۰ نفر

اختلال اینترنتی بر سر راه بازگشایی مغازه‌ها

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۰۲
کد خبر: 431605
اختلال اینترنتی بر سر راه بازگشایی مغازه‌ها

براین اساس صاحبان صنوفی که می‌خواهند فعالیت خود را آغاز کنند، حتما باید در این سایت ثبت‌نام کنند و براساس مصوبه‌های اعلام‌شده کد شناسایی بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، در این بین افراد زیادی هستند که موفق به ثبت‌نام در سایت و گرفتن کد شناسایی نشده‌اند. ظاهرا مشکلات زیادی در این سایت برای ثبت‌نام وجود دارد که دلیل اصلی آن هم اختلال در سایت و شلوغی آن عنوان شده است.

پرخطرها به سایت مراجعه نکنند

بازگشایی صنوف مسئولیت نظارت اتحادیه‌ها و اصناف را بیشتر می‌کند؛ چراکه در قوانین عنوان‌شده اتحادیه‌ها به صورت جدی باید بر فعالیت صنوف نظارت کنند. صنوف هم برای بازگشایی حتما باید کد شناسایی بگیرند و موازین بهداشتی و دستورالعمل‌های عنوان‌شده را رعایت کنند که در غیراین صورت پلمپ خواهند شد. از اصنافی هم که درخواست آغاز به کار دارند، تعهد برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی گرفته می‌شود. براین اساس مشاغلی که کد شناسایی گرفته باشند، می‌توانند از تاریخ ٢٣ فروردین در استان‌های کشور و از ٣٠ فروردین در تهران آغاز به کار کنند، البته در این بین تقسیم‌بندی بین مشاغل بی‌خطر، کم‌خطر و پرخطر هم  انجام شد.

 مشاغل کم‌خطر مثل کلیه واحدهای تولید در بخش‌های مختلف صنف، صنعت، توزیعی و خدمات فنی که برای تأمین مایحتاج عمومی و نیاز ضروری مردم ازجمله مواد غذایی، خدمات فنی و تعمیر لوازم خانگی و منزل از بدو شروع بحران بیماری کرونا به فعالیت خود ادامه داده‌اند، کماکان در چارچوب دستورالعمل بهداشتی ابلاغ‌شده مجاز به فعالیت دراین حوزه‌ها هستند اما هنوز تصمیمی درباره فعالیت‌های پرخطر گرفته نشده و تا اعلام عادی‌شدن شرایط از طرف وزارت بهداشت کماکان تعطیل هستند. براساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، فعالیت‌های پرخطر برای شیوع کرونا در حوزه اصناف شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم‌نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی، سینماها،  جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی می‌شوند که از صاحبان آنها هم خواسته شده برای ثبت‌نام و گرفتن کد شناسایی در سایت سلامت ثبت‌نام نکنند.

مشکلات اصناف برای ثبت‌نام در سایت سلامت

با وجود اینکه بازگشایی صنوف مختلف منوط به گرفتن کد شناسایی از سامانه سلامت شده اما گزارش‌های مردمی زیادی به خبرنگار درباره اختلال در این سامانه رسیده است. اغلب صاحبان صنوف که برای گرفتن کد شناسایی وارد سامانه سلامت شده‌اند، از اختلال‌های جدی در این سایت گلایه کرده و می‌گویند نمی‌توانند مدارک و اطلاعات خود را ثبت کنند. صاحب یک مغازه لباس‌فروشی در مرکز شهر با گله از مشکلات زیادی که در سایت سلامت وجود دارد می‌گوید: «از شب جمعه برای ثبت‌نام در این سایت تلاش کرده‌ام اما هنوز نتوانسته‌ام مدارکم را بارگذاری کنم و سایت خطا می‌دهد. برای برطرف‌شدن مشکلم اعلام گزارش خطا کرده و ایمیل هم زده‌ام اما هنوز کسی پاسخگوی من  نبوده است.»

ظاهرا این مشکل در روزهای گذشته برای اغلب کسانی که درخواست ثبت‌نام در سایت سلامت داشته‌اند، پیش آمده و موفق به دریافت کد شناسایی نشده‌اند.

 صاحب یک کفش‌فروشی هم با گله از اینکه با گذشت چهار روز از آغاز فعالیت این سایت هنوز موفق به ثبت‌نام نشده می‌گوید: «سایت مدام خطا می‌دهد و امکان ثبت‌نام در آن وجود ندارد. در برخی از ساعات شبانه‌روز هم اصلا سایت باز نمی‌شود و هنوز موفق به گرفتن کد شناسایی نشده‌ام.» به نظر می‌رسد تعداد بالای متقاضیان باعث بروز اختلال در سایت سلامت شده تا صاحبان صنایع نتوانند کد شناسایی را برای آغاز به کار فعالیت‌های خود بگیرند.

تهرانی‌ها فعلا ثبت‌نام نکنند

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران درباره اختلالات سایت سلامت و مشکلات صاحبان اصناف برای ثبت‌نام در این سایت و گرفتن کد شناسایی می‌گوید: «درچند روز اخیر، گزارش‌های زیادی درباره اختلال‌های پیش‌آمده در سامانه سلامت داشته‌ایم. دلیل این موضوع هم تعداد بالای متقاضیان برای ثبت‌نام بوده، به همین دلیل از تهرانی‌ها خواسته‌ایم فعلا ثبت‌نام نکنند. از آنجایی که آغاز فعالیت صنوف در شهر تهران به روز سی‌ام فروردین موکول شده، از تهرانی‌ها خواسته‌ایم ثبت‌نام در سامانه سلامت را به روزهای پایانی هفته جاری موکول کنند تا ثبت‌نام شهرستانی‌ها به پایان رسیده باشد و سایت خلوت شده باشد. به نظر می‌رسد اختلال‌های رخ‌داده به دلیل شلوغی سایت باشد و در روزهای پایانی هفته جاری این مشکل برطرف شود، ضمن اینکه لازم است صاحبان اصناف دقت داشته باشند اگر جزو مشاغل پرخطر هستند، برای ثبت‌نام در سایت اقدام نکنند. به همین دلیل لازم است که صاحبان صنوف دستورالعمل‌های اعلام‌شده را مطالعه کرده و اگر جزو مشاغل کم‌خطر هستند، ثبت‌نام کنند. متأسفانه واحدهای صنفی فکر می‌کنند تصمیم درباره اینکه چه فعالیت‌هایی آغاز به کار کنند را ما گرفته‌ایم و شکایات خود را به ما اعلام می‌کنند، درصورتی که این‌طور نیست و ستاد مقابله با کرونا این تصمیمات را گرفته است و ما موظف به اجرا هستیم.»

 نوده فراهانی با بیان اینکه اصناف به صورت مشروط بازگشایی می‌شوند، ادامه می‌دهد: «اصناف بعد از ثبت‌نام در سایت وزارت بهداشت مشروط بازگشایی می‌شوند و رعایت دومتر فاصله، استفاده از ماسک و دستکش حتما باید لحاظ شود و کالا نباید پس گرفته شود، واحد‌های صنفی حتما باید ضدعفونی شوند، خود مشتری‌ها باید کارت بکشند و از پرداخت و دریافت وجه نقد خودداری شود.»

سردرگرمی برخی اصناف برای بازگشایی

از طرف دیگر، برخی اصناف هم برای بازگشایی با سردرگمی روبه‌رو شده‌اند و نمی‌دانند مشاغل‌شان در زمره مشاغل پرخطر قرار می‌گیرد یا نه.

 قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به سردرگمی اصناف برای بازگشایی و اینکه تصمیم‌ها چندان شفاف نیست و بر اجرای آنها هم نظارتی وجود ندارد، ادامه می‌دهد: «درست است که ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری می‌کند اما درنهایت اجرای آن برعهده استانداری استان‌هاست و تصمیم نهایی را آنها می‌گیرند.»

 رئیس اتاق اصناف درباره اینکه چه زمانی پاساژها فعالیت خود را  از سر خواهند گرفت هم می گوید:«هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.بنابراین تا زمانی که اعلام نشود لازم است پاساژها تعطیل بمانند و صاحبان مغازه ها هم اقدام به ثبت نام در سامانه سلامت نکنند.»