۰ نفر

عدد سبد معیشتی کارگران هفته آینده نهایی می‌شود

۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۴۸
کد خبر: 415972
عدد سبد معیشتی کارگران هفته آینده نهایی می‌شود

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه هفته آینده عدد سبد معیشتی نهایی و اعلام خواهد شد گفت:در جلسه گذشته، بحث مزد منطقی‌ای بررسی و مطرح شد،این موضوع بنابر دلایل کارشناسی رد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگویی، درباره  جلسه شورای عالی کار گفت: با اشاره به اینکه هفته آینده عدد سبد معیشت نهایی و اعلام خواهد شد گفت:در جلسه گذشته، بحث مزد منطقی ای بررسی و مطرح شد،این موضوع بنابر دلایل کارشناسی رد شد.

 وی ادامه داد: اینکه بخواهیم تمام مشکلات کارگران را به بحث دستمزد ارتباط دهیم درست نیست، آدرس اشتباه دادن است، افرادی که خود را نماینده کارگر معرفی می کنند و خود را دلسوز کارگر می دانند، کارگر نیستند بلکه کارفرما هستند .بنابر این نمی توانند خود را دلسوزتر از نماینده کارگری بدانند که با رأی کارگران انتخاب شده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: بعضی از آقایان کاسه داغ تر از آش هستند،افکار خود را طوری به جامعه القا می کنند که انگار نمایندگان کارگران مخالف منافع جامعه کارگران و آنها موافق منافع کارگران هستند. بارها با آنها جلساتی را داشته ایم و بحث هایی را کرده ایم. هدف اصلی آنها حذف چتر حمایتی قانون کار است. افرادی که تحت عنوان خیریه نذر اشتغال فعالیت می کنند در ابتدا خواهان مزد توافقی و در حال حاضر به دنبال مزد منطقه ای است. هدف اصلی این خیریه کاهش دستمزد در روستاها است. تمام مستنداتی که درباره مقاوله نامه های بین المللی می گویند به طور کامل غلط و اشتباه است. به هیچ عنوان این مقاوله نامه ها وجود ندارد و بارها ثابت شده است. هدف اصلی این خیریه استفاده از نیاز مردم و نیروی کار است. استثمار هدف اصلی در خیریه نذر اشتغال است.

خدایی با بیان اینکه تعداد زیادی از کارگران در کارگاه های پوشاک با حداقل های حقوق فعالیت می کنند بیان کرد:از مشکلاتی که وجود دارد و باید آن را حل کنیم سو استفاده می کنند. نظارت باید بسیار قوی باشد که حق کارگران احجاف نشود. عده ای می خواهند  از این ضعف و درد کارگران سواستفاده کنند و کل قانون را عوض کنند.

 وی  بیان کرد: این خام اندیشی است که تصور کنیم اگر در روستا دستمزد را پایین تر در نظر بگیریم صنایع به آن سمت کوچ می کنند. اتفاقا این برعکس می شود.  یک کیک اقتصاد وجود دارد که در آن میزان فروش،خرید،تولید،بازار، قدرت خرید مردم است. اگر متولیان این طرح اعتقاد دارند که با طرح خیریه نذر اشتغال ،شغل جدید ایجاد می شود این امر غیر ممکن است،نهایتاً اشتغال موجود حفظ می شود. بیکاری از عوامل دیگری به غیر از دستمزد نشأت می گیرد.  نعل وارونه می کنند، روستاها نیازمند حمایت بیشتر هستند باید از آن ها حمایت شود. نگاه به مردم در مسائل مختلف نباید صرفاٌ اقتصادی باشد. اینها به این نگاه می کنند که اگر این محصول را پایین تر تمام شود محصول بیشتری تولید می کنیم.در حالی که توجه ندارند با دستمزد پایین چه بلایی بر سر زندگی کارگران می آید.

 خدایی درباره سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا  گفت:محاسباتی که در ردیف پر هزینه ترین صنایع صورت گرفته است،عدد ۱۱ درصد است. چیزی که روی کاغذ می توان آن را ثابت کرد عدد ۱۱درصد است. اگر سهم دستمزد در روستاها نسبت به شهرها کمتر هم باشد، به صفر درصد که نمی رسد. نهایتاً شهر ۱۱درصد و روستا ۷درصد است. هر یک درصد از سهم دستمزد در قیمت تمام شده تحول عظیمی ایجاد می کند و می تواند منجر به مهاجرت معکوس شود. یعنی اگر افرادی که طرح دستمزد منطقی را دارند معتقد هستند که با این طرح کوچ به سمت روستاها افزایش می یابد،اما برعکس می شود و کارگران از شهرهایی که دستمزد پایین دارند به سمت شهرهایی می روند که دستمزد بیشتر است.به عبارت بهتر هدف نهایی کارگران حذف حداقل دستمزد است. 

 وی ادامه داد: سوال ما از افرادی که به دنبال مزد منطقه ای هستند این است که جامعه هدف شما کجاست؟قصد خدمت به چه کسی را دارید؟ایرادهایی که آنها به قانون کار گرفتند بهانه گیری بود. مزد منطقه ای زمانی می تواند تحت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد که کشور به یک ثبات اقتصادی رسیده باشد،می توانیم مشوق هایی را برای مناطق محروم در نظر بگیریم. این مشوق ها  حدود ۱۰درصد می تواند در حوزه دستمزد باشد، در حال حاضر سهم دستمزد با سهم مالیات بر ارزش افزوده برابری می کند،چرا این آقایان به دنبال حذف مالیات بر ارزش افزوده نمی روند؟

خدایی گفت:متأسفانه تجربه حذف حداقل دستمزد  در کارگاه های قالیبافی را داریم. در حال حاضر مشاهده می کنیم که اکثرقالیبافان با  حقوقی کمتر از حداقل کار می کنند. این مسئله از اینجا ناشی می شود که حداقل دستمزد در کارگاه های قالیبافی ضرورت ندارد.