۰ نفر

جزئیات نامه نمایندگان مجلس به رهبری درباره FATF

۲ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۳۴
کد خبر: 404110
جزئیات نامه نمایندگان مجلس به رهبری درباره FATF

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از نامه‌ گروهی از نمایندگان به مقام معظم رهبری در خصوص FATF و تبعات نپیوستن به آن از منظر فعالان اقتصادی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شهاب‌الدین بی مقدار با بیان اینکه بنده به نمایندگی از گروهی از نمایندگان در حال تهیه‌ی نامه‌ای در خصوص FATF برای تقدیم به مقام معظم رهبری هستم،‌ اظهار داشت: اکثرا فعالان اقتصادی که در این زمینه صاحب نظر هستند تاکید دارند که اگر ما به FATF نپیوندیم و در لیست سیاه قرار بگیریم دست و پای کشور قفل می‌شود و شعبات بانک‌های ما در خارج از کشور بایکوت خواهند شد.

وی در ادامه اظهار کرد: به دنبال نپذیرفتن FATF  ایرانیانی که در خارج از کشور کار می‌کنند و پاسپورت ایرانی دارند حساب‌هایشان بسته می‌شود. چندی پیش که بنده به قشم رفته بودم خیلی از فعالان اقتصادی به بنده گفتند که از بانک‌های دوبی، کویت، و عمان به آنها نامه نوشتند که باید حساب‌هایشان را در این  بانک‌ها ببندند.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد:‌ بنده شنیدم که وزارت خارجه روسیه نیز طی نامه‌ای به وزارت خارجه اعلام کرده که بدون پیوستن به FATF دیگر نمی‌تواند با ما همکاری کند و قطعا صادرات و واردات ما با مشکل مواجه می‌شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس افزود: در صورت نپذیرفتن FATF  قیمت دلار افزایش یافته و بر روی همه کالاها اثر می‌گذارد و مشکلات عدیده‌ای در توسعه کشور ایجاد می‌شود. در نامه به مقام معظم رهبری به این مسائل اشاره شده است و بنده به عنوان یک کارشناس اقتصادی در داخل و بازار بین‌المللی وظیفه دارم این حرف‌ها را مطرح کنم.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ بنده از اعضای مجمع تشخیص مصلحت می‌خواهم با در نظر گرفتن منافع ملی در خصوص FATF تصمیم گیری کرده تا در آستانه انتخابات کشور دچار بحران نشویم.

بیمقدار در ادامه با اشاره به نظر مخالفان FATF بیان کرد:‌ عمدتا این افراد بر این باورند که با پذیرش FATF حساب و کتاب کشور روشن می‌شود و عده‌ای می‌توانند سوء استفاده کنند. اما امروز تمام دنیا FATF را پذیرفتند. آیا چین و ژاپن که اقتصاد بزرگی از دنیا را در دست دارد این نگرانی را ندارد.

وی در پایان بیان کرد:‌ بنده نگران هستم که مجددا تصمیم گیری در این خصوص را بر دوش رهبری بیندازم. چرا منتخبین مقام معظم رهبری باید به گونه‌ای عمل کنند که در نهایت ایشان مجبور شوند به میدان بیایند و دستور پیوستن و یا نپیوستن صادر کنند.