۰ نفر

مالیات خروج جایگزین عوارض خروج است

۳ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 411799
مالیات خروج جایگزین عوارض خروج است

عوارض، مالیات شد. عوارض خروج از کشور در لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده به مالیات تبدیل شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، روز سه‌شنبه هفته جاری نمایندگان مجلس با تصویب ماده 33 لایحه مالیات بر ارزش افزوده، سازمان مالیاتی را مکلف کردند که بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد استثنا از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به‌عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. با قرارگرفتن این خبر در خروجی خبرگزاری‌ها، موجی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی راه افتاد که دولت قرار است علاوه بر عوارضی که هر ساله تصویب می‌شود از مسافران خروجی مالیات هم دریافت کند، موضوعی که در مصوبه مجلس به‌صورت شفاف به آن پرداخته نشده بود. برهمین اساس عصر روز سه‌شنبه برخی از نمایندگان مجلس توضیحات تکمیلی ماده 33 لایحه را تشریح کردند که طبق آن عوارض خروج به مالیات تغییر کرده است و قرار نیست عوارض و مالیات به‌صورت جداگانه دریافت شود.

دیروز هم خبر کوتاهی در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی به نقل از معاون درآمدهای مالیاتی این سازمان منتشر شد که در آن تأکید شده است: از مسافران عازم خارج از کشور تنها وجوهی که سابقاً دریافت می‌گردید، در آینده نیز وصول خواهد شد. محمد مسیحی با اشاره به ابهاماتی که پس از تصویب ماده 33 اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس در اذهان عمومی شکل گرفته، عنوان داشت: این مالیات همان وجوهی است که از گذشته و هم‌اکنون از مسافران عازم خارج از کشور مطابق ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‎شود.

وی تأکید کرد: بنابراین مصوبه‌ای که اخیراً مجلس نهایی کرده است، همان وجوهی است که مطابق روال قانونی قبل وصول می‌شد که البته معافیت‎هایی هم برای برخی اقشار از جمله دانشجویانی که برای تحصیل عازم خارج از کشور هستند، بیمارانی که جهت درمان به خارج از کشور سفر می‌کنند و همچنین مسافرانی که در اربعین حسینی عازم عراق می‌شوند، در نظر گرفته شده است.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: بدیهی است این برداشت که علاوه بر وصول وجوه قبلی بابت خروج ازکشور، مالیات جدیدی بر سفرهای خارجی وضع شده، برداشت ناصواب و کذب است. سرپرست سابق سازمان امور مالیاتی ومشاور فعلی وزیر اقتصاد دراین باره گفت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده قبلی که به‌صورت آزمایشی در حال اجراست، وجوهی در قبال خروج هر مسافر از کشور تعیین شده بود که به‌صورت لفظی به آن عوارض گفته می‌شد. «محمد پناهی»، افزود: در لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده که پس از تصویب به قانون دائمی تبدیل می‌شود این عوارض به مالیات تغییر کرده است، چرا که برای تجمیع درآمدهای دولت و واریز به خزانه درآمدها باید در قالب مالیات باشد. وی توضیح داد: پیش از این نیز مبلغ عوارض خروج از کشور هر ساله در قالب بودجه تعیین می‌شد و با تغییر آن به مالیات نیز مبلغ آن در بودجه تعیین خواهد شد.

مشاور وزیر اقتصاد درپاسخ به این سؤال که چرا در متن مصوبه مجلس برای مناطق آزاد همچنان از واژه عوارض استفاده شده است؟ گفت: در مناطق آزاد به‌دلیل قوانین خاص خود همچنان درآمدهای این چنینی در قالب عوارض دریافت می‌شود و مالیات در آن کاربردی ندارد. وی ادامه داد: تمام درآمدها در مناطق آزاد با نام عوارض دریافت می‌شود و محل هزینه آن نیز مشخص شده است. برهمین اساس در ماده 33 لایحه مالیات بر ارزش افزوده مسافران خروجی از کشور از مبدأ مناطق آزاد همچنان باید عوارض خروج بپردازند. براساس تبصره یک این ماده دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسائل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند و دارنده پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگری اعزام می‌شوند، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند از پرداخت مالیات موضوع این ماده مستثنی هستند.

مالیات سفر درصدی نیست

درهمین زمینه کسب اطلاع نشان می‌دهد که مالیاتی که برای خروج از کشور در قالب این ماده از لایحه تصویب شده است، درصدی نیست و رقم آن به‌صورت ثابت هر ساله در قالب بودجه تصویب می‌شود. در مالیات ارزش افزوده درصدی برای دریافت مالیات از کالاها و خدماتی که مشمول آن است، تعیین می‌شود برای مثال هم‌اکنون مالیات برارزش افزوده 9 درصد است، اما درخصوص مالیات خروج از کشور این درصد اعمال نمی‌شود و مبلغ ثابتی برای آن تعیین خواهد شد. به همان روشی که تاکنون عوارض خروج از کشور اعلام می‌شده است.

 عوارض و مالیات تجمیع شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مالیات خروج از کشور پیش ازاین با عنوان عوارض خروج از کشور از مسافران دریافت می‌شد و چیز تازه‌ای نیست.

الیاس حضرتی با اشاره به مصوبه روز سه شنبه مجلس در لایحه مالیات بر ارزش افزوده مبنی بر اخذ مالیات خروج مسافران ایرانی از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی گفت: این همان عوارض خروج از کشور است که پیش ازاین هم از مسافران دریافت می‌شد و چیز تازه‌ای نیست.

نماینده تهران ادامه داد: ما در لایحه مالیات برارزش افزوده موارد عوارض و مالیات را تجمیع کرده‌ایم و قرار است همه اینها به خزانه واریز شود و مجموعه درآمدهای حاصل از مالیات و عوارض به‌صورت ۵۰-۵۰ بین شهرداری و دولت پرداخت شود.

به‌گفته حضرتی مالیات خروج از کشور که پیش ازاین با عنوان عوارض خروج از کشور شناخته می‌شد، قرار است مانند گذشته در لایحه بودجه هر سال تعیین شود.