۰ نفر

رییس‌جمهور در مجمع عمومی بانک مرکزی:

قیمت ارز باید پایین‌تر از این باشد ولی شرایط را درنظر بگیرید/ بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است

۲۶ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۰
کد خبر: 410128
قیمت ارز باید پایین‌تر از این باشد ولی شرایط را درنظر بگیرید/ بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است

رییس جمهور گفت: کمتر کشوری است که جرات کند برابر آمریکا صریحا اعلام کند و یک پایگاه منطقه‌ای را زیر موشک‌باران قرار دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین ،حسن روحانی، رییس‌جمهور در مجمع بانک مرکزی حاضر شد.

در حاشیه این مجمع اعلام شد عملیات بازار باز بانکی از شنبه کلید خواهد خورد. بر این اساس نظام سیاستگذاری پولی کشور دچار تغییر و تحول عمده خواهد شد.

عملیات بازار باز، از جمله ابزارهای سیاست پولی غیرمستقیمی است که نقش تنظیم‌کننده مقدار ذخایر بانکی از طریق نرخ بهره را بر عهده دارد.

بانک‌های مرکزی از طریق این ابزار با خرید و فروش اوراق بهادار دولتی، اوراق قرضه دولتی، توافق‌های بازخرید و اسناد خزانه در قبض و بسط پول دخالت کرده و از این طریق مبادرت به کنترل نرخ بهره، نقدینگی و تورم می‌کنند.

رییس جمهور در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: اینکه در مقام عمل پایگاه نظامی آنها را بلرزانیم و پنتاگون را در برابر این حادثه ۲۴ ساعت بیدار نگه‌داریم و مجبور کنیم آمریکا را از تهدید عقب‌نشینی کند نکته مهمی است

وی ادامه داد: ملت ایران همه در حادثه هواپیما داغدار بودند؛ پشت سر این اشتباه بزرگ باید اقداماتی انجام شود که می‌شود

رییس جمهور افزود: از ابتدا که وارد رقابت‌های انتخاباتی شدم می‌دانستم با مشکلات بزرگی روبرو هستیم؛ معلوم بود وضع رکود، تورم و سرمایه‌گذاری چیست؛ معلوم بود که وضع ما با دنیا چگونه است

روحانی ادامه داد: مردم آمدند در کنار دولت و نظام قرار گرفتند؛ از آغاز دولت یازدهم در آثار تورمی تغییر را دیدیم؛ وقتی گفتم در دولت یازدهم تورم را تک رقمی می‌کنیم کارشناسان به من ایراد گرفتند که مگر می‌شود؟ ولی از اواسط ۹۴ تورم تک رقمی شد تا اوایل ۹۷؛ این امید مردم به آینده باعث این شد

وی تاکید کرد: اگر اقتصاددانی بلد است به ما هم بگوید که روابط خارجی تخریب‌شده باشد، مردم احساس کند هر روز شرایط سخت‌تر شود، تحریم‌های بین‌المللی فشار بیاورد و در فروش محصولات خصوصا نفت مشکل داشته باشیم‌ بعد اقتصاد ‌داخلی تکان نخورد!

وی خاطر نشان کرد: بعنوان مسئول شورایعالی امنیت ملی روزانه مراقبت می‌کنم؛ همه چیز‌ را نمی‌توانم بگویم ولی اگر مراقبت روزانه صورت نگیرد بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است؛ البته اختیارات در قانون اساسی توزیع شده، است. ما در چارچوب قانون اساسی باید حرکت کنیم. با تمام توان و قدرتمان مراقبیم.

رییس‌جمهور گفت:برخی‌ وقتی‌ ترامپ از‌ برجام خارج شد گفتند شما هم خارج شوید! اگر این کار را می‌کردیم چقدر کار برای ترامپ راحت بود؛ از بقیه مطالبه کردیم و گفتیم اگر بقیه جبران کنند ما می‌مانیم؛ کاری کردیم که همه او را محکوم کنند.سال ۹۲ کاهش تورم را شروع کردیم و سال ۹۳ رشد افتصادی را شروع کردیم و رشد منفی متوقف شد و روند مثبت شروع شد.

حسن روحانی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه ۵۰۰هزار اشتغال خالص داشتیم درحالیکه قبل از ما ۱۰-۱۲ هزار اشتغال خالص داشتیم.‌در تولیدات کشاورزی به طور متوسط سالانه ۵میلیون تن افزایش محصول داشتیم .‌در گاز که در زمستان واردکننده بودیم و همچنین  گازوییل و بنزین خودکفا شدیم.

قیمت ارز باید پایین‌تر از این باشد ولی شرایط را درنظر بگیرید

رییس‌جمهوری ادامه داد:قیمت ارز باید پایین‌تر از این باشد ولی شرایط را درنظر بگیرید.در وسط مشکلات، اصلاحات خوبی آغاز شد؛ کنترل موسسات غیرمجازی که کشور بهم می‌ریختند کار بزرگی بود. ادغام بانک‌های نیروهای مسلح کار بزرگی بود که همه از جمله مقام معظم رهبری کمک کردند.

وی گفت: باید سرمایه‌های منجمدمان را فعال کنیم؛ هم دولت هم بانک‌ها و هم خصولتی‌ها. بانک‌ها هم کار بانکی می‌کنند و هم بنگاه‌داری. هرچه به بانک‌ها گفتیم کم خاصیت بود؛ وقتی به بانک‌ها می‌گوییم اموالتان را بفروشید، نمی‌فروشند.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد قیمت مسکن برای ‌زمین است؛ دولت زمین‌دارد؛ زمین را مجانی به توسعه‌گر بدهیم تا قیمت مسکن کاهش یابد.