۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دروغ ۷۲هزارتومانی/ ماجرای ادغام یارانه نقدی و معیشتی چیست؟

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷
کد خبر: 416094
دروغ ۷۲هزارتومانی/ ماجرای ادغام یارانه نقدی و معیشتی چیست؟

مجلس اخیرا طرحی برای ادغام یارانه نقدی و معیشتی ارائه کرده است که برخلاف ادعاهای مطرح شده به ضرر اقشار ضعیف است.

اقتصاد آنلاین - صبا نوبری؛ هشتم بهمن ماه بود که خبری با عنوان افزایش یارانه نقدی به ۷۲هزارتومان و ادغام آن با یارانه معیشتی از سوی احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس منتشر شد.

اواخر آبان‌ماه بود که به دنبال افزایش قیمت بنزین دولت تصمیم گرفت ما به التفاوت حاصل از این افزایش قیمت را در قالب یارانه معیشتی به ۶۰میلیون ایرانی پرداخت کند.

از سال ۸۹ هم با اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها مبلغ ۴۵هزار ۵۰۰تومان یارانه نقدی به ۷۸میلیون ایرانی پرداخت می‌شود.

گالری بسته معیشتی یارانه معیشتی کمک معیشتی

طرح ادغام یارانه‌ها چه می‌گوید؟

طرح مجلس که در کمیسیون تلفیق هم تصویب شده و در انتظار بررسی در صحن علنی است می‌گوید باید یارانه معیشتی به همه ۷۸میلیون نفری که یارانه نقدی دریافت می‌کنند پرداخت شود اما بجای ۵۵هزارتومان یارانه معیشتی که هر فرد الان دریافت می‌کند این مبلغ به ۲۷هزارتومان کاهش پیدا می‌کند و وقتی با ۴۵هزارتومان یارانه نقدی ادغام شود به ۷۲هزار تومان می‌رسد.

وزیر کار: شخصا مخالف ادغام هستم

همان روز شریعتمداری، وزیر کار با خبر این ادغام را تکذیب کرد و گفت هیات دولت برنامه‌ای برای این کار ندارد البته مجلس می‌تواند نظراتش در قابل تغییرات بودجه اعلام کند اما نظر شخصی وی این است که این اتفاق نباید بیافتد.

در حال حاضر ۱۸میلیون ایرانی یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنند زیرا به تشخیص وزارت کار جزو سه دهک بالای جامعه محسوب می‌شوند و نیازی به این یارانه ندارند.

ادغام یارانه‌ها به ضرر اقشار ضعیف است

باید توجه کرد که این تصمیم می‌تواند به ضرر اقشار کم درآمد و به نفع ثروتمندان تمام شود به این دلیل که در حال حاضر آن ۶۰میلیونی که هم یارانه نقدی و هم یارانه معیشتی دریافت می‌کنند در مجموع ۱۰۰هزار و ۵۰۰تومان یارانه در ماه دریافت می‌کنند اما اگر این طرح ادغام یارانه‌ها تصویب شود و همه ۷۸میلیون نفر آن را دریافت کنند رقم دریافتی هر نفر ۷۲هزارتومان خواهد بود که کمتر از آن ۱۰۰هزار تومان فعلی می‌شود اما ۱۸میلیونی که تنها ۴۵هزار و ۵۰۰تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند و جز سه دهک بالایی هستند که صلاحیت دریافت یارانه معیشتی را ندارند با این ادغام ۲۷هزارتومان بیشتر می‌گیرند که به نفع آن‌ها خواهد شد.

۳۰درصد معترضان بسته معیشتی را گرفته بودند

سخنگوی ستاد معیشتی هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این تصمیم به ضرر اقشار ضعیف است و اگر مجلس به شیوه بررسی و انتخاب و حذف یارانه‌بگیران اعتراضی را وارد می‌داند باید گفت که ۳۰درصد از کسانی که به عدم دریافت یارانه معیشتی معترض هستند یارانه خود را دریافت کردند و مشکلات نظام بانکی باعث شده فکر کنند واریزی به حساب آن‌ها صورت نگرفته است.

برخی پس از رسیدگی‌های وزارت تعاون یارانه خود را دریافت کردند و برخی چون وضع مالی مناسبی داشتند اصلا صلاحیت دریافت آن را نداشتند.

تناقض تصمیم مجلس با سیاست‌ حذف یارانه‌بگیران

متاسفانه با اطلاع رسانی غلط اینگونه به نظر می‌رسد که مجلس قصد دارد یارانه نقدی را به ۷۲هزار تومان افزایش دهد که برداشت غلطی است و در واقع در این بین رقم کمک معیشتی کاهش می‌یابد.

با توجه به اینکه در لایحه بودجه ۹۹ وزارت کار موظف شده است که یارانه نقدی ۱۸میلیون ایرانی یعنی ۳دهک بالای جامعه را قطع کند مشخص نیست که مجلس با چه هدفی موضوع ادغام یارانه معیشتی و نقدی را مطرح کرده است چون با این کار سیاست اصلی حذف این یارانه بگیران دهک بالا زیر سوال می‌رود.

این طرح هنوز در کمیسیون تلفیق تصویب شده و برای تصویب نهایی به بررسی در صحن علنی نیاز دارد که امید است مجلس تصمیم درستی اتخاذ کند که به ضرر اقشار ضعیف و نیازمند نباشد.