۰ نفر

چند فریم از بازارکار و بیکاری؛

منابع مالی بودجه سال آینده برای ایجاد چه مشاغلی صرف خواهد شد؟

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 401098
منابع مالی بودجه سال آینده برای ایجاد چه مشاغلی صرف خواهد شد؟

5.8میلیون بیکار واقعی؛ این واقعیتی است که سازمان برنامه و بودجه ایران بر آن مهر تأیید زده و می‌گوید هرچند مرکز آمار ایران نرخ رسمی بیکاری را در پایان سال گذشته 12درصد برآورد کرده اما اگر افراد دارای اشتغال ناقص و همچنین افرادی که از جست‌وجوی کار ناامید شده‌اند را حساب کنیم، نرخ بیکاری واقعی و مؤثر ایران به 16.2درصد می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، تعداد بیکاران رسمی ایران 3میلیون و 261هزار نفر برآورد شده است. در این شرایط پیش‌بینی و برنامه دولت این است که بتواند تا سال1400 یک‌میلیون شغل جدید ایجاد کند. اتکای دولت به منابع بانکی، پول صندوق توسعه ملی و منابع محدود بودجه عمومی است و پیش‌بینی می‌شود اگر اقتصاد ایران در 2سال آینده نتواند نرخ رشد مثبت اقتصادی بالای 8درصد را تجربه کند، بر تعداد لشکریان بیکار افزوده می‌شود.

ایجاد یک میلیون شغل جدید

 دولت می‌خواهد سال آینده با ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی جدید، جلوی رشد نرخ بیکاری را بگیرد و افزایش تولید در بخش‌های مختلف رشد اقتصادی را به 2درصد برساند. اما برنامه اشتغال‌زایی دولت چیست و منابع آن از کدام محل تامین خواهد شد؟ سازمان برنامه و بودجه می‌گوید برای ایجاد هر فرصت شغلی به‌طور میانگین 50میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده و براساس پیشرفت عملکرد برنامه‌های در دست اجرا، پیش‌بینی می‌شود که 30درصد از برنامه دوساله دولت برای ایجاد اشتغال وعده‌ داده شده تا سال1400 تا پایان سال آینده عملیاتی شود و 70درصد فرصت‌های شغلی در مجموع به میزان 987هزار فرصت شغلی تا پایان سال آینده محقق شود.

در برنامه اشتغال‌زایی سال آینده که در واقع ادامه سیاست دولت در امسال به‌شمار می‌رود، 338هزار شغل در بخش‌های فعال بازار کار، 120هزار شغل در برنامه بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده، 60هزار شغل در بخش کشاورزی، 122هزار شغل در بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، 64هزار شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان، 270هزار شغل در بخش صنعت و معدن، 13هزار شغل در بخش فرهنگ و هنر، 5هزار شغل در بخش حمل‌ونقل ریلی و بقیه در بخش‌های جدید ازجمله آب و درمان پیش‌بینی شده است.

برای ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی تا سال1400 عمده تکیه منابع مالی به تسهیلات بانکی به میزان 49درصد، منابع صندوق توسعه ملی به میزان 35درصد و بودجه عمومی دولت به میزان 16درصد خواهد بود. سال آینده دولت بالغ بر 27هزار و 457میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های تولید و اشتغال پیش‌بینی کرده و قرار است سال1400 این میزان اعتبار به 39هزار و 575میلیارد تومان برسد. سازمان برنامه و بودجه می‌گوید میزان تسهیلات از منابع بانکی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید به‌صورت حداکثری برآورد شده و درصورتی که منابع بودجه عمومی دولت به‌صورت یارانه سود تسهیلات و کمک بلاعوض صرف برنامه‌های تولید و اشتغال شود، به همان میزان از سقف تسهیلات بانکی کاسته خواهد شد.

5.8 میلیون ایرانی بیکارند

برآوردهای سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد تعداد بیکاران رسمی در پایان سال گذشته 3میلیون و 261هزار نفر بوده و درصورتی که دولت بتواند اشتغال موجود را حفظ کند و حداکثر یک‌میلیون شغل جدید تا پایان سال1400 ایجاد کند، همچنان 2میلیون و 261هزار نفر بیکار خواهند ماند. اما این نهاد دولتی رهیافت جدیدی را برای بازار کار ایران معرفی می‌کند. برای داشتن تصویری روشن‌تر بهتر است افراد شاغل اما دارای شغل زمانی و اشتغال ناقص هم جزو بیکاران محسوب شوند که به این ترتیب تعداد بیکاران واقعی در پایان سال گذشته به 5.8میلیون نفر می‌رسد. هرچند تعداد جمعیت 10ساله‌ها و بیشتر کشور در پایان سال گذشته 66میلیون و 875هزار نفر برآورد شده که 27میلیون و 74هزار نفر آن فعال و 39میلیون و 801هزار نفر غیرفعال بوده‌اند اما با درنظر گرفتن نرخ مشارکت اقتصادی به میزان 40.5درصد، تعداد بیکاران رسمی از نظر مرکز آمار ایران 3میلیون و 261هزار نفر و نرخ بیکاری هم 12درصد برآورد شده است. حالا با رهیافت جدید سازمان برنامه و بودجه، اگر همسایگان نزدیک بیکاری یا همان بیکاران شاغل با کمتر از 14ساعت کار (افراد بالقوه بیکار) و افراد دلسردشده از جست‌وجوی کار (افراد بالقوه فعال و بیکار) را درنظر بگیریم، نرخ بیکاری مؤثر در کشور به 16.2درصد می‌رسد. این نهاد دولتی تأکید می‌کند درصورتی که شاخص همسایگان دور بیکاران یا همان کل شاغلان دارای اشتغال زمانی ناقص و افراد دلسردشده به‌عنوان بیکار شناخته شوند، نرخ بیکاری واقعی و مؤثر در ایران در پایان سال گذشته 23.8درصد بوده است.

این آمارها که تصویر واقعی از بازار کار ایران  است نشان‌ می‌دهد اگر دولت بتواند تا پایان عمر خویش یک‌میلیون نفر دیگر را وارد بازار کند و شاغلان فعلی هم شغل خود را از دست ندهند، دست‌کم دولت آینده با لشکر بیکاران 6میلیون نفری مواجه خواهد بود و منابع بانکی، تسهیلات صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی دولت توان پاسخگویی به این تقاضا را ندارد و اقتصاد ایران برای عبور از بحران بیکاران ناگزیر به استفاده از تسهیلات خارجی، بهبود محیط کسب و کار و ایجاد رشد اقتصادی بالای 8درصد خواهد بود.

401

402