۰ نفر

دستور العمل‌هایی که مانع تولید هستند

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷
کد خبر: 409257
دستور العمل‌هایی که مانع تولید هستند

در شرایطی که موضوع حمایت از تولید داخلی در کشور ما تنها به بحث تامین مالی بنگاه های اقتصادی محدود شده ، به نظر می رسد که سایر گزاره های موثر بر این هدف ریشه ای چندان مورد توجه مقامات مسوول قرار نگرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل،  این در حالی است که نیازهای فنی و اعتباری در کنار بحث انتقال تکنولوژی دو گانه ای است که برای پویایی و رونق تولید در کشورمان بسیاری ضروری به نظر می رسند و بدون تحقق این نوع کمک های بنیادین نهادهای مسوول به بنگاه های تولیدی ؛ هدف بنیادین رونق تولدی و متعاقب آن اشتغالزایی گسترده و...بیشتر به یک رویای در دور دست شبیه خواهد بود تا واقعیتی که بتوان روی آن حساب ویژه ای باز کرد.

به عبارت روشن‌تر، نبود سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه، نبود بازار و مشتری، مالیات و بدهی‌های بانکی از مهم‌ترین عوامل رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی در استان هاست که برای حل این مشکلات تولیدکنندگان نیاز به حمایت ویژه مسوولان دارند.

دیروز  رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ابعاد تازه ای از مساعدت های مربوط به کمک های فنی و اعتباری را در جمع اهالی رسانه تشریح کرد و با بیان اینکه ۴۴۹ واحد تولیدی در این استان مشمول طرح تسهیلاتی کمک‌های فنی و اعتباری شدند، گفت: واحدهای تولیدی در قالب این طرح، تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد برای ایجاد رونق در تولید دریافت می‌کنند.

امیر حسین نظری بیان کرد: برای این تعداد واحد تولیدی مبلغ ۶ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است که از این ۳۳۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات شدند؛ میزان تسهیلاتی که به این واحدها پرداخت شد سه هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال است.  در طرح تسهیلاتی کمک‌های  فنی و اعتباری، تکمیل پروژه‌های بالای ۶ درصد و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در نظر است. این تسهیلات توسط بانک‌های صنعت و معدن و ملی توزیع و پرداخت می‌شود.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان بیان کرد: همچنین امسال یکی از برنامه‌های مهم در دست اقدام وزارت صمت طرح فعال سازی و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی شناسایی شده است؛ بر این اساس امسال تاکنون ۴۲ واحد تولیدی تعطیل در خوزستان شناسایی شدند تا با کمک کردن به آنها دوباره به چرخه تولید بازگردند. همچنین امسال تاکنون ۵۴ واحد تولیدی فعال که با ظرفیت محدود کار می‌کنند نیز شناسایی شدند تا به این واحدها برای رونق و تولید بیشتر کمک شود. امسال تاکنون ۹ واحد تولیدی در خوزستان به چرخه تولید برگشتند و ۱۲ واحد نیز افزایش ظرفیت تولید یافتند.

رییس سازمان صمت خوزستان با بیان اینکه این اقدامات تا تحقق اهداف نهایی و فعال سازی واحدهای مورد نظر ادامه خواهد داشت، گفت: مشکل بیشتر این واحدها نقدینگی است که با تصمیماتی که گرفته شد مبلغ قابل توجهی تسهیلات با نرخ بهره مناسب برای راه‌اندازی این‌گونه واحدها تامین و آماده پرداخت است.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی که به هر دلیل تعطیل یا با ظرفیت محدود فعالیت دارند در صورتی‌که برنامه مدون عملیاتی برای راه اندازی مجدد یا افزایش ظرفیت تولید دارند به سازمان صمت خوزستان مراجعه کنند، ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصادی کشور و وجود نوسانات ارزی، شاهد افزایش چند برابری مواد اولیه و هزینه‌های تولید و به دنبال آن کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی هستیم به همین منظور وزارت صمت برای جبران کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی طرح های تسهیلاتی متعددی ابلاغ کرده است.

  واحدهای تولیدی زیرپوشش طرح رونق تولید

رییس سازمان صمت خوزستان با اشاره به طرح تسهیلاتی رونق تولید گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل بدهی‌ معوق، چک برگشتی، صورت‌های مالی، نداشتن میانگین پس انداز و سایر شاخص های مورد نظر بانک مرکزی قادر به اخذ تسهیلات از سیستم بانکی نیستند به همین دلیل و در راستای برون رفت این واحدها از مشکلات موجود دستورالعمل طرح رونق تولید توسط وزارت صمت و بانک مرکزی ابلاغ و درکشور در حال اجرا است.

  وضعیت سامانه بهین‌یاب

وی با بیان اینکه امسال تاکنون ۱۳۸ واحد تولیدی در خوزستان موفق به اخذ مصوبه و معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات در قالب این طرح شدند، افزود : از این تعداد ۴۷ واحد تولیدی موفق به دریافت حدود یک هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات شدند؛ این تسهیلات با بهره ۱۸ درصد و از طریق تمامی بانک‌ها و موسسات مالی برای متقاضیان واجد شرایط قابل دریافت است.

نظری گفت: به تمامی واحدهای تولیدی که نیاز به نقدینگی دارند اعلام می‌کنیم برای استفاده از تسهیلات مذکور نسبت به ثبت نام در سامانه بهین یاب قسمت تامین مالی اقدام و برای تکمیل پرونده و اخذ مصوبه به دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مستقر در سازمان صمت خوزستان مراجعه کنند؛ این تسهیلات در سه بخش تولیدی و صنعتی، کشاورزی و گردشگری پرداخت می‌شود.

رییس سازمان صمت خوزستان در ادامه گفت: یکی از مشکلات مهم واحدهای تولیدی موضوع پرداخت نکردن به موقع بدهی‌ها به تامین اجتماعی است که با توجه به قوانین و مقررات موجود منجر به جرایم سنگین و به دنبال آن اقدامات اجرایی ضد این واحدها می‌شود،  به همین دلیل با توجه به شرایط اقتصادی کشور هیات دولت در مقاطعی نسبت به اعمال بخشودگی جرایم بیمه ای اقدام می‌کند. نظری ادامه داد: امسال تاکنون یک هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی و کارفرما در خوزستان شامل بخشودگی جرایم بیمه شدند.

  مشکلات نقدینگی واحدها

مدیرعامل یک کارخانه تولید عایق های رطوبتی در خراسان جنوبی درخصوص مهم‌ترین مشکلات پیش روی تولید در کشورمان می گوید: به خاطر نوسانات ارزی سال‌های اخیر صادرات ما با مشکل مواجه شد لذا تولید داخل را گسترش دادیم اما نصف ظرفیت تولید محصول انجام می‌شود.

نرگس خاتمی افزود: آنچه حایز اهمیت است اینکه فرهنگ حمایت از محصول داخلی استان باید نهادینه شود در این صورت شاهد رونق اقتصاد و اشتغال خواهیم بود و تولید کننده نیز بر اساس تعهدی که دارد محصولات را با بهترین کیفیت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. وی با تاکید بر اینکه باید شرایط کار برای تولیدکنندگان در استان فراهم شود، بیان کرد: با کمال تاسف دستورالعمل‌ها مانع کار ما می‌شود چراکه باید بیشتر وقت را صرف روال کارهای اداری کنیم. این فعال اقتصادی اظهار داشت: پیچ و خم‌های اداری تا کی قرار است وقت تولیدکننده و مردم را بگیرد این موضوع تمام فکر ما را درگیر و موانع زیادی ایجاد کرده است. وی عدم ثبات قیمت‌ها را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان دانست و یادآور شد: تقریبا تمامی شرکت‌ها در سال‌های اخیر با این مشکل مواجه بوده و هستند و این موضوع روال کار را به تعویق می‌اندازد زیرا همزمان با جایگزینی محصول قیمت‌ها نیز روند افزایشی داشته و سبب ضرر و زیان فراوان می‌شود.

  معضل مواد اولیه

مدیر یکی از کارخانه های تولیدی استان یزد هم که برای نخستین بار در کشور در صنعت لوله UPVC عنوان دانش بنیان را دریافت کرده است در خصوص مشکلات تولید کنندگان می‌گوید: در تامین مواداولیه و دریافت تسهیلات برای توسعه طرح با مشکل مواجه بوده و نیاز به حمایت مسوولان داریم.

یوسفی تاکید کرد: ما به عنوان شرکت دانش بنیان حامی دولت هستیم لذا انتظار توجه ویژه داریم و امید است مسوولان استان بتوانند تصمیماتی برای رفع مشکلات بخش تولید استان بگیرند.

وی با بیان اینکه تسهیلات ۱۸ تا 20درصدی درصدی در تولید هیچ توجیهی ندارد، بیان کرد: این‌گونه تسهیلات را هر فرد و شخص متقاضی می‌تواند دریافت کند برای حمایت از تولید باید تسهیلات با نرخ پایین در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد.  این تولیدکننده عنوان کرد: واحدهای تولیدی دچار کمبود نقدینگی هستند در حالی که امسال بالاترین نرخ رشد دستمزد را داشته‌ایم در نتیجه نهایت تلاش را هم داشته باشیم بتوانیم اشتغال واحد را ثابت نگه بداریم در غیر این صورت تعدیل نیرو خواهیم کرد. وی ادامه داد: واحدهای تولیدی اکنون دچار روزمرگی شده‌اند مانند کاسبی که دخل روزانه را جمع می‌کند و باید برای فردا مجدد برنامه‌ریزی کند این موضوع مشکلات زیادی به بار آورده و سبب شده واحدها نتوانند درست تصمیم‌گیری کنند و بسیاری از مسائل خارج از اراده مدیر واحد است.