۰ نفر

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:

بخش کشاورزی دارای بالاترین ظرفیت برای تحقق جهش تولید/ برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای کاهش واردات ۱۰ قلم کالا

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۲۱:۳۸
کد خبر: 427506
بخش کشاورزی دارای بالاترین ظرفیت برای تحقق جهش تولید/ برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای کاهش واردات ۱۰ قلم کالا

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بخش کشاورزی از بیشترین ظرفیت و استعداد برای کاهش واردات و تحقق جهش تولید برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، محمدباقر نوبخت در پایان چهارمین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید گفت: در جلسه امروز مهمترین برنامه‌ها برای جایگزینی واردات و توسعه صادرات محصولات کشاورزی ارائه شد که از جمله آن ارائه برنامه‌ها برای کاهش واردات اقلام کشاورزی مانند ذرت، جو، دانه‌های روغنی، کنجاله و شکر بود.

وی گفت: برای این که بتوانیم از وضع واردات قابل توجه محصولات کشاورزی خلاص شویم طرح‌های اعلامی وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفت، زیرا به طور نمونه در سال گذشته و سال قبل از آن بیش از ۱۴ میلیارد دلار به واردات اختصاص دادیم، اما امسال با توجه به محدودیت‌های ارزی باید بتوانیم به جهش تولید دست یابیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: توسعه صادرات محصولات کشاورزی یکی دیگر از اولویت هاست، زیرا به طور نمونه کیفیت محصولات ارگانیک ما آنقدر زیاد است که می‌توانیم صادرات خوبی به کشورهای منطقه و جهان داشته باشیم از این رو ساز و کار توسعه صادرات در این بخش بررسی شد.

نوبخت ادامه داد: تحقق سیاستگذاری‌های یاد شده به بهبود وضع کلان اقتصاد نیاز دارد و این که چگونه فرآیندها را اصلاح کنیم تا این جهش صورت گیرد این اصلاح می‌تواند در کسب و کارها، نظام مالی و نظام مالیاتی صورت گیرد.

وی گفت: در یک تا دو سال گذشته رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت منفی بود، اما در پاییز سال گذشته رشد اقتصادی کشور بدون نفت مثبت شد و این ناشی از رشد ۷ درصدی در حوزه کشاورزی بود این رشد نشان می‌دهد بخش کشاورزی از استعداد و ظرفیت لازم برای دستیابی به جهش تولید برخوردار است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: برای دستیابی به جهش تولید در کشاورزی به افزایش سطح زیر کشت متکی نیستیم بلکه با روش‌های فناورانه، رشد قابل توجه در تولید را خواهیم داشت؛ ضمن این که هم اکنون نیز کشت گلخانه‌ای که با همین روش انجام می‌شود به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

نوبخت همچنین گفت: منابع بودجه عمومی امسال کشور حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که معادل ۲۰ درصد آن یعنی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را در عرصه کرونا و مرتبط با کرونا صرف خواهیم کرد.

وی افزود: از این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های مختلف از خزانه تأمین می‌شود که حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد آن در دو هفته گذشته به وزارت بهداشت داده شد و ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن نیز برای ۵ برنامه اعلامی وزارت بهداشت تا پایان ماه آینده در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۷۵ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات ارزان قیمت و با نرخ ترجیحی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اختصاص خواهیم داد.

نوبخت افزود: علاوه بر این‌ها برای اتمام طرح‌های عمرانی نیز ۸۷ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفتیم تا با اتمام این طرح ها، مردم بتوانند از مزایای آن استفاده کنند در عین حال در همین اوضاع و احوال از وضع کارمندان نیز غافل نشدیم و برای شاغلان و بازنشستگان افزایش‌هایی را در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در جلسه آینده ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید که روز سه شنبه ۱۲ فروردین برگزار می‌شود وزارتخانه‌های صمت، نفت و راه و شهرسازی برنامه‌های خود در دستیابی به جهش تولید را عرضه خواهند کرد.