۰ نفر

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف مطرح کرد:

لزوم گذار به نسل جدید حکمرانی

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷
کد خبر: 414401
لزوم گذار به نسل جدید حکمرانی

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف گفت: باید الگوی حکمرانی فعلی را اصلاح و به نسل جدید حکمرانی، گذار کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی مروی در گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه با فروش نفت بیشتر,‌ اتفاق ویژه‌ای نخواهد افتاد، افزود: فروش نفت مانند مسک‌ن عمل می‌کند و تنها مشکلات فعلی را می‌پوشاند.

وی گفت: همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره شده است، به خودسازی در سطح الگو‌های حکمرانی، جامعه پردازی و تحول سازی، نیاز داریم.

مروی افزود: در الگوی حکمرانی فعلی ممکن است به صورت موقتی بهبودی در معیشت مردم اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه از اشتباهات، درس نمی‌گیریم، گفت: الگوی حکمرانی که از دهه‌های گذشته داشتیم مبتنی بر کنترل درونی افراد بوده است، اما در سال‌های اخیر، کنترل درونی افراد تصمیم گیرنده پاسخگو نیست و ما باید از حکمرانی مبتنی بر اعتماد فردی به سوی حکمرانی اعتمادساز حرکت کنیم.

مروی اضافه کرد: با ظهور فناوری‌ها و شبکه‌های اجتماعی جدید باید شیوه حکمرانی به نحوی باشد که اعتماد اجتماعی برای آن مهم و در گام بعد، حکمرانی باید اجتماعی باشد.

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف با تاکید بر اینکه اعتمادسازی برای جامعه، مقوله مهمی است، گفت: بحران تصمیم گیری داریم یعنی تصمیمات کلیدی به اندازه‌ای به تعویق می‌افتد و ملاحظات بازیگران مهم بدنه حاکمیت، عرصه را به جایی می‌برد که معمولاً یکی از بدترین گزینه‌های روی میز انتخاب می‌شود مانند طرح بنزین.

وی ادامه داد: متأسفانه در الگوی حکمرانی فعلی، ساز و کار و نهاد‌هایی طراحی نکردیم که خطر تصمیمات کلیدی را میان بازیگران مختلف توزیع کند و منافع حاصل از آن هم به بازیگران مختلف برسد.

مروی گفت: امکان بروز تعارض منافع در سطوح مختلف حکمرانی فعلی وجود دارد که باید برای آن چاره اندیشی شود.

وی با انتقاد از نحوه قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی افزود: ازدحام شدید قوانین را داریم که زمینه را برای تفسیر، امضا‌های طلایی و فساد باز می‌کند.

مروی گفت: دستگاه‌های متولی باید تصمیمات خود را بهینه سازی کنند و به گونه‌ای عمل کنند تا مردم، همراه آن‌ها شوند.

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف تأکید کرد: باید متناسب با گام دوم انقلاب به نسل جدید حکمرانی، گذار کنیم و به نهاد‌های پایدار حاکمیتی مانند شورای نگهبان توصیه می‌کنم در این زمینه پیشقدم شوند تا این گذار به نهاد‌های انتخابی تسری پیدا کند.