به رغم رکود سریع اقتصادی ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، صندوق بین‌المللی پول امیدوار است که روند بازیابی آن به سرعت و در سال 2021 انجام شود.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ در اقتصاد، بهبود V شکل به صورت گسترده‌ای با کاهش شدید تولید، اشتغال یا هر معیار سنجشی که سلامت اقتصادی را اندازه‌گیری می‌کند، و به دنبال آن بازیابی سریع و پایدار را به دنبال دارد تعریف می‌شود.

این مدل با بهبود L شکل متفاوت است که در آن، اقتصاد برای مدت طولانی‌تری رکود می‌کند، یا در مدل بازیابی W شکل که در آن نیز یک بهبود کوتاه مدت صورت گرفته، به دنبال آن رکود شدیدتر و سپس بازیابی سریع دوم رخ می‌دهد.

گفتنی است بهبود V شکل چیزی است که اقتصاددانان برای بحران فعلی ایجاد شده به واسطه ویروس همه‌گیر کرونا به آن امیدوار هستند. در تلاش برای مهار بیماری کووید-19، تعداد بیشماری از کشورهای سراسر جهان کم و بیش به سوی تعطیلی و توقف فعالیت‌ها رفتند و در نتیجه سقوط ناگهانی در فعالیت اقتصادی ایجاد شد.

مشاغل فعال در زمینه مسافرتی، گردشگری و سرگرمی، یک شبه کل درآمد خود را از دست دادند و در حالی که تدابیر شدید برای فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال شد، شرکت‌های هواپیمایی مجبور به لغو پروازها، هتل ها به بستن درهای خود و تعطیلی رستوران‌ها شدند. اما از آنجایی که مشکلی اساسی در اقتصاد ایجاد نشده، بسیاری امیدوارند که با کنترل شیوع یا تولید واکسن، روند بازیابی نیز با همان سرعت رکود انجام شود.

قابل ذکر است که صندوق بین‌المللی پول در آخرین چشم‌انداز اقتصادی جهانی خود که در روز سه‌شنبه منتشر کرد، از چنین امیدهایی حمایت کرد. با فرض اینکه "بیماری همه‌گیر در نیمه دوم سال 2020 از بین برود و تلاش برای مهار آن به صورت تدریجی انجام نشود" و سیاست‌ اقدامات موثر برای محدود کردن آسیب‌های اقتصادی ایجاد شده به واسطه تعطیلی‌ها به درستی انجام شود، صندوق بین‌المللی پول بهبود وضعیت اقتصادی از نوع   V را برای اقتصاد جهانی انتظار دارد. پیش‌بینی می‌شود که این روند بازیابی سریع اقتصادی در سال 2021 انجام شود.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی روند رشد تولید ناخالص داخلی در اقتصادهای منتخب را مشاهده می‌کنید؛

اینفوگرافیک