۰ نفر

چرا از مشاغل خدماتی بیشتر استقبال می‌شود؟

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۴۰
کد خبر: 419926
چرا از مشاغل خدماتی بیشتر استقبال می‌شود؟

رییس کمیته کسب و کار یونسکو در ایران، تغییر الگوی زندگی شهری را موجب افزایش مشاغل خدماتی دانست و گفت: در بحث مشاغل جدید و کسب و کارهای نوین بهتر است از قوانین بین‌المللی تمکین کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی اصغر کیهانی درباره ظهور مشاغل جدید در آینده نزدیک و لزوم اصلاح قوانین موجود برای توسعه کسب و کارهای جدید، گفت: تحولات حوزه کسب و کار در طول ده هزار سال گذشته همواره دستخوش تغییرات بوده. نخستین مشاغلی که در جوامع انسانی پدیدار شدند، پیرامون کشاورزی بود با کشف فلزات مشاغل در بخش تولید پدیدار شدند. با کشف آهن و آغاز تجارت بین‌المللی نیز سر و کله مشاغل خدماتی پیدا شد که بلحاظ ماهیت تفاوت اساسی با مشاغل قبلی داشت .

وی ادامه داد: پس از انقلاب صنعتی نیز مشاغل جدیدی وارد دنیای کسب و کار شدند که با قبل از آن قابل مقایسه نبود و ورود اتومبیل و برق و الکترونیک نیز گروه مشاغل جدیدی را به وجود آورد تا امروز که با ورود به دنیای الکترونیک و دنیای کامپیوتر و اینترنت، مشاغل کاملا جدیدی را شاهد هستیم که تا پیش از آن به هیچ وجه قابل تصور نبود،شاید اگر بحث ربا در یکی از ادیان ابراهیمی را کنار بگذاریم  ادیان در هر دوره ای تمام قوانین هر سه گروه کشاورزی و تولید و تجارت و خدمات را بطور کامل پذیرفته اند   بر همین اساس معتقدم مجموعه قوانین کشور در حوزه تأسیس و راه‌اندازی کسب و کارهای جدید نیز می تواند بر همین نظر مورد پذیرش قرار گیرد .

تمکین از قوانین بین‌المللی در بحث مشاغل جدید

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نقطه هدف و عزیمت این مشاغل، جهانی است و این فرصت عادلانه برای همه هست که در هر گوشه این بازار لایتناهی دکان دو نبش بزنند و البته دولتها هم دوست دارند که بازیگران بزرگی در دنیای تجارت نوین داشته باشند . از داشتن دکان‌دو نبش  هم‌امور و هم مامور مالیات و هم عوارض بگیر شهرداری و حتی سایر باج بگیران بیشتر بهره مند می شوند.

وی ادامه داد:  لذا برای حضور پر قدرت در قدم نخست می توان احتیاطا از قوانین بین‌المللی تمکین کنیم و تا حد ممکن این قوانین را دستکاری نکنیم تا اگر در اینده به مشکلی برخوردیم همان وقت در باره اش مجددا بحث کنیم  .

به گفته وی، برای اینکه بتوانیم از بازار جهانی برخی از فعالیتها و کسب و کارها سهم خود را به دست آوریم، چاره‌ای جز جهانی شدن و حل شدن در بازارهای جهانی نداریم مگر اینکه یکسره قید این بخش از بازارهای جهانی را بزنیم. این حل شدن به معنی تسلیم شدن نیست . همان طوری که گفته می شود علم را بیاموزید حتی در چین ، بر همین مبنا می توان گفت دلار را وارد کشور کنید ولو از ماچین .

کیهانی تاکید کرد: قوانین تجارت کمترین سایه فرهنگی دارند لذا حتی درک و فهم این قوانین نباید برای شارعین که بحث های بیع و وجوهات برایشان نا اشنا نیست کار دشواری باشد  . ضمن اینکه مصلحت مسلمین نیز اهمیتی عظیم دارد و به نظر میرسد اگر اراده ای در مقامات اصلی کشور باشد تمکین از قوانین اقتصاد جهانی آنقدرها هم کار سختی نیست . در مجموعه قوانین گمرکی حال حاضر ایران نرخ عوارض مشروبات الکلی همچنان ردیف دارد و  این به معنی تایید تجارت این ام الخبائث نیست بلکه وقتی می توان از مصرف کننده فرنگی ان در داخل خانه و سفارت خانه وجهی گرفت چرا که نه . بنا بر این صرف ملحق شدن به یک پروتکل به معنی سلب اختیار از نحوه اجرای ان نیست .

رئیس کمیته تخصصی توسعه کسب و کار کمیسیون ملی یونسکو در ایران در ادامه درباره دلیل بالا بودن آمار اشتغال در بخش خدمات توضیح داد:با ورود کامپیوتر و در ادامه اتوماسیون‌های اداری و سیستم‌های کنترل دیجیتال و به طور وسیعی ربات‌ها، سهم بخش صنعت در ایجاد فرصتهای شغلی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و کاهش پیدا کرده است، از طرفی با مکانیزه شدن مزارع و در واقع صنعتی شدن کشاورزی، سهم نیروی انسانی در کشاورزی نیز به شدت کاهش یافته است.

تغییر الگوی زندگی شهری موجب افزایش مشاغل خدماتی

کیهانی افزود: همزمان با تغییر الگوی زندگی شهری نیز واحدهای شغلی خدماتی روزبه‌روز افزایش یافته و مجموع این تغییر و تحولات،  تغییر نسبت سهم اشتغال در بخشهای مختلف را موجب شده است.

وی درباره ماندگاری مشاغل خدماتی گفت: اگرچه مشاغل خدماتی به نسبت از عمر کمی برخوردارند ولی در کنار ریزش، رویش هم دارند و همه ساله مشاغل خدماتی جدیدی پیدا می‌شوند.