۰ نفر

کسب‌وکارهای خلوت

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۳۶
کد خبر: 432618
کسب‌وکارهای خلوت

دیروز کرکره‌های مغازه‌های پایتخت بالا رفت. بعد از صدور مجوز فعالیت برای بیش از ۷۰درصد از صنوف کم‌ریسک در پایتخت دیروز خیابان‌های تهران روز شلوغی را پشت‌سر گذاشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، ترافیک به اتوبان‌های شهر برگشت و انگار که زندگی جریان همیشگی خود را پیدا کرد، البته در کنار کرونا. از بین شهرهایی که اصناف آنها برای بازگشایی و از سرگیری فعالیت‌های خود اعلام آمادگی کردند تهران در رتبه نخست قرار گرفت و تقریبا بیش از ٧٠‌درصد صنوف برای گرفتن کد شناسایی اعلام آمادگی کردند. همین موضوع شلوغی را به تهران برگرداند و اصناف پرخطر هم همچنان در انتظار صدور مجوز برای از سرگیری فعالیت‌های خود هستند.

سرنوشت پرخطرها در دست‌کم خطرهاست

مشاغل «کم‌خطر» از دیروز فعالیت‌شان را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و دریافت تأییدیه از وزارت بهداشت از سر گرفته‌اند.  پایتخت دیروز شنبه شباهت بیشتری به تهرانی دارد که چشم‌ها عادت به دیدن آن داشته‌ و تنها چیزی که باعث تمایز چهره تهران نسبت به سه‌ماه پیش شده، مردمی هستند که از ماسک‌ و دستکش استفاده می‌کنند. قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف درباره بازگشایی مغازه‌های پایتخت و بازگشت به روزهای عادی می‌گوید: «بر اساس تاریخ مشخص‌شده، از دیروز فعالیت اصناف در تهران آغاز شده اما بازار تهران و پاساژها شامل این اطلاعیه نبوده و تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل هستند. تا جایی که اطلاع دارم، بیش از ٥٠‌درصد از اصناف که کد شناسایی از سامانه سلامت گرفته‌اند، فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و همین موضوع عامل شلوغی تهران در روز گذشته بوده است.» در این میان هنوز تکلیف مشاغل پرخطر روشن نیست. وزارت بهداشت مشاغلی مثل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم‌نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن  اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی، سینماها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی را جزو مشاغل پرخطر کرونایی معرفی کرده است. رئیس اتاق اصناف درخصوص اینکه آیا برای آغاز فعالیت سایر مشاغل تصمیمی گرفته شده یا نه، ادامه می‌دهد: «همه چیز به کنترل ویروس کرونا بستگی دارد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی که مجوز آغاز فعالیت گرفته‌اند. اگر اصنافی که به آنها مجوز بازگشایی داده شده، پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کنند، می‌توان به بقیه صنوف هم مجوز بازگشایی داد. البته در این‌باره تصمیم‌گیرنده ستاد ملی کروناست و ما هم فقط مجری تصمیمات این ستاد هستیم اما واضح است که درصورت کاهش مبتلایان می‌توان به بازگشایی صنوف پرخطر هم فکر کرد. اگر در سطح شهر بر اثر بازگشایی مشاغل، ترددها افزایش و شلوغی ایجاد شود، اثر آن، یک هفته تا ١٠روز بعد مشخص و اعلام می‌شود، بنابراین براساس شاخص‌های میزان ابتلا و مرگ‌ومیر، درخصوص بازگشایی صنوف پرخطر تصمیم‌گیری می‌شود.» قبل از بازگشایی صنوف کم‌خطر نماینده وزیر صنعت به خبرنگاران گفته بود که واحدهای صنفی درصورت رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی، علاوه بر پرداخت جریمه پلمپ می‌شوند و قرار است واحدهای بازرسی وزارت بهداشت به صورت جدی روی این موضوع نظارت داشته باشند. قطعا این اخطار جدی باعث می‌شود واحدهای صنفی بیشتر از همیشه نکات بهداشتی را رعایت کنند.

تغییرات جدید در ماه رمضان اتفاق می‌افتد

فعلا هیچ محدودیت ساعتی برای صنوف کم‌خطر که از دیروز فعالیت‌شان از سر گرفته شده، وجود ندارد. قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف درباره این موضوع  می‌گوید: «بعد از بازگشایی برخی از واحدهای صنفی هیچ محدودیتی برای زمان فعالیت آنها گرفته نشده است. در واقع واحدهای صنفی می‌توانند طبق روال گذشته و با رعایت پروتکل‌های بعداشتی فعالیت داشته باشند و ساعت کاری‌شان هم مثل قبل باشد، البته این امکان وجود دارد که در ماه رمضان تغییراتی در ساعات کاری این واحدهای صنفی ایجاد شود که هنوز تصمیمی درباره آن گرفته نشده است.»

روزهای بی‌سروصدای کاسبی در کرونا

اگرچه براساس دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده و اصنافی که کد سلامت دریافت کرده‌اند، می‌توانند کسب‌وکار خود را شروع کنند اما مسأله اساسی این است که آیا با بالارفتن کرکره‌های واحدهای صنفی آنها می‌توانند امیدی به کسب درآمد داشته باشند یا خیر؟ یک فروشنده لباس در فلکه اول تهرانپارس با ابراز نگرانی از وضع کاسبی خود در روزهای آینده  می‌گوید: «ما در تمام ساعات کاری دیروز فقط یک مشتری داشتیم. در واقع به دلیل نبودن عابر و مشتری در خیابان‌ها نمی‌توانیم به فروش زیاد دل خوش باشیم و ضرر و زیانی که در دوماه اخیر داشته‌ایم را جبران کنیم. بسیاری از مغازه‌ها هم‌چون مشتری نداشتند، نیمه‌باز بودند و کرکره را تا نیمه بالا کشیده‌اند.» صاحب یک مغازه لباس کودک هم در فلکه دوم صادقیه امید چندانی به کاروکاسبی در روزهای کرونایی ندارد: «با توجه به اینکه هنوز شیوع کرونا ادامه دارد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مشتریان زیادی به مغازه‌ها مراجعه کنند. مردم آن‌قدر از کرونا ترسیده‌اند که فقط برای خریدهای ضروری بیرون می‌روند و درشرایط فعلی کسی به دنبال خرید لباس نیست. تا وقتی که هنوز ابتلا به کرونا ادامه داشته باشد، اوضاع بر همین منوال است و فکر نمی‌کنم بازار کاروکاسبی رونق داشته باشد. فکر می‌کنم هیچ‌کدام از کاسبان امیدی به دخل پر از پول در روزهای کرونایی ندارند و فقط به دلیل اینکه از خانه‌نشینی خسته شده‌اند، مغازه‌های خود را باز کرده‌اند.» صاحب یک کفش‌فروشی درحوالی میدان ولی‌عصر که مراحل لازم برای گرفتن مجوز آغاز فعالیت خود را گرفته، از نبودن مشتری ابراز ناراحتی کرده و می‌گوید: «این روزها کسانی که جان خود و اطرافیان‌شان برایشان مهم است، برای خرید کفش و اقلام غیرضروری به مغازه نمی‌آیند، مگر اینکه به‌واقع به این کالا احتیاج داشته باشند. من هم با علم به این موضوع مغازه را باز کرده‌ام، چون دیگر تحمل خانه‌ماندن را نداشتم.» بازار طلا هم یکی از بازارهایی است که این روزها اجازه فعالیت پیدا کرده است اما به گفته طلافروشان آنها هم در روزهای کرونایی اوضاع خوبی ندارند، چون کرونا هم قدرت خرید مردم را کاهش داده، هم اینکه طلا جزو ملزومات ضروری نیست که کسی این روزها برای خرید آن راهی خیابان‌ها شود. بنابراین با وجود بازگشایی مغازه‌ها و واحدهای صنفی هنوز از رونق‌یافتن بازار خبری نیست.