۰ نفر

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

هزینه کرد ۱۸هزار میلیاردی دولت برای سیل امسال/ ۲۰میلیارد تومان اعتبار به شرکت توانیر جهت رفع خسارت گیلان تخصیص یافت

۲۵ بهمن ۱۳۹۸، ۲۲:۰۶
کد خبر: 416945
هزینه کرد ۱۸هزار میلیاردی دولت برای سیل امسال/ ۲۰میلیارد تومان اعتبار به شرکت توانیر جهت رفع خسارت گیلان تخصیص یافت

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با وجود محدودیت های اعتباری برای جبران خسارت مردم کوتاهی نمی کند، افزود: طی ۱۱ماه گذشته از ابتدای سال تاکنون ۱۸هزار میلیارد تومان برای سیل هزینه کرده ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت امشب در گفت وگوی ویژه خبری شبکه باران، به ارائه آخرین گزارش از وضعیت بارش برف در گیلان پرداخت و اظهار کرد: در وهله نخست موظف بودیم خسارات وارده در بخش های راه و برق و آب را سریعا جبران کنیم.

وی با بیان اینکه از یک میلون و ۴۶۷ هزار مشترک برق در گیلان ۲۵۰ هزار مشترک دچار خاموشی شدند، تصریح کرد: قطع برق به خاطر پارگی سیم ها و کابل هایی بود که برق را از نیروگاه به مشترکین می رساند.

معاون رئیس جمهور رساندن برق به مردم را منوط به رفع خسارت وارد شده به تجهیزات و ملزومات شرکت برق منطقه ای و شرکت توزیع برق استان دانست و افزود: قطعی آب استان نیز ناشی از قطعی برق بود، زیرا گیلان مشکل آب ندارد و برای پمپاژ آب به داخل مخازن و توزیع آن نیازمند برق هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تخصیص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به شرکت توانیر جهت رفع خسارت گیلان به دنبال بارش برف خبر داد و خاطرنشان کرد: از نظر منابع مشکل نداریم و هر کجا نیاز باشد اعتبار را تامین خواهیم کرد.

وی با اشاره به پرداخت تن خواه ۳۰ میلیارد تومانی به گیلان، یادآور شد: در کنار همه این اعتبارات نیازمند نوسازی شبکه های برق هستیم، زیرا ۳۰ سال از عمر شبکه های ما به ویژه در روستاها می گذرد و اکنون نیازمند نوسازی است.

نوبخت با بیان اینکه طی سه روز گذشته از ظرفیت نیروی انسانی متخصص وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو در استان های همجوار استفاده کردیم، گفت: تلاش ما این بود کلیه مسیرها هرچه سریع تر بازگشایی شود و مردم از آب و برق استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دولت با وجود محدودیت های اعتباری برای جبران خسارت مردم کوتاهی نمی کند، افزود: طی ۱۱ ماه گذشته از ابتدای سال تاکنون ۱۸ هزار میلیارد تومان برای سیل هزینه کرده ایم لذا نهایت صرفه جویی در سایر بخش ها صورت گرفته تا مشکلات مردم حل شود و مردم نگران پرداخت اعتبارات و خسارات نباشند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به بازدید هوایی خود از سرتاسر استان، خاطرنشان کرد: در جلسه ستاد مدیریت بحران استان بنیاد مسکن را موظف به برآورد خسارت وارده به مردم کردیم.

نوبخت سازمان برنامه و بودجه را تنها دستگاهی دانست که ارزیابی مدیریت را بر عهده دارد و اظهار کرد: برف ۹۸ اولین برف سنگین گیلان گیلان نیست و برف سال های ۴۲، ۴۸، ۵۰، ۸۳، ۸۶ و ۹۲ در خاطرات مانده است، اما همه این برف ها عمدتا منطقه ای بود. این در حالی است که برف ۹۸ به وسعت ۱۴ هزارکیلومترمربع بارید و از شدت بیشتری برخوردار بود لذا در شرایط برف شدید و گسترده نیازمند تقویت ماشین آلات راهداری هستیم.

وی برف ۹۸ را ۲۷ برابر استاندارد دانست و یادآور شد: برف امسال غیرمترقبه و سنگین بود، زیرا تجهیزات راهداری ما در شرایط عادی مناسب و جوابگو است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برف سنگین ۱۴ پست برق استان را از مدار خارج کرد، گفت: استان خوزستان نیز به دنبال پدیده ریزگرد دچار قطعی گسترده می شد که تمهیدات لازم اندیشیده شد و اکنون استان گیلان نیازمند تمهیدات است.

نوبخت از کمک ۳۵۰ میلیارد تومانی به جمعیت هلال احمر خبر داد و اضافه کرد: تنها ۵۰ میلیارد تومان ویژه نوسازی قطعات بالگردها بوده است تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کلیه راه های اصلی و فرعی استان باز است و راه های روستایی تا فردا کاملا رفع انسداد می شود، تصریح کرد: در حال حاضر برق ۳۰۰۰ مشترک قطع است که تا صبح برقرار خواهد شد.