۰ نفر

بازارها و مغازه‌ها آرام گرفتند

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبر: 425090
بازارها و مغازه‌ها آرام گرفتند

با تکذیب شایعات منتشرشده درباره قرنطینه‌شدن شهرها برای مقابله با کرونا از ازدحام بازارهای عمده و مغازه‌ها و فروشگاه‌های محلی کاسته شد.

شایعات مربوط به قرنطینه‌کردن شهرها و تعطیلی فـروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، جایگاه‌های سوخت و نانوایی‌ها قاطعانه تکذیب شد تا التهاب بازارها و مغازه‌های محلی پس از یک روز پرتلاطم فروکش کند اما هنوز عده‌ای هستند که به تکذیبیه‌ها باور ندارند و خلوتی دوباره شهر را فرصتی برای خریدهای ضروری قلمداد می‌کنند. غافل از آنکه تمام آنچه دستمایه تولید شایعه قرنطینه شد، چیزی نبود جز عزم کشوری برای کاهش ترددها و اجتماعات غیرضروری، نه تعطیلی کامل شهر و حبس مردم در خانه.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، از زمان شیوع کرونا، موضع‌ کارشناسان مختلف در قبال آن متناقض و متفاوت بود؛ برخی آن را عامل کشنده‌ترین بیماری معرفی می‌کردند و معتقد بودند باید شهرهای آلوده به‌کلی قرنطینه شوند و در مقابل برخی می‌گفتند برای مهار آن لازم نیست این‌ حد از اقدامات احتیاطی انجام شود. تازه جامعه داشت با محدودشدن تردد و گذراندن ایام نوروز در خانه کنار می‌آمد که انتشار شایعه قرنطینه شهرها، تعداد زیادی از مردم را برای تأمین نیازهای ضروری دوران قرنطینه به بازار کشاند و تمام تلاش‌هایی که برای قطع زنجیره شیوع کرونا انجام شده بود، یک‌شبه، خنثی شد.

فروشگاه‌های کالای اساسی بازمی‌مانند

هجوم به فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالاهای اساسی، داروخانه‌ها و نانوایی‌ها آن ‌هم در اوج شیوع کرونا یکی از تبعات جدی شایعه‌پراکنی در مورد قرنطینه‌شدن شهرهاست. حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی تأکید می‌کند که هیچ‌یک از این فروشگاه‌ها در هیچ جای کشور تعطیل نمی‌شوند و با مستثناشدن تولید و توزیع این اقلام از محدودیت‌های احتمالی وضع شده در حوزه حمل‌ونقل، حتی از احتمال کاهش عرضه این اقلام نیز جلوگیری خواهد شد. مدرس خیابانی با بیان اینکه تأمین اقلام ضروری و مایحتاج مورد نیاز مردم تعطیلی‌پذیر نیست، می‌گوید: زنجیره تأمین، توزیع، حمل‌ونقل و عرضه کالاهای اساسی به‌خصوص اقلام ضروری برای مقابله با کرونا تعطیل نمی‌شود و حتی اگر در سخت‌ترین حالت، دولت قصد کنترل عبور و مرور را نیز داشته باشد، مطمئنا اقلام ضروری مستثنا خواهند بود. به گفته او، هر نوع محدودیتی که دولت قائل شود برای فعالیت‌های غیرضروری مردم است که بیشتر جنبه تفریحی دارد؛ پس شهروندان هرگز نباید نگران تأمین نیازها و انجام امور ضروری خود باشند.

کمبودی در کار نیست

قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی می‌گوید: برای تأمین و تدارک کالاهای اساسی و انتقال آنها از بنادر به مناطق مختلف کشور، با گمرک، سازمان بنادر، بانک مرکزی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد، سازمان راهداری و وزارت کشور هماهنگی‌های لازم انجام شده تا حمل‌ونقل اقلام ضروری و فاسدشدنی، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده و سایر اقلام بهداشتی با هیچ‌گونه محدودیتی مواجه نشود. او درباره احتمال بروز کمبود نیز تأکید می‌کند: قحطی و کمبود در کشور ما معنایی ندارد؛ زیرا شرایط متفاوت ایران باعث شده ذخیره استراتژیک و برنامه‌ریزی متفاوتی نسبت به سایر کشورها داشته باشد به‌گونه‌ای که ذخیره استراتژیک حتی برای ماه‌ها بعد از مهار کرونا نیز در انبارها موجود است. به گفته مدرس خیابانی، علاوه بر اینکه کشور ذخیره استراتژیک مناسبی در اختیار دارد، به تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها نیز توصیه‌های شرایط ویژه ابلاغ شده تا همه، با تمام قوا دوشادوش کادر پزشکی برای حل مشکلات و نیازهای مردم حرکت کنند.

نانوایی‌ها عید هم باز هستند

اگرچه روز شنبه و به‌دنبال انتشار شایعه قرنطینه، بسیاری از نانوایی‌های پایتخت با صف متقاضیان مواجه بودند اما محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم صنعتی می‌گوید: تعطیلی نانوایی‌ها به‌دلیل قرنطینه کذب محض است؛ این صنف حتی در روز عید هم فعالیت خود را تعطیل نمی‌کند. 

او با اشاره به جلسه‌ای در وزارت صنعت، می‌افزاید: در دوره مقابله با کرونا، تمام نانوایی‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در این جلسه نیز بر ادامه فعالیت نانوایی‌ها با رعایت کامل موازین بهداشتی تأکید شد. به گفته او، شرکت بازرگانی دولتی، شارژ سهمیه آرد دهه اول فروردین99 را برای نانوایان در کل کشور، از دیروز آغاز کرده تا هیچ‌گونه نگرانی بابت این مسئله وجود نداشته باشد.

بنزین همیشه موجود است

در این میان، حمید قاسمی، معاون شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نیز شایعه تعطیلی پمپ‌بنزین‌ها در سایه قرنطینه را تکذیب می‌کند و می‌گوید: این شایعات موجب ازدحام مالکان خودروها در برخی جایگاه‌های سوخت شد. مدیران مناطق شرکت ملی پخش فعالیت جایگاه‌ها را به‌صورت روزانه رصد می‌کنند و اصلا بحث تعطیلی مطرح نیست مگر اینکه جایگاهی به‌دلیل مسائلی نظیر مشکل انحصار وراثت از دسترس خارج شود. به گفته قاسمی، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به تأمین مواد شوینده و بهداشتی برای جایگاه‌های سوخت نامه فرستاده تا پیگیر این موضوع باشند و مشکلی در فرایند سوخت‌رسانی به مردم ایجاد نشود. او همچنین از الزام تمام جایگاه‌داران توزیع گاز مایع و سی‌ان‌جی برای انجام فرایند سوخت‌گیری و پرداخت با دستکش یکبارمصرف و رعایت مسائل بهداشتی خبر داد.

مغازه‌ها باز می‌مانند

رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی هم با تکذیب شایعه بسته‌شدن مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌گوید: تمام سوپرمارکت‌ها باز هستند و در روزهای آینده نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. سعید درخشانی در واکنش به انتشار شایعاتی در فضای مجازی درخصوص احتمال تعطیلی سوپرمارکت‌ها به‌دلیل قرنطینه‌شدن شهرها، می‌افزاید: دستوری مبنی بر تعطیلی سوپرمارکت‌ها صادر نشده، ضمن اینکه این واحدها برای تأمین نیاز مردم از روز اول انتشار کرونا با رعایت مسائل بهداشتی باز بوده‌اند و فعالیت آنها برای کمک به مردم در جریان محدودشدن احتمالی ترددها نیز لازم است. البته آنگونه که محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفته است میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای روز یکم فروردین‌ماه تعطیل خواهند بود اما بعد از آن دوباره به فعالیت روزمره خود باز خواهند گشت.

تولید 24ساعته غذا و دارو 

در بحبوحه تکذیب شایعات مربوط به قرنطینه‌شدن شهرها، سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت هم در نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تداوم فعالیت و تعطیل‌نشدن واحدهای تولیدکننده محصولات بهداشتی و غذایی تا پایان فروردین ‌ماه را خواستار شد. در نامه مهدی صادقی نیارکی آمده است: پیرو ابلاغیه قبلی معاونت صنایع وزارت صنعت درخصوص نظارت بر تولید حداکثری محصولات مرتبط با پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا و متوقف‌نشدن و تعطیل‌نشدن واحدها و خطوط تولیدکننده این محصولات، مواداولیه و ملزومات بسته‌بندی مستقر در آن استان با دلایل مختلف ضروری است، ضمن تأکید مجدد به این واحدها موارد ابلاغی به‌دقت رعایت و اجرایی شود و به گروه مذکور، واحدهای تولیدکننده مواد غذایی، آشامیدنی، خوراکی و محصولات بهداشتی نیز اضافه شوند تا ضمن افزایش تولید در ایام پایانی سال و شروع سال جدید، خط تولید آنها به‌صورت 24ساعته و بدون وقفه تا پایان فروردین‌ماه فعالیت مستمر داشته باشند. در این نامه بر ضرورت تعامل سازمان‌های استانی با دستگاه‌های ذی‌ربط برای برنامه‌ریزی تردد کارکنان و حمل مواداولیه و محصولات این واحدها نیز تأکید شده تا از بروز هرگونه اختلال در روند تولید و توزیع حوزه غذا و دارو جلوگیری به عمل‌ آید.