۰ نفر

آیا از NPT خارج می‌شویم؟!

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶
کد خبر: 411005
آیا از NPT خارج می‌شویم؟!

خروج امریکا از برجام و اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی که مقامات ایران از آن به عنوان «تروریسم اقتصادی» یاد کردند، از یک‌سو و بدعهدی اروپا در قبال ایران و عدم توانایی تروئیکا در تامین مطالبات اقتصادی ایران از سوی دیگر سبب شد تا برجام، توافق هسته‌ای که پس از 12 سال مذاکره، پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران به ثمر نشست و یکی از اصلی‌ترین دلایل رای‌آوری روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 به شمار می‌رفت، حالا تنها یک گام تا پایان عمرش فاصله داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، جمهوری اسلامی با کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای خود کوشید تا اروپا را بیش از پیش به اجرای برجام و تامین منافع اقتصادی ایران ترغیب کند اما چنین نشد تا ایران در گام پنجم رسما اعلام کند که دیگر هیچ تعهدی را اجرا نمی‌کند؛ مگر بازرسی‌های رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

در این میان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برخلاف انتظار به‌جای وابستگی به اصولگرایان و جبهه پایداری به عنوان طیف تندروی این جریان سیاسی، با رای اصلاح‌طلبان وارد پارلمان شدند و هم‌اکنون عضو فراکسیون امید مجلس هستند، خبر از تهیه طرح خروج جمهوری اسلامی از پیمان منع اشاعه سلاح هسته‌ای موسوم به NPT داده است. طرحی که از قرار معلوم روز گذشته با اشاره و چراغ سبز علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی نیز مواجه شد تا جایی که او اروپا را تهدید به تصویب و اجرای این طرح در صورت تداوم بدعهدی آنان در قبال تهران و استفاده‌شان از مکانیسم ماشه کرد.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم که با حکم عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی از رقابت برای ورود به پارلمان یازدهم بازماند، به عنوان یکی از طراحان این طرح، روز گذشته به ایلنا گفته است: «نکته‌ای که برای بنده در تهیه پیش‌نویس طرح خروج از NPT اهمیت داشت، زمزمه‌هایی بود که درخصوص اجرای مکانیزم ماشه مطرح می‌شد و می‌شود. معنای مکانیزم ماشه این است که آن قطعنامه‌های فصل هفتم شورای امنیت مجددا علیه ما اجرایی شود، آن‌هم به دلیل اینکه ایران تعهدات خود را کاهش داده است. این تهدید بسیار غیرمنطقی و غیرقابل قبول است، چراکه ایران در چارچوب برجام و پیرو نقض عهد امریکا تعهدات خود را کاهش داده است. ایران در نقض برجام پیشقدم نشده، بلکه یک اقدام متقابل و واکنشی نسبت به نقض عهد طرف‌های دیگر انجام داده است.»

او خروج از NPT را حق ایران دانست و تصریح کرد: «ایران در چارچوب توافقنامه این حق را داشته و انجام داده است. همچنین ایران همواره تمایل خود را به حفظ برجام اعلام کرده و در اعلام‌های مکرر آژانس بین‌المللی هسته‌ای همواره مطرح شده که ایران کماکان به تعهدات خود عمل کرده است و این خیلی غیرمنصفانه است که صحبتی از مکانیزم ماشه را به میان بیاورند، مخصوصا از این جهت که ایران عضو قدیمی و باسابقه NPT است و همیشه به تعهدات خود وفادار بوده است. ایران در سال ۸۲ فراتر از NPT، پروتکل الحاقی را هم به صورت داوطلبانه امضا و اجرا کرده است. اگرچه نظر حقوقی من این است که آن اجرای پروتکل نیازمند تصویب مجلس بود و بدون تصویب مجلس می‌توان از نظر انطباق با قانون اساسی در آن خدشه وارد کرد.»

صادقی همچنین بیان کرد: «دولت آقای خاتمی در دهه 80 بدون تصویب مجلس مبادرت به اجرای پروتکل الحاقی کرد و در زمان خود نیز انتقادات زیادی را برانگیخت اما مجموعه نظام چنین تصمیم گرفتند. البته عهدنامه‌های بین‌المللی را دولت در ابتدا امضا می‌کند سپس به مجلس آمده و تصویب شده بعد اجرایی می‌شود اما پروتکل الحاقی را دولت امضا و بدون تصویب مجلس اجرایی کرد، بنابراین پروتکل الحاقی هنوز مصوبه مجلس را ندارد.»