۰ نفر

تخت روانچی: سازمان ملل در دو سطح مشغول موضوع کرونا و ایران است

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبر: 427347
تخت روانچی: سازمان ملل در دو سطح مشغول موضوع کرونا و ایران است

سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت: تحریم‌های ایران تمام بشریت را مورد حمله قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: ما با مقامات سازمان ملل در سطوح مختلف در تماس هستیم، همانطور که می‌دانید سازمان بهداشت جهانی ارتباط مستقیم و نزدیکی با مقامات جموری اسلامی ایران دارد و با دفتر آن‌ها در ایران و مدیرکل آن‌ها در ارتباط است.

وی ادامه داد: در نیویورک هم با دبیرکل سازمان ملل، تماس مستقیم داریم، دکتر ظریف هم با دبیرکل صحبت کرد. بحث اصلی کرونا و اقداماتی است که سازمان ملل می‌توانند در مبارزه ایران با این ویروس انجام دهد. من هم ۲ بار با دبیرکل تماس داشتم و صحبت‌های دکتر ظریف با وی پیگیری شد. سازمان ملل در دو سطح مشغول موضوع کرونا و ایران است؛ یکی در سطح میدانی که سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران ارتباط نزدیکی با تهران دارند و همانطوری که با کشورهای دیگر متاثر از کرونا ارتباط دارند با ما هم تماس دارند تا به بهترین شکل با این ویروس مبارزه کنند.

تخت روانچی با تاکید بر اینکه ایران از نظر پزشکی و تجهیزات مربوطه در سطح خوبی است، یادآور شد: البته تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه مردم ایران اعمال شد، باعث شده است نتوانیم از ظرفیت‌هایی که داریم به بهترین شکل استفاده کنیم. این موضوعی است که با دبیرکل صحبت کرده ایم و خواسته ایم که به عنوان یک وظیفه بین المللی موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه را در دستور کار قرار دهد و همانطوری که در جریان هستید در موضع گیری اخیر بر رفع تحریم‌ها تاکید داشت تا کشورها بتواند با این ویروس، بهتر مبارزه کنند. دبیرکل سازمان ملل متحد با مقامات آمریکایی هم تماس‌هایی داشته است و امیدواریم به نتیجه برسد تا این مانع را بتوانیم از پیش پای خود برداریم. مبارزه با کرونا نیازمند اقدام منسجم بین‌المللی است.

نماینده ایران در سازمان ملل در گفتگو با خبرنگاران درباره اینکه چه اقداماتی توسط کشورها در سازمان ملل برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا در جریان است، گفت: کرونا، منحصر به یک کشور نیست و تقریبا تمام جهان درگیر آن هستند. سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرد که یک ویروس همه گیر است. بنابر این لازم است در سطح بین المللی اقدام هماهنگ و منسجمی صورت گیرد تا این ویروس ریشه کن شود، به همین دلیل گفتیم که تحریم‌های ایران تمام بشریت را مورد حمله قرار می‌دهد.

تخت روانچی افزود: وقتی به ناحق، ناعادلانه و ظالمانه اجازه ندهند از ظرفیت‌های یک کشور استفاده شود، تنها یک یا دو کشور ضربه نمی‌بینند بلکه همه جامعه بین المللی از این اقدام متضرر می‌شوند. این موضوع در سطح سازمان ملل هم بیشتر مطرح می‌شود و کشورها به این هم توجه دارند که تحریم‌های یکجانبه از اقدامات بهینه کشورها برای مبارزه کرونا جلوگیری می‌کند. اخیرا هشت کشور طی نامه‌ای به دبیرکل تاکید کردند این تحریم‌ها باید برداشته شود؛ چون هم غیرقانونی و خلاف مقررات بین‌المللی است و هم در این شرایط که نیازمند یک اقدام هماهنگ بین‌المللی است، تحریم‌ها از اینکه به نحو احسن با این ویروس و این پدیده مبارزه شود، جلوگیری می‌کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: علاوه بر این هشت کشور، کشورهای دیگری هم هستند که با این مجموعه از کشورها هم فکر هستند و روز به روز تعداد کسانی که خواهان لغو تحریم‌های یکجانبه هستند، بیشتر می‌شود.

تخت روانچی با بیان اینکه در شورای امنیت هم چگونگی برخورد با این پدیده مطرح است، گفت: البته شورای امنیت مکانیزم خاص خود را دارد و قدرت‌هایی هستند که از اینکه شاید شورای امنیت بتواند به وظیفه اصلی خود بپردازد، جلوگیری کنند. اما در جای جای سازمان ملل موضوع کرونا و چکونگی برخورد با این موضوع بین المللی برقرار است و کشورها همفکری می‌کنند که به چه نحوی می‌توانند بهتر با این ویروس مبارزه کنند.