۰ نفر

وزیر آموزش وپرورش: فعلا اجازه دایر‌کردن مدارس را نداریم

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۱۵
کد خبر: 427493
وزیر آموزش وپرورش: فعلا اجازه دایر‌کردن مدارس را نداریم

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینکه فعلا اجازه دایر‌کردن مدارس را نداریم، گفت: افزایش حقوق ۳۲ درصد معلمان با اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری ناچیز بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محسن حاجی میرزایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دنیا با بزرگترین وقفه آموزشی روبه برو شده است و یک میلیارد و 800 میلیون دانش‌آموز از کلاس درس محروم هستند، اظهار کرد: تمام دنیا برای جبران وقفه آموزشی تدابیری دارند ما هم چند روز بعد از تعطیلی مدارس با همراهی صدا و سیما برنامه‌های آموزشی را تدارک دیدیم و هم‌اکنون سه کانال 28 نوبت در طول روز برنامه آموزشی ارائه می‌کنند که از آن استقبال بسیاری شده است و برخی دروس مجدد توسط دانش آموزان دانلود می‌شود.

وی افزود: شبکه‌هایی که برای آموزش تلویزیونی انتخاب شده‌اند پوشش جغرافیایی خوبی دارند همچنین به دلیل مشکلات سفر ناگزیر بودیم تا معلمان را از استان‌های تهران و البرز با مشورت ادارات آموزش و پرورش انتخاب کنیم که افراد برگزیده گزینش شدند چون برنامه‌های آموزشی پخش زنده است و معلم باید خود را در معرض داوری دیگران قرار دهد بنابراین افراد باید آمادگی داشته باشند.

هنوز اجازه دایر شدن مدارس را نداریم

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که ممکن است دانش‌آموزان نتوانند با معلمی که از طریق تلویزیون آموزش می‌دهد تعامل مناسب برقرار کنند و سوالاتی دارند که بی‌پاسخ می‌ماند آیا پیش بینی شده تا چه زمانی این روش از آموزش ادامه می‌یابد، گفت: ما تابع سیاست‌های ستاد ملی کرونا هستیم که هر هفته چند جلسه دارد در این جلسات وزارت بهداشت متناسب با وضعیت استان‌ها می‌گوید، مدارس چه زمانی دایر شوند و فعلا به ما اجازه دایر کردن مدارس را نداده‌اند بنابراین منتظریم هر زمان اجازه دادند فعالیت مدارس آغاز شود.

استفاده از پیام رسان‌های داخلی برای آموزش مجازی

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه آموزش تلویزیونی یک طرفه است و باید روشی برای تعامل بین دانش‌آموز و معلم ایجاد شود، بیان کرد: پیش از کرونا, ارتباط بین معلمان و دانش‌آموزان در شبکه‌های داخلی برقرار بود بنابراین در این زمان خواستیم که آن را توسعه دهند اما این کار در بسترهای مختلف انجام می‌شد و تصمیم گرفتیم شبکه خاصی را برای آموزش مجازی دانش آموزان طراحی کنیم.

وی مطرح کرد : از پیام‌رسان‌های داخلی برای آموزش مجازی دانش آموزان در بستر شبکه اجتماعی شاد استفاده کردیم، اطلاعات دانش‌آموزان به عنوان اطلاعات حاکمیتی نزد ما محفوظ است و به پیام رسان‌های داخلی اجازه دادیم تا آموزش‌ها را فراهم کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه دادمدرسه‌ای که در فضای واقعی فعالیت داشت هم اکنون در فضای مجازی بازسازی شده است، مدیر، معلم و دانش آموز وارد آن می‌شوند و با وارد کردن کد ملی وارد مدرسه خود خواهند شد، معلم می‌تواند به کلاس درس خود برود،جای دانش‌آموزان در کلاس درس مشخص است، حضور و غیاب توسط معلم انجام می‌شود و همان محتوایی که در کلاس درس واقعی تدریس می‌شد در کلاس درس مجازی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، معلم به سوالات آنها پاسخ داده و آزمون می‌گیرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه این کار با رفع مشکلات فنی که وجود دارد می تواند به بزرگترین خدمت مبتنی بر آی تی در کشور تبدیل شود، متذکر شد: تا نیمه فروردین که زمان پایان تعطیلات نوروز است عملیات آموزش دانش‌آموزان در بستر شبکه اجتماعی شاد شکل می‌گیرد و دانش آموزان وارد هر کدام از پیام رسان‌های داخلی شوند می‌توانند وارد بستر شبکه اجتماعی شاد شده و آموزش خود را دنبال کنند.

مدارس دیر باز شود از روزهای پنجشنبه و جمعه هم استفاده می‌کنیم

وی ادامه درباره روش‌های جبران عقب ماندگی درسی دانش‌آموزان گفت :در ستاد ملی کرونا آنچه که بحث و تصویب شد این است که با احتساب آموزش‌های مجازی اگر مدارس در نیمه فروردین دایر شوند یک ماه به زمان آموزش اضافه شود اما اگر بازگشایی مدارس به انتهای فروردین و اردیبهشت موکول شود 4 تا 6 هفته به زمان آموزش اضافه می‌شود از سوی دیگر محدودیتی داریم که نمی‌خواهیم برنامه درسی سال آینده آسیب ببیند و اگر بازگشایی مدارس دیرتر از این باشد دوره‌ها را فشرده تر کرده و ظرفیت روزهای پنجشنبه یا جمعه استفاده می‌کنیم و ساعت آموزش دانش آموزان در مدارس در طول روز افزایش می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان باید تمام شود، گفت: تا اسفندماه 70 درصد آموزش‌ها ارائه شده بود و 30 درصد باقیمانده است، تلاش ما این است با روش‌های مختلف جبران شود تا سال تحصیلی بدون کاستی در محتوای آموزشی به پایان برسد و اگر شرایط دیگری پیش آمد متناسب با آن تصمیم می گیریم.

افزایش حقوق 32 درصد معلمان با اعمال امتیازات قانون مدیریت ناچیز بود

حاجی میرزایی در ادامه درباره افزایش 50 درصدی امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری بیان کرد: این افزایش شامل حال معلمان و کارکنان اداری بود اما کارکنان اداری قبلاً از ظرفیت فصل 10 قانون مدیریت که 10 پارامتر از جمله امتیاز حق شاغل، حق شغل و فوق العاده ویژه را دارد استفاده نکرده بودند بنابراین 50 درصد آنها رقم بیشتری را شامل شد؛ درباره معلمان رتبه بندی در سالهای 94 و 98 اجرا شد که از ظرفیت 50 درصد استفاده کرده بودیم بنابراین تعدادی از آنها از این ظرفیت به طور کامل استفاده کرده بودند و سه آیتم را دریافت کرده بودند این جمعیت که 32 درصد هستند افزایش 50 درصد آنها زیاد نبود اما برای 62 درصد معلمان از 5 تا 50 درصد افزایش اعمال شد که هم اکنون با کارکنان دیگر سر یک خط ایستاده‌اند.

مذاکره برای حفظ رتبه‌بندی

وی در ادامه با اشاره به اینکه امتیاز رتبه بندی ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری محاسبه شده بود از مذاکره با سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه خبر داد تا بدانند که رتبه بندی را چگونه حفظ کنند.

وزیر آموزش و پرورش مهمترین هدف گذاری سال 99 این وزارتخانه را اجرای سند تحول بنیادین دانست که ده بسته تحولی در این رابطه تولید شده است.