۰ نفر

ثبات مالی بدون رشد اقتصادی فایده‌ای ندارد

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۲۳:۴۵
کد خبر: 418328
ثبات مالی بدون رشد اقتصادی فایده‌ای ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: هدایت اعتبار به معنای خلق پول جدید و افزایش پایه پولی نیست، بلکه اتخاذ رویه برای هدایت پول بانکی (نه پول بانک مرکزی) است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: هدایت اعتبار به معنای خلق پول جدید و افزایش پایه پولی نیست، بلکه اتخاذ رویه برای هدایت پول بانکی (نه پول بانک مرکزی) است؛ به نحوی که پروژه‌های کلان از قبیل پروژه‌های شهری در راستای تحقق رشد و توسعه اقتصادی تأمین مالی شود.

وی با اشاره به یک نمونه تاریخی از هدایت اعتبار که قبل از انقلاب و در دهه ۴۰ با مشارکت بانک مرکزی صورت گرفته است، گفت: در بحث هدایت اعتبار تلاش‌ها بر این بوده است که رفتار سودمحور بانک‌ها کنترل شود و هدایت پول با اهداف رشد و تولید باشد و البته در این زمینه نیز نباید به صورت دستوری عمل نمود بلکه باید سازوکارهای لازم برای هدایت اعتبار را تعریف کرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه نمونه‌هایی از هدایت اعتبار به سمت توسعه پروژه‌های شهری در کشور چین را به عنوان نمونه ذکر کرد و در پایان مقاله خود، پیشنهاد داد که یک نهاد دولتی جهت پیشبرد اهداف توسعه انتخاب شود و با استفاده از ابزارهای هدایت اعتبار، منابع نظام بانکی را برای پیشبرد پروژه‌های کلان نقشه توسعه کشور به کار بگیرد. هدایت اعتبار الصاق شده به بانک مرکزی است؛ پول به مثابه یک نهاده مشکلات را نمی‌تواند حل کند، اما به مثابه یک نهاد و روان کننده و مدیریت کننده اقتصاد مشکلات را حل می‌کند و ثبات ایجاد می‌کند.

ثبات مالی بدون رشد اقتصادی فایده‌ای ندارد

وی ادامه داد: در رابطه با ثبات نیز باید جنسی از استراتژی توسعه انتخاب شود که به دلیل رشد اقتصاد، ثبات مالی حفظ شود؛ نه اینکه ثبات مالی بدون برنامه توسعه در دستورکار قرار بگیرد. به عبارتی سیستم بانکی را باید با نشان دادن سود انتظاری، مختار به انتخاب هدایت اعتبار به سمت طرح مذکور کرد. از طرفی هم بانک‌ها را نباید در مقابل هدایت اعتبار به هر بخشی که دلش خواست آزاد گذاشت؛ بلکه بین انتخاب پروژه‌های تولیدی باید بانک‌ها را مختار گذاشت چراکه بانک‌ها وظیفه دارند در خدمت رشد و تولید باشند.

شاکری در پایان نشست گفت: بانک مرکزی نقطه کلیدی هدایت پول به سمت تولید است و نقش اساسی در هدایت اعتبار دارد و می‌تواند پروژه‌های تولیدی را تعیین کند و بانک‌ها را با استفاده از ابزارهایی که دارد تشویق به هدایت اعتبار به سمت این پروژه‌ها کند.