۰ نفر

حقوق کارمندان از امروز بی‌تبعیض شد

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۲۰:۵۶
کد خبر: 418550
حقوق کارمندان از امروز بی‌تبعیض شد

از اول اسفند ماه جاری (امروز) تبعیض میان حقوق کارمندان دولت از بین رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، براساس مصوبه‌ای که رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته ابلاغ کرد، امتیازات فصل دهم قانون خدمات کشوری دستگاه‌هایی که از این امتیازات استفاده نکرده‌اند ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و بدین ترتیب اختلاف حقوقی که از این محل میان کارکنان دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده بود، برطرف می‌شود. 

در بخشنامه ابلاغی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: با عنایت به اینکه برخورداری کارکنان دستگاه‌های اجرایی از افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تا ۵۰ درصد پس از تصویب هیأت وزیران و شورای حقوق و دستمزد، منوط به وجود اعتبار در بودجه‌های سنواتی است و طی سال‌های گذشته تعدادی از دستگاه‌های اجرایی طبق مقررات و ضوابط قانونی از افزایش امتیازات مذکور استفاده کرده‌اند و تعداد دیگری از دستگاه‌های اجرایی با وجود مصوبه شماره تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ هیأت وزیران و مصوبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ شورای حقوق و دستمزد مبنی بر افزایش تا ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم، به‌دلیل عدم وجود اعتبارات مصوب نتوانستند برای کارکنان خود از افزایش مذکور استفاده کنند و این امر منجر به نابرابری و اختلاف در پرداخت‌های نیروی انسانی شده است، بنابراین با توجه به تأکید رئیس جمهوری برای رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداخت‌ها و در راستای اجرای تبصره ۳ ماده ۲۹ و ماده ۳۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اعلام دستگاه‌های اجرایی متقاضی اعمال افزایش امتیازات، مبنی بر امکان اجرای مصوبات مذکور از محل اعتبارات مصوب، به موجب این بخشنامه دستگاه‌هایی که تاکنون کارکنان آنها از مصوبات فوق‌الذکر و دیگر افزایش‌های مشابه در امتیازات برخوردار نشده‌اند می‌توانند از تاریخ ۱/۱۲/۱۳۹۸ نسبت به افزایش تا پنجاه درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری طبق مفاد مندرج در مصوبات مذکور برای کارکنان خود اقدام کنند.

در این بخشنامه تأکید شده است:‌ اجرای این بخشنامه منوط به عدم ایجاد هرگونه بار مالی مازاد بر اعتبارات مصوب و تخصیص داده شده است. بر اساس بخش دیگری از این بخشنامه حقوق و مزایای کارکنان قرارداد انجام کار معین (مشخص) موضوع بند «ب» ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، معادل ۸۰ درصد حقوق و مزایای کارکنان پیمانی همتراز در این دستگاه‌ها تعیین می‌شود و نحوه اعمال این افزایش براساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد. همچنین در ابلاغ نوبخت آمده است: منابع مورد نیاز برای اجرای این بخشنامه در سال ۱۳۹۹ از محل اعتبارات هزینه‌ای مصوب دستگاه‌های اجرایی، با تأکید بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و درآمدهای حاصل از فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و همچنین سایر موارد پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین می‌شود.

از بین رفتن تبعیض‌ها

در طول سال‌های اخیر برخی از دستگاه‌های اجرایی براساس درخواست از سازمان امور استخدامی کشور خواستار استفاده از امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری شده بودند که این امتیازات برای برخی از آنها اعمال شده بود. برهمین اساس فاصله‌ای میان برخی از کارکنان دستگاه‌های دولتی در حقوق دریافتی ایجاد شده بود. اما با ابلاغیه روز گذشته و دستور رئیس جمهوری تمام تبعیض‌های موجود در امتیازات شغلی از بین رفت.

دستور رئیس جمهوری درباره افزایش حقوق کارمندان دولت

رئیس دفتر رئیس جمهوری از دستور رئیس جمهوری به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای برخوردار شدن کارمندان دولت از صرفه‌جویی دستگاه‌های ذی‌ربط در حقوق‌شان خبر داد.

 محمود واعظی که در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: روز گذشته رئیس جمهوری دستوری را به دکتر محمدباقر نوبخت داد تا آن دسته از کارمندانی که نتوانسته‌اند افزایشی در حقوق‌شان داشته باشند، براساس آن چیزی که برخی از دستگاه‌ها از محل صرفه‌جویی خودشان استفاده کرده‌اند، افزایش حقوق داشته باشند.

وی افزود: باید مقدماتی فراهم شود تا این دسته از کارمندان دولت از محل صرفه‌جویی دستگاه‌ها افزایش حقوق داشته باشند. رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد که محمدباقر نوبخت قول داد در اسرع وقت این کار را انجام دهد. اگر این اتفاق رخ دهد که امیدوار هستم بیفتد، تحول خوبی در حقوق بخش قابل توجهی از کارمندان دولت رخ خواهد داد.