۰ نفر

در جلسه‌ای با متخصصان و صاحبنظران حوزه‌های پزشکی در ارتباط با کرونا؛

رئیس‌جمهور: باید از تجربه سراسر دنیا استفاده کنیم/ تلاش همه جانبه برای ساخت واکسن و داروی ضد کرونا باید انجام گیرد

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۴۲
کد خبر: 427498
رئیس‌جمهور: باید از تجربه سراسر دنیا استفاده کنیم/ تلاش همه جانبه برای ساخت واکسن و داروی ضد کرونا باید انجام گیرد

رئیس جمهور عصر شنبه در جلسه‌ای با برترین متخصصان و صاحبنظران کشور در زمینه بیماری‌های عفونی، ویروسی و تنفسی، طب اورژانس، ایمونولوژی، ویرولوژی و اپیدمولوژی که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، از تلاش‌ها و فداکاری‌های همه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور تقدیر و قدردانی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی اظهارداشت: با توجه به گفت و گوهایی که با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های گوناگون از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد،  نسبت به عبور از این شرایط خوش‌بین هستم و چگونگی برخورد با این بیماری در قم و گیلان به عنوان دو تجربه مهم است که باید از آنها استفاده و بهره‌برداری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تلاش و خدمات بسیار زیادی در این ایام برای مقابله با این بیماری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آرامش خوبی در میان نظام سلامت و کادر درمانی کشور حاکم است و دولت هم مطمئناً این توان را دارد که از لحاظ تجهیزات، امکانات و دارو آنها را پشتیبانی کند و این نیز موجب آرامش بیشتر خواهد بود.

 روحانی افزود: باید به روح شهدای خدمت در بخش سلامت هم درود بفرستیم که کار بزرگی را در این ایام به انجام رساندند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این جلسه پیشنهادات خوبی عنوان شد که حتماً آنها را دنبال خواهیم کرد، گفت: تقویت بخش‌های عفونی و بیماری‌های واگیر، تلاش همه جانبه برای ساخت واکسن و تلاش برای پیدا کردن دارو برای این بیماری که البته تاکنون داروی مشخصی برای آن نداریم، از جمله پیشنهادات در این جلسه بود.

 روحانی افزود: برخی از صاحب‌نظران در این جلسه عنوان کردند این ویروس برای همه دنیا غافلگیر کننده بود که یک ویروسی از یک جای دنیا و زمانی خاص آغاز و در سراسر دنیا پراکنده شود.

رئیس جمهور ادامه داد: شیوع این ویروس اقتصاد، سیاست، مسایل اجتماعی و سبک زندگی را کاملاً در سراسر جهان دگرگون کرده است.

روحانی با اشاره به اینکه در ایران مراسم گوناگونی برای شادی ها و عزاها در مقایسه با غربی ها وجود دارد، گفت: شیوع این ویروس همه مناسک و مراسم ما را تغییر داده و مراکز دینی، مذهبی و اشتغال را دچار دگرگونی کرد.

وی  افزود: در این جلسه همچنین درباره اینکه در حال حاضر در چه مرحله‌ای از این بیماری قرار داریم؟، پاسخ جمع کارشناسان این بود که هنوز زود است که مطرح کنیم که در چه مرحله‌ای قرار داریم و آیا به پیک این بیماری رسیده‌ایم و یا در مسیر تثبیت موقعیت قرار داریم یا نه و این موضوعی قابل قبول است و همه مطرح کردند که باید تا بازگشت سفرهای نوروزی صبر کرد و توصیه‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا بتوانیم در آن زمان قضاوتی را در این باره انجام دهیم.

رئیس جمهور گفت: در این جلسه درباره اینکه اقدامات و کار ما در این مسیر چگونه بوده است، براساس نظر کارشناسان آنها اقدامات و مسیر را تأیید می‌کردند که این مسیر انتخاب شده راهی درست است و البته باید از تجربه سراسر دنیا استفاده کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که هنوز همه ابعاد این بیماری در جهان مشخص نشده است.

 روحانی با اشاره به ضرورت استفاده از نظرات  متخصصان و صاحبنظران برای ادامه مسیر، گفت: از همه کارشناسان و صاحبنظران سراسر کشور می‌خواهیم در این راستا به ما کمک کنند و ما آمادگی داریم از نظرات آنان بیشتر استفاده کنیم.

همچنین در این جلسه رئیس جمهور اظهارداشت که مردم باید برای مقابله و پیشگیری از شیوع این بیماری از سوی مسئولان و متخصصین صدای واحد بشنوند چرا که صداهای مختلف مردم را دچار سردرگمی و اضطراب کرده و آنان را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس جمهور تلاش دولت در زمینه توسعه طرح تحول سلامت، گسترش فضای مجازی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان را حائز اهمیت دانست و گفت: امروز شاهد آثار ملموس این تلاش‌ها در مسیر مبارزه با شیوع کرونا در کشور هستیم.

در این نشست که با حضور  نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتباط تصویری با متخصصان و صاحبنظران برجسته علمی انجام شد، آثار و پیامدهای شیوع کرونا و راهکارهای تخصصی و اقداماتی که باید در نقاط گوناگون کشور برای جلوگیری از شیوع و گذر از بحران این بیماری انجام شود، مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که بیش از 2 ساعت به طول انجامید، مباحث تخصصی و علمی گوناگون در بخش‌های مختلف انجام شد و اساتید دانشگاه و صاحبنظران به بیان نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در زمینه راهکارهای مدیریت و مقابله با بیماری کرونا پرداختند.

چگونگی شرایط و اقداماتی که باید برای کاهش شیوع و کنترل بیماری انجام شود، میزان توانایی و توانمندی نظام سلامت و درمان کشور در مدیریت و مقابله با کرونا، تبعات و تأثیرات اجتماعی شیوع کرونا بر مردم، راهکارها و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای مواجهه با این بیماری، چگونگی شرایط برای عادی سازی روند مناسبات اقتصادی – اجتماعی در کشور، ضرورت توجه جدی مردم به توصیه‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و چگونگی اعمال برخی اقدامات سختگیرانه برای اجرای دقیق این پروتکل‌ها، فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در این راستا و تأثیرگذاری اجرای طرح بسیج ملی مقابله با بیماری کرونا و انجام اقداماتی نظیر غربالگری عمومی به مردم، از جمله مباحثی بود که در این جلسه عنوان شد.