۰ نفر

انتقال ویروس کرونا از طریق هوا درست نیست

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
کد خبر: 427389
انتقال ویروس کرونا از طریق هوا درست نیست

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران شایعه انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در فضا‌های سر پوشیده را تکذیب کرد و آن را جعلی خواند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، یونسیان، معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران شایعه انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در فضا‌های سر پوشیده را تکذیب کرد و آن را جعلی خواند.

وی ادامه داد: در شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر شده که از انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در فضا‌های سر پوشیده خبر داده و برای اثبات ادعای خود به به مقاله علمی چاپ شده در یکی از مجلات خارجی استناد کرده با این مضمون که ممکن است این ویروس می‌تواند در معرض ذرات ریز معلق در هوا تا سه ساعت زنده بماند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بر روی این خبر یک متن جعلی را به زبان انگلیسی به نقل قول از آقای تدروس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت قرار داده و ادعا کرده‌اند که همه افراد و در همه مکان‌ها باید از ماسک استفاده کنند.

وی ادامه داد: من تاکید می‌کنم که این خبر کذب محض است و به هیچ وجه صحت ندارد، اگر شما بر روی همان لینک کلیک کنید، خواهید دید که سازمان بهداشت جهانی توصیه‌های بسیاری را بر این مبنا داشته است که پزشکان، پرسنل درمان درگیر با بیماران کرونایی باید از ماسک‌های N۹۵ استفاده کنند و سایر پرسنل می‌توانند از ماسک‌های پزشکی جراحی استفاده کنند.

یونسیان خاطرنشان کرد: افراد عادی نیازی به ماسک ندارند و استفاده از آن می‌تواند ضرر‌هایی نیز به همراه داشته باشد، تنها در فضای پرازدحام باید از ماسک استفاده شود که در این مساله هم توصیه ما عدم حضور در مناطق پرازدحام نیست.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران در تشریح چرایی عدم استفاده از ماسک برای افراد گفت: اولین ضرر استفاده از ماسک برای افراد عادی این است که به شما حس امنیت کاذب می‌دهد و من دیدم که افرادی با ماسک در حال پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در خیابان‌های تهران هستند که باید بگویم این ماسک هیچ ارزشی ندارد چراکه در آن جا الودگی وجود ندارد که از ماسک استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امنیت کاذب باعث می‌شود که شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون را فراموش کنیم. باید بر این مساله تاکید کنیم که تاثیر شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون از استفاده از الکل یا وایتکس هم بیشتر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: اگر دستتان در شرایطی به طور واضح آلوده نیست، می‌توانید از الکل هم برای ضدعفونی استفاده کنید و یا در مکان‌هایی دسترسی به آب و صابون برای شستشوی دستتان ندارید، می‌توانید از مواد ضدعفونی استفاده کنید، ولی این مساله در منزل ضرورتی ندارد.

وی تاکید کرد: من مشاهده کردم که خانم‌های خانه دار نگران هستند که ما دست‌های خود را چگونه ضدعفونی کنیم، که من باید بگویم که دست‌هایتان را آب و صابون بشویید، اما در مقابله با سطوح می‌توانید از مواد ضدعفونی استفاده کنید و در کل نگران نباشید.

شایان ذکر است کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با رد انتقال این ویروس از طریق هوا تاکید کرد موضوع انتقال ویروس کرونا از طریق هوا (به جز بخش‌های بستری مبتلایان و به طورخاص ICU) درست نیست و افراد عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارند بر این اساس استفاده از ماسک برای افراد دارای علامت و افرادی که از بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنند (گروه در معرض خطر) توصیه می‌شود و به طور کلی ماسک لزوما کمکی به پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ در جمعیت عادی نخواهد کرد.