۰ نفر

دژپسند مطرح کرد؛

اقدامات آمریکا با FATF در تضاد است/ ضرورت تامین مالی بخش خصوصی از نهادهای خارجی

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۹:۵۸
کد خبر: 407746
اقدامات آمریکا با FATF در تضاد است/ ضرورت تامین مالی بخش خصوصی از نهادهای خارجی

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به ترور سردار سلیمانی گفت: درحالیکه کشورها در FATF به دنبال مقابله با تامین مالی تروریسم هستند، اما دولت آمریکا اقداماتى در جهت تامین مالی تروریست انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، فرهاد دژپسند صبح امروز در نود و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی با اشاره به تضاد اقدامات آمریکا با FATF بیان کرد: همه در جریان هستند که این روزها نه فقط ایران بلکه منطقه و همه آزادی‌خواهان جهان در سوگ شهید حاج قاسم نشسته‌اند و بنابراین در این مدت نشان دادند که افراد به درجه محدودیت می‌توانند برسند بدون اینکه تبلیغت رسانه‌ای داشته باشند.

دژپسند ادامه داد: در حالیکه کشورها در FATF به دنبال مقابله با تامین مالی تروریسم هستند، آمریکا با اقداماتی که انجام می‌دهد در جهت تامین مالی تروریسم در حرکت است.

وی بر ضرورت تامین مالی بخش خصوصی از نهاد‌های خارجی تاکید کرد و افزود: درخواست ما این است که بخش‌خصوصی در تامین مالی از نهادهای خارجی، همچون همیشه نقش خود را ایفا کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به رشد 20درصدی صادرات در 9 ماهه سال جاری اظهار کرد: بخش خصوصی قادر است از طریق نهاد‌های خارجی تأمین مالی کند و در این راستا آنچه که دولت می‌تواند در این مسیر به او کمک کند را اعلام نماید؛ صادرات وزنی کشور تا کنون با رشد ۲۰ درصدی مواجه بوده که این نشان از جدیت بخش خصوصی در ایران دارد.

او تصریح کرد: یکی از دغدغه‌هایی که ممکن است تأثیر نامطلوبی برای آینده دارد، نوبت دهی در تأمین سرمایه در کشور است؛ بنابراین اگر همانطور که گام‌های مثبتی در رشد صادرات غیرنفتی برداشته شد در حوزه تأمین سرمایه هم بخش خصوصی بتواند کار را پیش برد، حتماً اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و این امر نشان می‌دهد که اولویت، سرمایه گذاری در کشور است.

باید به لغو مقررات زائد کسب و کار سرعت بخشیم

دژپسند بر ضرورت تسریع لغو مقررات زائد کسب و کار، گفت: اگر در تأمین مالی، با مشکل مواجه شدیم نباید اجازه دهیم سایر قوانین و موانع، سدی بر سر راه این چابکی بخش خصوصی ایجاد کند؛ بر این اساس، هیأت مقررات‌زدایی در دو جلسه اخیر خود، مصوبات خوبی به ویژه در حوزه زمین داشت؛ به نحوی که این مصوبات دو دسته است که بخشی از آن اعلام شده و بخشی دیگر را به دولت فرستاده ایم که با مصوبه دولت ابلاغ می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته هیات مقررات زدایی مصوبات خیلی خوبی داشته، به خصوص در مورد زمین در دو جلسه مصوبات خوبی داشت، ولی به رغم اینکه عملکرد هیات می‌تواند مقبول واقع شود، به نظرم برای رسیدن به نقطه مطلوب، نیازمند مشارکت جدی هستیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکا بیان کرد: آمریکا بر خلاف تمام قوانین و مقررات بین‌المللی از موضع قلدری و شبیه قوانین جنگل، دست به اقدامی زد که به گفته حقوقدانان بین المللی اگر این اتفاق برای یک شهروند ساده آمریکا می‌افتاد، قطعاً هیأت حاکمه آمریکا به نحوه دیگری برخورد می‌کرد؛ در حالی که ایالات متحده آمریکا به ویژه شخص ترامپ، لباس تروریست به تن کرده و می‌گوید این همه هزینه کردیم، برای چنین شرایطی و بدتر از آن اینکه یک کشور را به تخریب ۵۲ نقطه تهدید می‌کند و بر این تصور است که این اقدامات بدون پاسخ باقی می‌ماند.

 در ایران هم حضور بی نظیر و یکپارچه مردم هم قدردانی از یکی از مفاخر کشور بود که بگویند هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم حضوری که همگانی و فارغ از طبقه بندی و دسته بندی بود حضور بی سابقه‌ای که به گفته استاندار خراسان‌رضوی فقط در مراسم تشییع در مشهد سه میلیون نفر حضور داشتند؛ این در حالی است که در مراسم تشییع بی نظیر در تهران جای سوزن انداختن نبود و این حضور پاسخی هم بود به آدم‌هایی که به این روش‌های منسوخ شده تروریستی برای اعمال دیدگاه‌هایشان متوسل می‌شوند.