۰ نفر

زمان افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران - شمال اعلام شد

۶ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۸
کد خبر: 405112
زمان افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران - شمال اعلام شد

ریییس بنیاد مستضعفان اعلام کرد: برای راه اندازی قطعه دوم آزادراه تهران-شمال تا قبل از دولت دوازدهم با مسئولان دولتی و رییس جمهور توافق کرده ایم که یک مسیر از این قطعه را در کنار جاده چالوس زیر بار ترافیکی ببریم اما کاری با قطعه سوم نداریم و انشالله تحریم ها برطرف می شود و چینی ها این آزادراه را تکمیل می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در شرایطی که قرار است قطعه اول آزادراه تهران-شمال در دهه فجر به بهره برداری برسد، پیشنهاداتی مطرح شده که قطعه دوم این آزادراه نیز تا ابتدای بهار ۱۴۰۰ زیر بار ترافیکی برود اما گویا نه دولت نه بنیاد مستضعفان قرار نیست به این قطعه ۴۷ کیلومتری وارد شوند چرا که معتقدند هزینه بسیار زیادی دارد.

پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان درباره برنامه های این نهاد به عنوان بهره بردار آزادراه تهران-شمال در زمینه همه قطعات آن گفت: در رابطه با آزادراه باید گفت که قطعه چهار آن را بنیاد مستضعفان ساخته است و این آزادراه چند سال است که زیر بار ترافیکی رفته و در حال بهره برداری است. قطعه یک که حساس ترین، مهمترین و پر هزینه ترین قطعه است، به نتیجه رسیده و در دهه فجر با حضور رئیس جمهور آن را افتتاح می کنیم و تا ۱۰ سال بهره بردار بنیاد مستضعفان است و در عوارضی ها حضور داریم و اگر مشکلی به وجود بیاید ما باید آن را درست کنیم چرا که ما سرمایه گذار در این قطعه هستیم.

وی با بیان اینکه دولت تعهدات خودش را در قطعه یک آزادراه تهران-شمال انجام داده است، افزود: در این قطعه از آزادراه نه ما از دولت گله ای داریم نه دولت از ما ناراحت است. قطعه دو را نیز طی توافقی زخمی کرده و ۳۰ درصد پیشرفت داشتیم. اگر بخواهیم همه قطعه دوم را بسازیم با میزان پیشرفت کنونی به عمر این دولت نمی رسد.

موافقت روحانی، نوبخت و وزیر راه درباره قطعه دوم آزادراه

رییس بنیاد مستضعفان ادمه داد: بنابراین پیشنهاد کردیم که نیمی از قطعه دوم را بسازیم یعنی اینکه مسیر رفت آن را بسازیم و با استفاده از جاده قدیم تهران-چالوس به عناون مسیر رفت و برگشت بتوانیم این قطعه نیز تا پایان دولت به بهره برداری رسانده و زیر بار ترافیکی ببریم. این پیشنهاد را وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان برنامه  و بودجه و شخص رییس جمهور پذیرفته اند و مکاتبات لازم را انجام داده ایم و اگر هر چه زودتر این تصمیم اجرایی شود می توانیم تا پیش از پایان دولت دوازدهم یعنی در اوائل بهار سال ۱۴۰۰ قطعه دوم آزادراه تهران-شمال را نیز افتتاح کنیم.

فتاح تصریح کرد: البته اگر دولت در تصویب و اجرای این پیشنهاد تعلل کند زمان کافی برای بهره برداری از قطعه دوم آزادراه تهران-شمال تا تاریخ اعلام شده را نداریم و به این دولت نمی رسد. یعنی مسیر رفت از آزادراه باشد و مسیر برگشت از جاده چالوس باشد. بنابراین هر چه سریعتر باید این برنامه را عملیاتی کرد. البته در قطعه دوم نیز تعهدات ما مشخص است و ۱۰۰ درصد آن انجام می دهیم، البته تعهدی دولت دارد و ما نیز به تعهدات خود در این پروژه عمل خواهیم کرد.

ما وارد قطعه سوم نمی شویم، تحریم ها می رود و چینی ها می آیند

وی درباره قطعه سوم آزادراه تهران شمال گفت که نه دولت نه بنیاد مستضعفان هنوز هیچ عملیات اجرایی در قطعه سوم انجام نداده اند یعنی این قطعه باقی می ماند و به این دولت هم نمی رسد.

رییس بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت آزادراه تهران-شمال شرکت مختص قطعه یک، دو و چهار نیست که قطعه چهار را رها کند، اظهار کرد: فعلا قصد ورود به قطعه سوم آزادراه را نداریم چرا که در شرایط اقتصادی کنونی زمان بر و هزینه بر است.

فتاح همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تحریم ها نیز طرف های خارجی به ویژه چینی ها که در این آزادراه حضور داشتند نیز نمی توانند سرمایه گذاری کنند، آیا این قطعه به حال خود رها شده و مردم باید سال ها منتظر تکمیل آزادراه تهران-شمال باشند؟ گفت: باید پیگیر این مسئله باشیم که طرف های خارجی در این پروژه سرمایه گذاری کنند و انشاالله تحریم ها نیز برطرف خواهد شد و سرمایه گذار چینی یا طرف خارجی به این پروژه وارد شده و آزادراه تهران-شمال تکمیل می شود.