی آنهاست، پس‌انداز بانکی، حضور کارگران در کارگاه‌ها، محصولات کشاورزی،  شاهد بر دروغگویی آنهاست.  امروز به نقطه‌ای رسیدیم که حتی در کیت تشخیص آنتی بادی قادر به صادرات هستیم و برخی رهبران کشورها از من سوال می‌کنند که این مقدار نیاز داریم صادر کنید و این افتخار ماست. این افتخار همه عزیزانی است که در شرکت‌های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و کارگاه‌ها مشغول کار و تحقیق هستند.  

روحانی ادامه داد: این روند نشان می‌دهد که ملت ما نه خودش را باخته و نه دچار حزن و اندوه شده است. ما در شرایطی هستیم که نه غم و اندوهی برای کاری که از دست دادیم و نه برای بیماری و مشکلی که در برابر آن مواجه شدیم، داریم. در برابر هر دوی آنها باید تحمل کنیم و خداوند این قدرت را به ما داده است.  اساس خلقت خداوند آزمایش ماست و الان زمانی است که ملت بزرگ ما رشادت و قدرت و توانمندی علمی خود را نشان دهد. در این حادثه کرونا ملت ما اعلام کرد که به تخصص و متخصصین به خوبی اعتماد می‌کند.   متخصصین ما هرچه گفتند دولت تبعیت کرد و مراجع و رهبر معظم انقلاب حمایت کردند و مردم هم به صحنه آمدند و صدا و سیما همان را تبلیغ و بیان کرد.  این خیلی مهم است که ملتی هستیم که به تخصص و متخصصین و مصالح و منافع همیشه توجه داریم.

وی با اشاره به توزیع سهام عدالت به مردم، با بیان اینکه از مقام معظم رهبری تشکر  می‌کنم، اظهار داشت: در این شرایط سخت هرچه بتوانیم دارایی‌های مردم را بروز و شفاف کنیم و اختیار کار را به صاحبان آن برگردانیم، کار ارزشمندی است.

رئیس‌جمهور گفت: دولت  به فکر ساماندهی به سهام عدالت و به دنبال شفاف‌سازی سهام عدالت بود.در سال 94 مردم در سامانه‌ای ثبت نام کردند و مشخص شد هرکسی چه مقدار سهم دارد. ما دنبال آزادسازی سهام عدالت بودیم و مطرح شد که مقام معظم رهبری باید اجاره آزادسازی سهام عدالت را بدهند.

روحانی گفت: من چندبار به ایشان در این زمینه توضیح دادم و در سال 96 لایحه آن را به مجلس فرستادیم. سه مکاتبه خدمت رهبری در چند ماه اخیر داشتم تا سهام عدالت آزاد شود و اهداف ایشان هم کاملا رعایت شود. در اسفند، فروردین و اردیبهشت نیز با مقام معظم رهبری مکاتبه داشتم و ایشان نکاتی را به من گفتند و تاکید داشتند تا چارچوبی برای آزادی سهام عدالت تهیه شود. این چارچوب تهیه شد و در نهایت ایشان موافقت کردند که شورای عالی بورس آزادسازی را انجام دهد موافقت ایشان یک قدم بسیار خوبی برای مردم است.

وی ادامه داد: حدود چهل و نه الی پنجاه میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند و حساب و کتاب این سهام روشن است. از شورای عالی بورس می‌خواهم در کوتاه‌ترین زمان لازم آیین‌نامه ها و مقررات لازم را تهیه کند در سه نوبت سود این سهام به ازای یک میلیون تومان، به مردم پرداخت شده است. مردم اگر تمایل داشته باشند می‌توانند سهم خود را نگه داشته و از سود آن بهره ببرند، ارزش این سهام هر روز بیشتر می‌شود البته اگر مردم بخواهند، می‌توانند سهام را بفروشند و نحوه فروش سهام را شورای عالی بورس مشخص خواهد کرد، به نظر من این سهام به کمک مردم آمده است.

رئیس‌جمهور در پایان خاطر نشان کرد: احتیاط با امید به آینده باید توأم باشد؛ نه اینکه احتیاط، امید را خدشه‌دار کند. باید دستورالعمل‌ها را رعایت کرده و به آینده کاملا امیدوار باشیم و ان‌شاالله از این شرایط عبور خواهیم کرد.