۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کشش دلالان به بازار سکه‌های خرد

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۱۷
کد خبر: 418892
کشش دلالان به بازار سکه‌های خرد

همگی ما با واحدهای پولی مانند آدامس، چسب زخم، آبنبات و ... آشنایی داریم. از جمله دلایل رواج این واحد پولی پرطرفدار، کمبود سکه‌های خرد در سطح جامعه است.

اقتصادآنلاین - دلسا پزشک پور؛ این کمبود سبب شده است تا شاهد شکل‌گیری بازار سیاه و ورود دلالان به بازار سکه و کسب درآمد میلیونی توسط آن‌ها باشیم.

از جمله دلایل کمبود سکه‌های خرد، تعداد بانک‌های محدودی است که اقدام به عرضه این سکه‌ها می‌کنند. به بیان دیگر، کمبود سکه به دلیل ارزیابی‌های اشتباه و نقشه راه نادرستی است که بانک مرکزی در پیش گرفته است. در واقع بانک مرکزی نقش سکوک را در پرداخت‌های خرد نادیده گرفته و راه‌های دستیابی به آن را محدود نموده است. همین امر سبب شده است تا متقاضیان سکوک با پرداخت پول  و همچنین دردسر بیش‌تری به سکه مدنظر خود دست یابند.

بازار سیاه سکه‌های خرد، چند دست می‌چرخد. در واقع، چرخش سکوک به این ترتیب است که این سکه‌ها توسط گروهی از دلالان از بانک‌های عرضه‌کننده خریداری می‌شود سپس به دلالان دیگر سپرده می‌شود و پس از دو دوره چرخش به دست مصرف‌کننده اصلی و مردم خواهد رسید. سود دلالان از هر بسته سکه‌های ارایه شده بالغ بر 50 هزار تومان است که در پایان هر روز رقمی قابل توجهی است.

نکته قابل توجه دیگر در رابطه با موضوع مورد بررسی این است که کودکان کار نیز به عنوان دلالان سکه‌های خرد وارد این حوزه شده‌اند. 

بنابراین دولت باید به دنبال راهکاری برای حل این معضل باشد. و شاید یکی از این راه‌ها کاهش هزینه‌های ضرب و توزیع باشد. مدیریت صحیح، کلید اصلی حل معضلات است.

WhatsApp Image 2020-02-22 at 3.13.45 PM