۰ نفر

جبران کسری بودجه با مالیات؟

۲۹ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۰۱
کد خبر: 410853
جبران کسری بودجه با مالیات؟

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه به دلیل عملکرد ضعیف دولت، فرار مالیاتی در کشور زیاد است، گفت: مقابله با فرارهای مالیاتی ازجمله راه‌های جبران کسری بودجه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمدعلی پورمختار، درباره لزوم مقابله با فرارهای مالیاتی در کشور، اظهار داشت: مالیات به عنوان تکلیف در همه کشورها شناخته شده است و اشخاصی که از درصد مشخصی بیشتر درآمد دارند، درصدی از آن را باید به دولت بابت فراهم کردن زمینه کسب درآمدشان بپردازند تا خرج نیازهای عمومی شود. در برخی کشورها دولت تا ۷۰ درصد از درآمدها را به عنوان مالیات دریافت می‌کند اما در کشور ما این رویه از قدیم ضعیف بوده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به سازوکارهای ناکارآمد وصول مالیات تصریح کرد: به دلیل عملکرد ضعیف مکانیسم‌ها، فرارهای مالیاتی زیاد است و ضمن آنکه فقط از ۶۰ درصد اقتصاد کشور مالیات گرفته می‌شود و ۴۰ درصد اقتصاد ایران از مالیات معاف است. مقابله با فرارهای مالیاتی ازجمله راه‌های جبران کسری بودجه است.

وی تاکید کرد: معافیت‌های مالیاتی هم باید اصلاح شود. اگر قرار است معافیتی به عنوان مشوق در نظر گرفته شود، باید آن را به تولیدکننده اختصاص دهیم.

بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد محقق نشد

پورمختار با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های ارزی باید تولید و توان داخل اتکاء کنیم، گفت: این انتظاری است که از گذشته وجود داشته و دولت‌ها مکلف بودند داخلی سازی کنند و وابستگی مخصوصاً در کالاهای استراتژیک به خارج را کاهش دهند. اما به دلایل مختلف این مهم محقق نشده است. علاقمندی به واردات، راحتی تهیه کالاها از خارج و از طرفی موانع هفتاد خان بر سر تولید از جمله دلایل به شمار می‌روند.

وی خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم مجلس و دولت موانع تولید را بردارند تا بحث تولید داخلی با اقبال بیشتری روبه‌رو شود؛ برای تحقق این امر دولت باید نیازهای خود را عرضه کند تا دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان به آن پاسخ دهند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس در مورد بودجه ریزی متناسب با عملکرد دستگاه‌ها، گفت: از دو سال قبل دولت اعلام کرد که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد خواهد بود ولی اجرایی نشد. چون ساختار بودجه ما معیوب است و توقع است که هر سال به بودجه دستگاه‌ها برای تأمین نیازهای اجتناب ناپذیرشان از جمله حقوق و دستمزدها افزوده شود. در واقع بودجه‌ها مبتنی بر عملکردها نیست، هرچند که گزارش آن را می‌دهند. بالاخره به هر کسی پولی بدهند هزینه می‌کند ولی هزینه باید واقعی، به جا و بر اساس برنامه باشد که البته هیچ کدام از این موارد به آن مفهومی که انتظار می‌رفت، محقق نمی‌شود که امیدواریم در بودجه ۹۹ این موضوعات لحاظ شود.