۰ نفر

کرونا با ایجاد یک میلیون شغل می‌تواند به فرصت تبدیل شود

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۵۵
کد خبر: 423307
کرونا با ایجاد یک میلیون شغل می‌تواند به فرصت تبدیل شود

یک کارشناس اقتصادی، با اشاره به اینکه در هر مصیبتی می‌توان یک فرصت ایجاد کرد، گفت: اگر به واسطه ویروس کرونا، یک جنبش نظافت در کشور به راه بیفتد، بیش از یک میلیون شغل ایجاد خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی درباره تهدیدها و فرصتهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: این ویروس، ضربه زیادی به ما زده است. در کوتاه مدت، ضرری که کرونا میزند بیشتر از هر مشکلی است که ما تا کنون داشته‌ایم اما در هر مصیبتی می‌توان یک فرصت ایجاد کرد. ما می‌توانیم از این مسئله برای ارتقا کیفی خدمات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ایرانیان اصول بهداشتی را در داخل منزل رعایت می‌کنند اما در خارج از آن و در فضای عمومی اینگونه نیست. ما می‌توانیم یک ارتقا کیفی بهداشتی داشته باشیم و شهرها، مغازه‌ها و محیط اداری و … را تمیز نگهداریم.

علی سعدوندی با مقایسه وضعیت بهداشت اماکن عمومی در ایران و کشورهای پیشرفته، گفت: در ژاپن یا سوئیس همه جا تمیز است. این تمیزی فقط به دلیل فرهنگ نیست بلکه به دلیل سازوکاری است که بر اساس آن برخی اماکن مرتب نظافت می‌شود به عنوان مثال در هر ساعت یک نظافتچی، سرویس‌های بهداشتی محل‌های عبادت، مکان‌های اداری یا تجاری و … را تمیز می‌کند.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت با راه‌اندازی جنبش نظافت

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با تبدیل تهدید کرونا به فرصت می‌توان یک میلیون شغل ایجاد کرد، گفت: اتفاقاً در همه جای دنیا افرادی که نظافت را انجام می‌دهند هزینه کمی می‌گیرند، بنابراین ما می‌توانیم با کمترین هزینه بیشترین ارتقا کیفیت را داشته باشیم. ما می‌توانیم یک جنبش نظافت در کشور به راه بیاندازیم اگر این قضیه به درستی انجام شود و اگر فضای عمومی یک جمعیت ۸۲ میلیونی را تمیز کنیم بالای یک میلیون شغل ایجاد خواهد شد. این کار هم برروی بهداشت جسمی و هم بر بهداشت روانی افراد مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به پتانسیل افرایش بهداشت عمومی برای تغییر چشمگیر در اشتغال و اقتصاد، گفت: اقتصادها معمولاً به صورت جهشی رشد می‌کنند و یک انقلاب کیفی در یکی از عرصه‌ها شکل می‌گیرد. این عرصه می‌تواند ارتقا سطح بهداشت عمومی باشد.

ما باید امکانات کمی و کیفی درمان در کشور را گسترش دهیم / ‌افزایش‬ اشتغال با افزایش خدمات درمانی

علی سعدوندی با اشاره به کمبود تخت‌های بیمارستانی در کشور، گفت: نکته دیگری که می‌توان از فرصت بیماری کرونا برای بهبود آن استفاده کرد، ارتقا درمان و سلامت کشور است. تعداد تخت‌های بیمارستانی ما بسیار کم است ما امکان گسترش کمی و کیفی درمان در کشور را داریم. این نوع خدمات اتفاقاً به نیروی انسانی گسترده‌ای احتیاج دارند و بسیار اشتغال زا هستند.