۰ نفر

دوران طلایی اقتصاد دانش بنیان فرا رسیده است

۱۳ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۰۹
کد خبر: 428177
دوران طلایی اقتصاد دانش بنیان فرا رسیده است

اقتصاد دانش بنیان و غیرنفتی همواره در نقطه مقابل اقتصاد نفتی قرار دارد و با کاهش درآمدهای ارزی، جبر بازار این تقابل را بر هم زده است و در حال حاضر چاره‌ای جز انتخاب مسیر توسعه تولید محصولات دانش بنیان نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که قیمت نفت به پایین‌ترین میزان خود طی 18 سال گذشته رسیده و هر بشکه نفت خام با قیمتی حدود 20 دلار به فروش می‌رسد، بودجه کشور که بخش اعظمی از آن وابسته به نفت است، به شدت دچار مشکل خواهد شد.

در بودجه سال 99، قیمت هر بشکه نفت 50 دلار و میزان فروش روزانه، 1 میلیون بشکه هدف‌گذاری شده است. با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا و رکود اقتصادی در اقتصادهای بزرگ دنیا، علی‌القاعده این هدف نه از نظر دلاری و از نظر میزان فروش نفت محقق نخواهد شد و باید به دنبال راهکارهای جایگزین برای جبران کاهش درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات بود.

در حال حاضر بازار بسیار بزرگی در حوزه اقلام بهداشتی و تجهیزات درمانی و تشخیصی نظیر کیت‌های تشخیص کرونا ایجاد شده است و این بازار حداقل تا شش ماه آتی در سراسر دنیا وجود دارد.

ظرفیت قابل توجهی در شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات دارای فناوری پیشرفته وجود دارد که با برنامه‌ریزی لازم می‌توان تولید و ضمن تامین نیاز داخل، به سایر کشورها صادر نمود.

تفاوت اساسی بازار فعلی با شرایط عادی این است که بدلیل بالا بودن میزان تقاضای کالاهای بهداشتی، تشخیصی و درمانی مرتبط با کرونا نسبت به میزان قابل عرضه، خریدها به صورت نقدی انجام خواهد پذیرفت و به راحتی و به دور از تشریفات معمول می‌توان ضمن جهش تولید در بخش شرکت‌های دانش بنیان، بخش قابل توجهی از درآمد از دست رفته ناشی از فروش نفت را جبران نمود.

همواره اقتصاد دانش بنیان و غیرنفتی در نقطه مقابل اقتصاد نفتی قرار دارد و در نگاه سیاست‌گذار، دستیابی به درآمد ارزی غیرنفتی که با درآمدهای نفتی برابری کند، امری دشوار و بعضا غیرممکن است. اما جبر بازار این تقابل را بر هم زده است و در حال حاضر چاره‌ای جز انتخاب مسیر توسعه تولید محصولات دانش بنیان نداریم. شاید این دوران را بتوان دوران طلایی اقتصاد دانش بنیان نامید!

در انجام این مهم، نقش کلیدی و اصلی ساماندهی و هماهنگی بین دستگاهی را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایفا خواهد نمود. نقش‌ها و انتظاراتی که از سایر دستگاه‌ها وجود دارد، در شکل زیر نمایش داده شده است.

امیدواریم این اقدام آغاز و الگوی خوبی برای سایر بخش‌ها باشد تا شعار وزین امسال که جهش تولید است به صورت عملی محقق شود.

میرزایی