۰ نفر

اشتغال 500 هزار زن در آموزش و پرورش

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۲۱:۲۰
کد خبر: 418556
اشتغال 500 هزار زن در آموزش و پرورش

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از بین دو میلیون و 400 هزار کارمند دولت یک میلیون کارمند از میان زنان هستند، گفت: بیش از 500 هزار نفر از این زنان در آموزش و پرورش اشتغال دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فرحناز مینایی پور در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مجموع نیمی از کارمندان زن کشور در آموزش و پرورش شاغلند افزود: همچنین از بین 15.5 میلیون نفر جمعیت دانش آموز کشور بین 7.5 تا 8 میلیون دانش آموز دختر هستند.

وی با اشاره به اینکه از جمله اهدافی که در دفتر امور زنان آموزش و پرورش دنبال می‌شود محرومیت زدایی آموزشی و پرورشی بین دختران است، اظهار کرد: همچنین بسترسازی برای توسعه مشارکتی و افزایش نقش آفرینی دختران، تحقق عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش، توان افزایی ارتقای شغلی و مدیریتی زنان از دیگر اهداف دنبال شده در آموزش و پرورش برای زنان و دختران است.

به گفته وی در طرح بهبود وضعیت آموزشی، بهداشتی دانش آموزان دختر مناطق محروم کشور با اولویت مدارس شبانه روزی افزایش دانش، نگرش و عملکرد بهداشتی دختران دانش آموز در دوران بلوغ به ویژه دختران دانش آموز دوره اول متوسطه (پایه هفتم) و والدین آنها دنبال شده که در مجموع بیش از 90 هزار نفر در این طرح قرار گرفتند.

مینایی پور همچنین در خصوص طرح حامی (طرح حمایت از مدارس یاری طلب) که در 2500 مدرسه اجرا شده است نیز تصریح کرد: مخاطبان این طرح دانش آموزان، والدین و کادر مدارس و پایه دوم دوره اول متوسطه بودند که در آن فراهم آوردن فرصت‌های متنوع تربیتی، استفاده از تجربیات آموزش و ... دنبال می‌شود.

وی در خصوص اجرای طرح مهارت‌های گفت‌وگو و ارتباط موثر توضیح داد: اهداف کیفی این طرح توسعه فرهنگ گفت‌وگو و ایجاد همبستگی و وحدت اجتماعی است که در این خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه دانش آموزان با همسالان با خانواده، مدرسه و جامعه برای 57840 نفر دنبال شده است.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش از ساخت سرود دختران همراه با حرکات اصلاحی برای کلیه مدارس دخترانه کشور خبر داد و گفت:‌ این طرح نیز با هدف افزایش شادی و نشاط در مدارس و تقویت هویت جنسی و احساس تعلق به میهن اجرا شده است. همچنین آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان دختر متوسطه نیز با هدف آموزش تکالیف و مسئولیت‌ها و ارتقای دانش و بینش و نگرش به مسئولیت‌های اجتماعی خانوادگی برای بیش از 226 هزار دختر دانش آموز به مرحله اجرا رسیده است.

مینایی پور در ادامه به اجرای طرح افزایش مشارکت‌های اجتماعی دختران اشاره کرد و گفت: هدف از این طرح جذب نوجوانان به مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت در تشکل‌ها بوده است. همچنین دوره تربیت مربی آموزش کودک با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده، اساتید وزارت دادگستری و قوه قضائیه نیز برای آموزش 1680 دانش آموز اجرا شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص توان افزایی و ارتقای شغلی و مدیریتی زنان فرهنگی نیز توضیح داد: سیاست گذاری و برنامه ریزی‌های لازم جهت حضور زنان در شورای عالی آموزش و پرورش انجام شده است. همچنین در خصوص برقراری عدالت جنسیتی و دسترسی زنان و دختران به فرصت‌ها، امکانات و منابع آموزش و پرورش این شاخص‌ها در این وزارتخانه تثبیت شده و همچنین تبصره‌ای مبنی بر اختصاص سه ساعت در هفته به ورزش زنان فرهنگی در وقت اداری اختصاص یافته است.

در ادامه این نشست زهرا جواهریان معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان نیز با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ارتقای مهارت‌های پرورشی مربیان بر اساس موافقت‌نامه‌های سال 97 با وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در این خصوص برای 2064 نفر از مربیان سطح کشور کارگاه آموزشی برگزار شده، همچنین در خصوص بسته عملیاتی بازگرداندن دختران بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل نیز در فاز اول به ریشه یابی و شناسایی عوامل موثر در ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل دختران و در فاز دوم به تدوین بسته عملیاتی در این خصوص پرداخته شده است.

به گفته جواهریان از دیگر موافقتنامه‌های سال 98 با وزارت آموزش و پرورش نیز آموزش حقوق کودک به دانش آموزان دوره دوم ابتدایی، بهبود وضعیت آموزشی بهداشتی دانش آموزان دختر در دوره اول متوسطه در روستاهای محروم استان کهگیلویه و بویر احمد و تقویت شیوه‌های مهارتی اولیاء و مربیان با دانش آموزان در این استان می‌توان اشاره کرد.

وی در خصوص اجرای طرح گفت‌وگوی ملی خانواده نیز توضیح داد: توان افزایی مدرسان آموزش خانواده در انجمن اولیاء و مربیان در 12 استان به تعداد 360 نفر در موضوعات تاب آوری و گفت‌وگوی خانواده صورت گرفته است. همچنین طرح پژوهشی گفت‌وگوی بین بخشی در جامعه ایران با تاکید بر مسائل زنان، دختران و خانواده با هدف شناسایی پتانسیل‌ها و زمینه‌های گفت‌وگوی بین نسلی در ایران انجام شده است.

به گفته جواهریان در طرح ارتقای نشاط و تندرستی دختران نیز چهار جلسه تخصصی با موضوع اجرای اثربخش مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر الزام شهرداری به اختصاص 20 درصد از ردیف بودجه حمایتی از توسعه و تجهیز مدارس برای مناسب سازی مدارس دخترانه دولتی در مناطق 22 گانه تشکیل شده است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده درخصوص کودکان بازمانده از تحصیل نیز توضیح داد: مقرر شده است تا با توجه به اولویت مناطق جغرافیایی و شرایط خاص اجتماعی در آموزش مقاطع ابتدایی و متوسطه لکه‌های جغرافیایی اولویت دار معرفی شوند و امکان سنجی آموزش آنلاین یا آفلاین برای دانش آموزان متوسطه توسط معاونت آموزش متوسطه پیگیری شود.