۰ نفر

اعلام معیارهای تخصیص یارانه کرونا به ۳میلیون شهروند؛

چه کسانی یارانه کرونا دریافت می‌کنند؟

۴ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۳۹
کد خبر: 426486
چه کسانی یارانه کرونا دریافت می‌کنند؟

در حالی ابهاماتی در خصوص شرایط برخورداری از یارانه کرونا از سوی برخی شهروندان و افکار عمومی مطرح است که اولین یارانه تخصیصی در این قالب در آخرین روزهای سال به حساب شهروندان واریز شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، آخرین بررسی‌های صورت گرفته بر پایه اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه احتماعی نشان می‌دهد در راستای حمایت از آسیب دیدگان از بابت شیوع کرونا، اعتباری بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان، بسته به تعداد نفرات خانوار به حساب برخی خانوارها واریز شده است و در عین حال برخی دیگر نیز از تسهیلات قرض الحسنه بدون ضامن برخوردار شده اند . در این راستا برخی رسته های شغلی اعلامی از سوی بانک مرکزی نیز سه ماه فرصت یافتند تا اقساط خود را تسویه نمایند.

 با این حال سئوال مهم افکار عمومی اینجاست که چه کسانی از یارانه کرونا برخوردار شده اند؟

قمصریان ، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در توییتی در صفخه شخصی خود در این خصوص توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی ارائه داده است. وی در توضیح تعداد کسانی که از این یارانه برخوردار شده اند، گفته است  حدود سه میلیون نفر نه  سه میلیون خانوار، حمایت‌های دولت را در چهار ماه از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

در این قالب به خانوار یک نفره ۲۰۰ هزار تومان، خانوار دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، خانوار سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و خانوار پنج نفره یا بیشتر رقم ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

به این ترتیب با احتساب پرداخت اولین یارانه در اسفند ماه سال گذشته ، روند پرداخت یارانه ویژه کرونا تا پایان خرداد ماه در چهار نوبت اعلامی ادامه خواهد یافت .

 قمصریان در توضیحات ارائه شده در صفحه شخصی‌اش تاکید کرده است :همانگونه که قبلا اعلام شد این کمک‌ها به افرادی پرداخت می‌شود که مطلقا فاقد هرگونه درآمد مستمری باشند، لذا مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و نیاز بازنشستگان و مستمری‌بگیران مشمول دریافت این کمک‌ها نیستند.به این ترتیب این یارانه به کسانی که حقوق ثابت دارند و مقرری دریافتی به حسابشان واریز می شود، تعلق نخواهد کرفت.

این مقام مسئول  اضافه کرده است: نکته دوم این که کمک‌های واریزی دولت در هر یک از مراحل چهارگانه که ماهانه براساس بعد خانوار پرداخت می‌شود حدود ۳۳۰ میلیارد تومان است.

AyMOL0GKErsw

قمصریان در توضیح این نکته که شناسایی مشمولان یارانه کرونا با چه سازوکاری انجام می‌شود؟ عنوان کرد: براساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و سایر بانک‌های اطلاعاتی مانند سازمان ثبت، نظام بانکی و صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی.

وی تصریح کرد: در این موضوع ثبت‌نام و گزینشی صورت نگرفته و براساس بانک‌های اطلاعاتی اقدام می‌شود.

قمصریان در پایان درباره مراحل بعدی پرداخت یارانه کرونا خاطرنشان کرد: همانگونه که اشاره شد کمک‌ها ماهانه است؛ مرحله اول در اسفند ماه سال ۹۸ پرداخت شد و سه مرحله بعدی در سه ماه اول سال ۱۳۹۹ پرداخت خواهد شد.

اقساط کدام مشاغل امهال می‌شود؟

 در عین حال با هدف حمایت از برخی رسته های شغلی که اسیبی جدی را از محل کاهش درامد ناشی از شیوع کرونا متحمل شده اند، بانک مرکزی با امهال سه ماهه اقساط وام موافقت کرده است .

 این کسب و کارها شامل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده،  مراکز مربوط به گردشگری، حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل و خشکبار، قنادی، بستنی و آب میوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید و توزیع و فروش صنایع دستی را شامل می‌شود.