۰ نفر

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت؛

الزامات تحقق جهش تولید/ جهش تولید در کمیت و کیفیت کالاها باید اتفاق بیفتد

۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۰۵
کد خبر: 426520
الزامات تحقق جهش تولید/ جهش تولید در کمیت و کیفیت کالاها باید اتفاق بیفتد

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شعار سال گفت: جهش تولید هم در کمیت و هم در کیفیت محصولات باید اتفاق بیفتد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مهدی صادقی نیارکی که در مصاحبه با رادیو سخن می گفت با بیان این که  برنامه های وزارت صنعت در خصوص شعار محوری سال یعنی جهش تولید طی چند روز آینده اعلام خواهد شد افزود: سال گذشته برای تحقق شعار سال هفت محور اصلی تعریف شد که مهمترین آن تقویت ساخت داخل و رونق تولید بود.

وی اظهارداشت: سال 1399 از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید نامگذاری شده است.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: جهش تولید هم در کمیت و هم در کیفیت محصولات باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: برای مثال اگر سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تن روغن نباتی در کشور تولید شده امسال این میزان تولید باید به بیش از دو میلیون تن برسد که این می شود جهش تولید به لحاظ کمی اما جهش تولید از حیث کیفی هم باید رخ دهد.

صادقی نیارکی اظهارداشت: برای تحقق افزایش تولید به لحاظ کیفی باید از مسیر تولید محصولات با ارزش افزوده پائین تر به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کرد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ها در کنار جهش تولید از حیث کمی باید معطوف به این باشد که هرچه بیشتر از خام فروشی فاصله بگیریم و به سمت تولید کالاهای با ارزش افزوده بالاتر حرکت کنیم.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اشتغال افزایی، پویایی تولید، رونق اقتصادی، ارزآوری، رونق صادرات، کاهش نرخ بیکاری و بسیاری موارد دیگر از مسیر تبدیل مواد خام به محصولات با ارزش افزوده بالاتر می گذرد.

وی افزود: مقصود و منظور مقام معظم رهبری از نامگذاری سال به نام جهش تولید هم افزایش کمیت و هم افزایش کیفیت تولید است.

صادقی نیارکی بیان داشت: برای افزایش تولیدات به لحاظ کمی باید تقاضای کل افزایش پیدا کند و برای اینکه تقاضای کل روند افزایشی به خود گیرد بایدقدرت خرید مردم تقویت شود.

وی اضافه کرد: نکته اساسی در این میان بحث توسعه صادرات است حال سئوال اینکه چگونه باید این مهم را دنبال کرد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بطورکلی در پیرامون ایران 15 کشور وجود دارد که نیاز سالانه واردات این کشورها مشخص است.

وی افزود: تلاش های جدی باید در این عرصه صورت گیرد چرا که توسعه صادرات به افزایش کمی تولیدات در داخل کمک شایان توجهی خواهد کرد.

صادقی نیارکی اظهارداشت: ظرفیت های خوبی به لحاظ تولید از حیث نیروی انسانی، ماشین آلات منصوبه، مواد اولیه و بسیاری موارد دیگر وجود دارد.

وی گفت: ضرورت ایجاب می کند برای جهش تولید و صادرات از ظرفیت های موجود کشور به نحو احسن استفاده شود.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای افزایش کیفیت تولید باید شرکت های دانش بنیان تقویت تا کشور به حلقه های نهایی و لبه دانش برسد و تولیدات در لبه دانش و تکنولوژی اتفاق بیفتد.

وی افزود: تولید مبتنی بر تکنولوژی، فناوری و دانش روز موجب خلق ارزش افزوده، افزایش رقابت پذیری محصولات، بهبود عملکرد تجاری، ارزآوری، توسعه صادرات و بسیاری موارد دیگر خواهد شد.

صادقی نیارکی ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه تقاضا کار کنیم حتما باید سیاست های پولی و مالی به سمتی حرکت کند که مازاد درآمد وجود داشته باشد این مازاد درآمد خودش منجر به تحریک تقاضا، خرید و جهش تولید می شود.

وی در ادامه یادآورشد: برای توسعه صادرات باید دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در تعامل با کشورهای منطقه ای جدیت بیشتری به خرج دهد تا بتوان تحریک تقاضا از منظر توسعه صادرات نیز شکل گیرد.