۰ نفر

طرح رفاهی-معیشتی برای بازنشستگان اجرا می‌شود

۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۱۶
کد خبر: 417166
طرح رفاهی-معیشتی برای بازنشستگان اجرا می‌شود

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به تدوین چند طرح جدید در حوزه رفاهی-معیشتی بازنشستگان این صندوق گفت: پس از نهایی و قطعی شدن، جزئیات طرح‌های مورد نظر اعلام خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست صمیمی با جمعی از بانوان فرهیخته و پیشکسوت صندوق بازنشستگی کشوری که به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامی داشت روز مادر و روز زن برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی از روز اول انتصاب به عنوان مدیرعامل صندوق، بحث بیمه درمان بوده که این روزها از یک سو به دلیل افزایش هزینه‌ها در مراکز درمانی و از سوی دیگر به دلیل کاهش منابع و توان خانوار به یک مساله و مطالبه جدی تبدیل شده است.

افتخاری تاکید کرد: در چنین شرایطی استفاده از روش‌های خلاقانه و ابتکاری و استفاده از مشارکت جمعی حائز اهمیت است تا بدون افزایش هزینه‌ها و وارد آوردن فشار بیشتر به جامعه مخاطب، شاهد بهبود خدمات در این حوزه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز پیگیری‌های جدی در حال انجام است و گفتگوهایی نیز با مسئولان مربوطه انجام شده، گفت: با اینکه دولت علاقه مندی جدی نسبت به این موضوع دارد و اعتباری نیز برای سال آینده اختصاص داده، اما باید با مشارکت جدی در این زمینه قدم‌های بیشتری برداریم و همه باید کمک کنند تا اتفاق خوبی در این بخش بیفتد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه اولویت این صندوق اجرای طرح‌هایی برای کاهش فشارهای اقتصادی بر معیشت بازنشستگان است، گفت: طرح‌هایی تدوین شده که پس از قطعی شدن رسما اعلام خواهد شد. اما تلاش ما به خصوص در آستانه نوروز کمک به هزینه‌هایی است که بازنشستگان در این ایام خواهند داشت.

افتخاری تصریح کرد: طرح‌های رفاهی-معیشتی قابل اجرا پیش از عید اعلام می‌شود و تلاش می‌کنیم این روند پس از این نیز با جدیت بیشتر ادامه یابد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌هایی در خود صندوق بازنشستگی کشوری و زیرمجموعه‌های آن وجود دارد که باید سود آن به بازنشستگان به عنوان ذینفعان اصلی صندوق بازگردد. ظرفیت‌هایی هم در بین بازنشستگان وجود دارد که باید در قالب مشارکت و مشورت از آن‌ها به خوبی استفاده شود.

افتخاری تاکید کرد: در کنار اقدام برای کمک به بهبود معیشت باید سایر فعالیت‌ها و طرح‌های اجتماعی و فرهنگی برای افزایش مشارکت بازنشستگان دنبال شود.

وی با تایید نظرات مطرح شده در خصوص واژه «بازنشسته» بر لزوم تغییر واژه «بازنشسته» و معادل سازی آن تاکید کرد و افزود: هر واژه نماد نگاه به یک نسل و یک بخش است و وقتی واژه تغییر کند نوع نگاه از خود فرد گرفته تا سایرین به آن بخش یا نسل تغییر می‌کند. به نظر می‌رسد واژه «فرهیخته» یا واژه‌های معادل آن برای عزیزانی که سال‌ها به کشور خدمت کردند و عمر خود را صرف خدمت کردند، بهتر از واژه کنونی باشد.

افتخاری تجربه و دانش پیشکسوتان کشور را ستودنی و قابل تعمیم به سایر حوزه‌ها دانست و گفت: این قشر عظیم جامعه دارای تجربه بزرگ و دانش بالا هستند که می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز مفید باشد؛ چنان که اکنون نیز بازنشستگان بسیاری در حوزه‌هایی غیر از زمان اشتغال خود، فعالیت می‌کنند که خدمت دوباره به کشور است.

وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد که بازنشستگان با ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند همچنان منشا تحول و اثربخشی باشند و این الگویی برای جوانان کشور است. این دوره از عمر، پایان کار افراد نیست و اگرچه نقش شغلی شما در یک سازمان پایان یافته باشد، اما تجربه و دانش سبب می‌شود تا اثربخشی در سطح جامعه ادامه یابد.

افتخاری کارآفرینی، فعالیت‌های دانشی و کارهای خیر و داوطلبانه را نمونه‌ای از بازآفرینی و نقش آفرینی پیشکسوتان جامعه عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از جامعه پیشکسوت ما، در کسوت معلمی که نقش پیامبری است را بر عهده داشته اند و معتقدم این نقش همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر ضرورت همدلی و همکاری بازنشستگان در حوزه‌های مختلف ابراز امیدواری کرد: فضایی برای توسعه مشارکت‌های فرهیختگان جامعه در حوزه‌های و بخش‌های مختلف فراهم شود تا به تدریج مشکلات و آسیب‌های موجود در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در چنین فضایی حل و فصل شود.

افتخاری با حمایت از تشکل‌های بازنشستگان کشوری در بخش‌های گوناگون، گفت: این تشکل‌ها باید تقویت شود و صندوق بازنشستگی کشوری نیز علاقه‌مند به حمایت از تشکل‌ها است و فعالیت ارزشمند انجمن‌هایی مانند انجمن آلزایمر به عنوان یک نمونه موفق باید به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم داده شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: برای مشارکت فرهیختگان نیاز به فضاهایی است تا ایده پردازی، گفتگو و مشارکت شکل بگیرد. خانه‌های امید در این زمینه می‌توانند کمک کنند و به محل امید تبدیل شوند و این ممکن نیست مگر مشارکت فعال بازنشستگان که امیدواریم شاهد این اتفاق باشیم.

افتخاری با تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر و روز زن گفت: سوره کوثر یکی از سوره‌های نورانی قرآن کریم است که در شان حضرت فاطمه زهرا (س) نازل شده و اگر در آیات آن تامل شود ارزش و نقش زنان و مادران را به خوبی روشن ساخته است.

وی همچنین گفت: حضرت زهرا (س) در طول تاریخ اسلام همواره به عنوان الگویی ارزشمند و کامل برای زنان و مادران مطرح بوده و هستند و توصیف «زلالی و پاکی» که خداوند متعال در سوره کوثر از مقام ایشان بیان فرموده اگر امروز نیز در جامعه‌ای تجلی یابد قطعا آن جامعه را متحول خواهد کرد.

افتخاری تاکید کرد: نقش محوری زنان در طول تاریخ وجود داشته، اما امروز این نقش خود را بسیار پررنگ‌تر از گذشته نشان می‌دهد. زنان امروز در بسیاری از حوزه‌ها نقش محوری دارند و این ظرفیتی است که، چون گوهری ناب از زمان آفرینش در وجود آن‌ها نهاده شده است.

وی تصریح کرد: ارج نهادن به زنان و مادران بسیار ارزشمند است و در فرهنگ ایرانی به خوبی خود را نشان می‌دهد و باید به آن توجه شود. همه ما هرچه داریم از دعای خیر مادران است و امروز نیز کشور و مسئولان بیش از گذشته به دعای خیر مادران نیازمند هستند.

زهرا زاده غلام، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه بازنشستگی تنها یک واژه است، گفت: در این دوران می‌توان کارها و نقش‌های تازه‌ای ساخت و همچنان فعال بود. مهم خوب زندگی کردن به معنای خوب و خوش زندگی کردن است.

زاده غلام تصریح کرد: باید تجربه‌ها و دانش نخبگان و پیشکسوتان صندوق بازنشستگی کشوری مستند شود.

در این نشست، که جمعی از بانوان پیشکسوت و فرهیخته صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه‌های مختلف، چون خیّر مدرسه ساز، اساتید برجسته علمی و دانشگاهی، نویسندگان و ... حضور داشتند، ضمن قدردانی از مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری برای برگزاری این نشست و دعوت از بانوان فرهیخته این صندوق، بر لزوم همسان سازی حقوق بازنشستگان، تغییر و تحول در حوزه درمانی و بیمه تکمیلی، تغییر واژه «بازنشسته» به واژه‌هایی مناسب شان و منزلت فرهیختگان کشوری، چون «پاینده، بازآفرین، ساعی، ارشدان و ...»، توجه به بازنشستگان مولف و نخبه، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و علمی پیشکسوتان، راه اندازی مجدد سفیران آلزایمر و حمایت‌های صندوق بازنشستگی از تشکل‌های بازنشستگان، لزوم الگوگیری از کشورهای پیشرفته و سرآمد جهان در حوزه بازنشستگی و سالمندی، استفاده از دانش و تجربه بازنشستگان در امور مختلف و عدم قطع رابطه سازمان‌ها و نهادها با این بخش فرهیخته جامعه تاکید شد.