۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت تعیین حقوق کارگران/ دستمزد چقدر افزایش یابد تا عادلانه باشد؟

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۱۱
کد خبر: 427399
آخرین وضعیت تعیین حقوق کارگران/ دستمزد چقدر افزایش یابد تا عادلانه باشد؟

اگر در جلسه شورای عالی کار تعیین شود که حقوق کارگران فقط 15درصد افزایش یابد، دریافتی کارگران در سال99، 1میلیون و 800هزار تومان خواهد بود.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ در روزهای پایانی سال98 جلساتی که بین دولت و نماینده‌های کارگران صورت گرفت هیچ کدام نتیحه بخش نبود و قرار شد که تعیین مزد حداقلی بگیران در سال 99 به هفته‌ دوم فروردین ماه موکول شود که البته برخی می‌گویند ممکن است تا پایان تعطیلات جلسه‌ای در این رابطه برگزار نشود.

سال گذشته حقوق کارگران حدود 36 درصد افزایش یافت. امسال نیز بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که با توجه به پیش‌بینی افزایش تورم در سال جاری باید حقوق کارگران بیش از 35درصد افزایش یابد.

با این وجود اخباری که آخرین جلسه شورای عالی کار در سال 98 به گوش رسید نشان داد که اختلاف زیادی بین کارگران و کارفرمایان در رابطه با تعیین رقم دستمزد وجود دارد.

با توجه به افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان در بودجه 99 کارفرمایان هم اصرار داشتند که حقوق کارگران 15درصد افزایش یابد. این در حالیست که نماینده کارگران پیشنهاد افزایش 45درصدی با افزایش بن کارگری و پایه سنوات را ارائه دادند.

باید توجه کرد که با افزایش 15درصدی حقوق کارمندان در سال 99 در هر صورت دریافتی‌ آن‌ها به حداقل 2میلیون و 800 تومان خواهد رسید ولی دستمزد کارگران با افزایش 15 درصدی به یک میلیون و 750 تومان خواهد رسید که بسیار ناعادلانه خواهد بود.

البته یک نماینده کارگران گفته است که حقوق کارگران در سال 99 کمتر از 2میلیون و 800هزار تومان نخواهد بود که اگر این گفته صحت داشته باشد دستمزد حداقلی کارگران باید بیشتر از 60 درصد افزایش یابد تا به این عدد برسد.

باید دید جلسه تعیین مزد در سال 99 به کجا می‌رسد و آیا نماینده‌های کارگران می‌توانند کارفرمایان را راضی کنند تا دستمزد کارگران را به این عدد برسانند؟