۰ نفر

واکنش سازمان برنامه به برداشتِ 30هزار میلیارد از منابع هدفمندی یارانه‌‌ها

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۰
کد خبر: 403164
واکنش سازمان برنامه به برداشتِ 30هزار میلیارد از منابع هدفمندی یارانه‌‌ها

سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد، برداشت ۳۰ هزار میلیاردی سازمانهای ۸گانه از منابع هدفمندی یارانه‌ها مربوط به سهم قانونی ۲۰ درصدی دولت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سازمان برنامه و بودجه در واکنش به برداشتِ حدود 30 هزار میلیارد تومان چند دستگاه دولتی از منابع هدفمندی یارانه‌‌ها در سال 99 اعلام کرد، در بند (31) جدول شماره (14) مبلغ 29.2 هزار میلیارد تومان برای مصارف مندرج در جداول (7) و (9) لایحه بودجه و در بند (25) مبلغ 3.4 هزار میلیارد تومان از مستمری‌های افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) درج شده است که مجموعاً 32.6 هزار میلیارد تومان بوده و با استناد به بند (ب) ماده (39) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد شفافیت در مصارف قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، به تفکیک برنامه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار در جدول (7)، به تفکیک دستگاه‌های اجرایی در جدول (1-7) و به تفکیک ردیف متفرقه در توضیحات ذیل جدول (9) درج شده‌است.

به منظور شفاف‌سازی هزینه‌ها در لایحه بودجه 1399، تمامی پرداخت‌هایی که در قالب یارانه به آحاد جامعه پرداخت می‌شده و از مصادیق مصارف هدفمندی موضوع ماده (39) قانون برنامه ششم توسعه و مصارف مندرج در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها محسوب می‌گردد، مشخص و به جدول منابع و مصارف مندرج در تبصره (14) لایحه بودجه انتقال یافته است. این مصارف شامل مستمری‌ها، بیمه‌های اجتماعی، کمک به بخش سلامت، خرید تضمینی آب و برق، یارانه کالاهای اساسی، یارانه کتب دانش‌آموزی و... می‌باشد.

همچنین با استناد به ماده (11) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت مجاز است تا بیست درصد (20%) خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه کند. برای نمونه رقم 100 میلیارد تومان ذیل وزارت آموزش و پرورش مربوط به «یارانه کتاب درسی دانش‌آموزان» است و در قالب برنامه تأمین کتاب‌های درسی، مواد آموزشی و کمک آموزشی ذیل آن وزارت‌خانه درج شده است، همچنین اعتبار 1150 میلیارد تومان ذیل وزارت نیرو به ترتیب مربوط به 1120 میلیارد تومان خرید تضمینی آب از بخش خصوصی و 30 میلیارد تومان مربوط به خرید تضمینی برق است که در قالب برنامه‌های تأمین آب و برنامه توسعه امور برق ذیل آن وزارت‌خانه سامان‌دهی شده است.

هرچند سازمان برنامه و بودجه 2 محل  محل مصرف منابع 30 هزار میلیارد  تومانی هدفمندی یارانه‌‌‌ها توسط دستگاههای 8 گانه را اعلام کرده اما به نظر میرسد ابهام اصلی مصرف منابع مذکور درمورد دستگاههایی مثل نهاد ریاست جمهوری، سازمان اداری و استخدامی و... است. نکته بعدی اینکه یکی از ابهامات جدول تبصره 14 مربوط به پراکندگی اطلاعات دستگاههای دولتی است که از منابع هدفمندی یارانه‌ها منتفع می‌شوند. در واقع در حال حاضر تبصره 14  با منابع 250 هزار میلیارد تومانی خود به یک بودجه تبدیل شده است و بر این اساس لازم است اطلاعات مربوط به این حوزه در ذیل همان جدول منتشر شود.

بودجه ایران ,