۰ نفر

تولید لوازم بهداشتی در صدر مشاغل خانگی

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۴۸
کد خبر: 434766
تولید لوازم بهداشتی در صدر مشاغل خانگی

شیوع کرونا و تاکید بر خانه ماندن، دنیای دیگری پیش روی مشاغل خانگی و کسب ‌و کارهای کوچک گشوده و تولید اقلام بهداشتی و فروش اینترنتی رونق خوبی یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  با شیوع کرونا بسیاری از مشاغل خانگی تعطیل شده‌اند،‌ اما از سوی دیگر، با افزایش مصرف لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی گروهی از مشاغل خانگی توانسته‌اند به کسب و کار خود رونق بدهند با کارهایی مثل تولید ماسک و لباس بیمارستانی. کسب‌ و کارهای اینترنتی هم مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند و کارشان در برخی استان‌ها سکه شده است.

تجربه خوشایند فروش اینترنتی در مازندران

  اشکان جهان‌آرای - ساری: بسیاری از تولیدکنندگان مازندران از شیوع کرونا گلایه دارند، اما گروهی هم هستند که از تهدید ایجادشده برای خودشان فرصتی دست و پا کرده‌اند. فروش اینترنتی یکی از تجربه‌های جدید برخی از صنوف در مازندران است. فاطمه پری‌نژاد، مدرس هنرهای تجسمی و مدیر گالری هفت‌آینه در ساری، می‌گوید کرونا موجب تغییر مثبت ساختارهایی در اقتصاد هنر شده.

او با اشاره به تجربه دوماهه خود در این زمینه می‌گوید: اسفند مهم‌ترین ماه فعالیت‌های هنری است، اما کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه را به ما نداد. فکر می‌کردیم برای فروش با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم، اما نمایشگاه مجازی‌ محصولات را برگزار کردیم و خوشبختانه استقبال خوبی هم شد.

او می‌گوید: از چند هفته پیش نیز کار آموزش آنلاین را با همکاری استادان آموزشگاه آغاز کردیم که با استقبال هنرجویان مواجه شده است و، با وجود برخی محدودیت‌ها، مزایایی نسبت به کلاس‌های حضوری دارد.

این فرصت در صنوف دیگر هم دیده شده است. هاجر رحیمی، یکی از فروشندگان پوشاک کودک در شهر آمل، نیز می‌گوید از اوایل اسفند و پس از تعطیلی اجباری سعی کرده به سمت فروش آنلاین برود و نتیجه قابل قبولی نیز دریافت کرده است. رحیمی می‌گوید: پیش از شیوع کرونا هم در فضای مجازی فعالیت می‌کردم، اما خانه‌نشینی موجب شد تمرکزم را بر فروش آنلاین بیشتر کنم. نتیجه این شد که گستره مشتریان فروشگاهم از این شهر هم بیشتر شده است و قصد دارم پس از کرونا هم فروش آنلاین را با جدیت ادامه دهم.

 

رونق مشاغل خانگی گیلان با فروش غیرحضوری

  فرشته رضایی - رشت: در گیلان هم هرچند اتفاقی شبیه مازندران افتاده و خریدهای آنلاین بسیاری از فروشگاه‌ها برپا شده است، اما حلقه واسط مردم و فروشگاه‌های مجازی مانند پیک‌های موتوری و تاکسی‌های تلفنی هم رونق گرفته‌اند.

مدیر یک تاکسی تلفنی در خیابان حافظ رشت  می‌گوید: تا قبل از این ممکن بود روزی ۲۰ سرویس داشته باشیم، زیرا اغلب مردم از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می‌کردند، اما با شیوع کرونا مردم هر محله برای تردد به سراغ آژانس‌های مورد اعتماد خود آمده‌اند.

قاسم خوش‌کردار البته هزینه جابه‌جایی با آژانس را همان قیمت قبل و به طور متوسط ۸ تا ۱۰ هزارتومان در داخل محدوده مرکزی شهر می‌داند که هنوز افزایش نیافته است.

پریسا خانزاده، از دیگر شهروندان اهل رشت، هم که از 2 سال پیش برای خود کسب و کاری خانگی راه‌ انداخته و ترشی و مربا با مجوز اداره بهداشت تولید می‌کرد، هنوز مشتریان خود را دارد. او توضیح می‌دهد اتفاقا در ایام قرنطینه حتی در ساعت‌هایی از شب آموزش آنلاین برگزار می‌کند.

پرهام ویسرودی هم که پیش از این مرکز کافی نت داشت، پس از کرونا کارهای مشتریان را از منزل انجام‌ می‌دهد. کسب‌ و کارهای دیگری هم به همین شکل رونق خود را حفظ کرده‌اند؛ فروش مجازی و تلفنی محصولات داروخانه‌ای، عطاری، میوه‌فروشی و سوپرمارکت که رنگ و بوی دیگری به مشاغل خانگی‌ بخشیده‌اند.

 

تولید اقلام بهداشتی در خانه شهروندان آذربایجان شرقی

  سید مرتضی احمدپور - تبریز: در آذربایجان شرقی بیش از هر نوع دیگری از مشاغل خانگی، تولید ماسک، لباس بیمارستانی، اسپری و دیگر تجهیزات بهداشتی رونق گرفته است. طبق اعلام مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان، 110 کارگاه راه‌اندازی و برای ده‌ها نفر اشتغال‌زایی شده است. میراحد حسینی تاکید می‌کند با همکاری جهاد دانشگاهی بخش مشاغل خانگی و آموزش‌های لازم به شهروندان ادامه پیدا می‌کند و ظرفیت مشاغل خانگی در بخش کرونا تا دو برابر قابل افزایش است.

احمد جهانپور، شهروند تبریزی، هم که در حال حاضر ماسک‌های مختلفی را در خانه تولید می‌کند قیمت آنها را از 2 تا 8 هزار تومان اعلام می‌کند که به خوبی فروش می‌رود. هر جفت دستکش قابل شست‌وشو هم در بسته‌بندی‌های نایلونی 13 هزار تومان فروخته می‌شود. او توضیح می‌دهد از طریق شبکه‌های مجازی کار بازاریابی را انجام و سفارش‌های بالای 100 هزار تومان را در محل تحویل مشتری می‌دهند.

هانیه جوهری، دیگر شهروند تبریزی، اما از شغل خانگی دیگری صحبت می‌کند؛ تولید لباس‌های راحتی خانگی. او توضیح می‌دهد: این روزها مردم بیشتر در خانه هستند و نیاز به لباس‌های راحتی بیشتر شده است. با همکاری خواهرم لباس‌ها را در خانه تولید می‌کنیم. همسرم در پاساژ مغازه داشت که با تعطیلی مغازه‌ها برای مدتی این کسب و کار تنها راه درآمدی ما بود. معصومه یکتا، شهروند تبریزی، هم به همراه 5 نفر از همسایه‌ها روزانه تا 500 ماسک و لباس بیمارستانی می‌دوزند که درآمدی نصف کارگر روزمزد نصیب‌شان می‌شوند،‌ اما از این کسب و کار در دوران کرونا راضی‌اند.

 

  فرحناز چراغی - کرمانشاه: در کرمانشاه شرایط تقریبا مشابه آذربایجان ‌شرقی است و تولید ماسک، گان، اسپری ضدعفونی‌کننده و سایر ملزومات بهداشتی در حوزه مشاغل خانگی افزایش چشمگیری یافته است به طوری که چند واحد و کارگاه تولید ماسک طی روزهای اخیر در کرمانشاه افتتاح شد و تعدادی نیز مشغول به کار شدند. برای مثال یک بانوی سرپرست خانوار به همراه چند زن سرپرست خانوار دیگر از زمان شیوع کرونا کارگاه تولید ماسک و گان را فعال کرده‌اند و با سفارش اداره‌ها، بیمارستان‌ها و بخش خصوصی درآمد خوبی دارد.

علاوه بر این، خرید و فروش اینترنتی نیز به سرعت رشد کرد. ناهید اسدی، یکی از شهروندان کرمانشاهی، که این روزها اغلب خریدهایش را تلفنی و اینترنتی انجام می‌دهد، می‌گوید: امسال به دلیل شیوع کرونا مجبور شدم در خانه بمانم و خرید لباس را از طریق فروشگاه‌های مجازی به‌ صورت اینترنتی انجام دادم. خرید اینترنتی هم لذت خاص خود را دارد. برخی اقلام مورد نیاز از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانه، آشپزخانه و گوشت را اینترنتی خریداری کردم که ظرف مدت یک هفته از طریق پست به دستم رسید. یکی از لوازم آرایشی‌فروشی‌ها نیز که در تعطیلات، به صورت اینترنتی کالاهایش را به فروش رسانده بود، می‌گوید: مشتری‌ها استقبال‌ خوبی از این شیوه خرید کردند.  با این همه، یکی از شهروندان معتقد است رونق بازار خرید و فروش اینترنتی و آنلاین هرچند برای چند نفر ایجاد اشتغال می‌کند، اما اگر قوانین و ضوابط خاصی بر این فضا حاکم نباشد ممکن است پای سودجویان به این فضا باز شود.

 

البرز؛ قطب تولید اقلام بهداشتی در کشور

  فتانه احدی - کرج: در البرز هم مانند آذربایجان‌ شرقی و کرمانشاه تمرکز بر تولید اقلام بهداشتی است،‌ اما به شکلی متفاوت. این استان به عنوان قطب تولیدات بهداشتی کشور در حوزه صنایع معرفی شده است و به همین دلیل بستری برای رونق مشاغل خانگی در این بخش فراهم نشد. با وجود این، بازار مجازی در البرز رونق خوبی گرفت و مردم از اپلیکیشن‌های مجازی برای عرضه و تقاضا استفاده کردند.

مدیر امور اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز هم تاکید می‌کند که با توجه به فعالیت خوب صنایع تولیدکننده اقلام بهداشتی ضرورتی برای فعالیت مشاغل خانگی در این بخش وجود نداشت.

ابراهیم شادمهر با اشاره به رونق اپلیکیشن‌های موبایلی و رونق بازار مجازی توضیح می‌دهد که با توجه به تعداد بالای مشاغل در فضای مجازی نمی‌توان آمار دقیقی از آنها داد.

 رونق کسب ‌و کارهای اینترتنی و فروش غیرحضوری نشان داد در دل هر تهدیدی، می‌توان فرصتی یافت. کسب ‌و کارهای خرد و صاحبان مشاغل خانگی شاید از این تهدید بیشترین فرصت را برای درآمدزایی و اشتغال‌زایی کسب کردند که می‌توان از تجربه آنها حتی در شرایط عادی هم استفاده کرد.