۰ نفر

رئیس جمهور در صحن علنی مجلس:

بودجه سال آتی، بودجه استقامت و مقابله با تحریم خواهد بود/ تولید بنزین تا پایان امسال، به روزانه 110میلیون لیتر می‌رسد

۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۸:۴۸
کد خبر: 400211
بودجه سال آتی، بودجه استقامت و مقابله با تحریم خواهد بود/ تولید بنزین تا پایان امسال، به روزانه 110میلیون لیتر می‌رسد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه علائم و برآوردها نشان می دهد که امسال رشد اقتصاد منهای نفت کشور مثبت باشد، اظهارداشت: طی 9 ماه گذشته و به رغم تشدید تحریمها و فشارها، بودجه های جاری به موقع پرداخت گردیده و 34 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی نیز تاکنون پرداخت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1399 کشور به مجلس شورای اسلامی در جمع نمایندگان با بیان اینکه بودجه سال آتی، بودجه استقامت و مقابله با تحریم خواهد بود ، گفت:دشمنان در طرح شکست اقتصاد ایران اسلامی ناکام مانده اند و دولت طبق خواست مردم و مجلس در اقتصاد کلان گامهای قابل ملاحظه ای برداشته و کشور در مسیر توسعه و رونق است.  

رئیس جمهور با تشکر از هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که همانند 2 سال گذشته در دولت دوازدهم امسال در سومین بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود، دولت توانست لایحه بودجه را در موعد قانونی مشخص آماده و تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

رئیس جمهور همزمانی تقدیم لایحه بودجه سال 99 با ایام شعف ملت و نمایندگان آنان برای حضور در انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد تا با حضور پرشور مردم بهترین‌ها برای مجلس شورای اسلامی توسط ملت شریف انتخاب شوند و مجلس یازدهم همانند مجالس گذشته بتواند مسیر و راه خود را که قرآن مشخص کرده است، اجرا و عملیاتی کند.

رئیس جمهور افزود: همه نمایندگان مجلس میراث‌دار شخصیت‌هایی چون شهید مدرس، ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شهدای عزیز مجلس شورای اسلامی و همه خادمان و مخلصانی خواهند بود که طی این 10 دوره در مجلس خدمت کرده‌اند.

روحانی با بیان اینکه سال گذشته و هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 98 در سخت‌ترین شرایط تحریم بودیم، خاطرنشان کرد: در محضر شما وعده دادیم که دولت همه توان و امکان خود را بکار خواهد گرفت و در کنار استواری ملت بزرگ ایران و ارکان دیگر نظام از جمله مجلس شورای اسلامی، خواهد توانست بودجه را محقق سازد و تا امروز چنین بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: 9 ماه از سال 98 گذشته است و طی این 9 ماه، بودجه‌های جاری به موقع پرداخت شده و تاکنون 34 هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی نیز پرداخت شده است و طرح‌های مهم و اساسی که مد نظر دولت بوده، یا افتتاح شده و یا تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

روحانی اظهار داشت: در آن شرایطی که دشمنان ما، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فکر می‌کردند با تحریم شدیدشان ، ملت و دولت را از ساخت کشور ناتوان خواهند ساخت، از اجرای قانون بودجه مصوب تا امروز ناامید شده‌اند و در آینده هم ناامید خواهند بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: بر مبنای آنچه خواست ملت ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است، دولت توانسته‌ طی 9 ماهه گذشته در اقتصاد کلان گام های قابل ملاحظه‌ای بردارد، علیرغم اینکه شرایط بودجه‌ای و اقتصاد ما در سال گذشته تا اسفند، شرایط بسیار نامساعدی بود.

روحانی افزود: از اسفند سال گذشته تقریباً اقتصاد ما راه درست خود را آغاز کرد و در اردیبهشت امسال آثار آن را در شاخص‌های کلان اقتصادی مشاهده کردیم و همانگونه که شما مطلع هستید تورم 52 درصد نقطه به نقطه به 27 درصد و رشد اقتصادی که سال گذشته منفی بود،  امروز علائم اینچنین به ما می‌گوید و برآوردها این است که اقتصاد منهای نفت ما امسال مثبت باشد و امیدوارم امسال به این هدف دست پیدا کنیم و پیش‌بینی‌های ما در سال آینده آن است که با کمک یکدیگر این راه را ادامه دهیم.

روحانی ادامه داد: اینکه می‌بینیم در بخش صنعت و صنایع بورسی در ماه‌های گذشته رشد 3.7 در تولید و 14.5 در ارزش و فروش داشته، ‌معنایش این است که مسیر صحیحی در اقتصاد کشور آغاز شده است؛ در تمام بخش‌هایی که در نطق سال گذشته در محضر شما قول دادم دولت تلاش خواهد کرد شرایط نسبتاً مناسب با شرایط فشار و تحریم را داشته باشد، به همان صورت که امروز ملاحظه می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: آغاز امسال با رحمت بارش‌های آسمانی گر چه هم با رحمت توأم بود با مشکلاتی که برای مردم در 21 استان بوجود آمد توام با نقمت نیز بود.  

رئیس جمهور با اشاره به بارش ها در سال جاری و ایجاد مشکلاتی برای 21 استان کشور  افزود: با رحمت بارش‌های آسمانی آمار برداشت محصولات کشاورزی در خوزستان بسیار خوشحال کننده است و خوشبختانه در همه محصولات کشاوری نسبت به سال گذشته شاهد رشد قابل ملاحظه ای هستیم . تولید شلتوک 900 هزار تن و برنج سفید 550 هزار تن در خوزستان خواهد بود و ذرت، کلزا و تولید همه محصولات بحمدالله نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

روحانی افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان خوزستان از برکت بارندگی و رحمت خداوند و همچنین اجرای طرح کانال‌کشی آب و زهکشی در خوزستان بوده است و امروز در سایه این طرح  عظیم و بزرگ  در 300 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام از این نعمت استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به سفر چند ماه قبل خود به استان خوزستان افزود:  در بازدید از مزارع، مردم  خوشحال بودند که اجرای این طرح علاوه بر محصولاتی که در سایه این طرح به دست می‌آورند ،چه مقدار توانسته بر ارزش زمین آنها بیفزاید.

روحانی با تاکید بر اینکه این طرح کشاورزی را در خوزستان و ایلام ادامه خواهیم داد، گفت: در مناطق گرمسیری قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده است و همانطور که می‌دانید سدهای فراوانی در طول ماه‌های گذشته افتتاح شده و در دولت یازدهم و دوازدهم در مجموع تاکنون 35 سد افتتاح شده است که این به معنای حرکت درست اقتصاد کشور است.

رئیس جمهور در ادامه به افتتاح 25 تصفیه‌خانه آب در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و افزود: اجرای   62  طرح فاضلاب به معنای آن است که در زمینه کشاورزی، آب و برق، حرکت ما حرکت مثبت و درستی بوده است و آنچه دشمنان ما دنبال می‌کردند و آن شکستن اقتصاد کشور بوده، بحمدالله ناموفق بودند و ملت استوار و بزرگ و فهیم ما توانسته در این شرایط سخت کشور را به پیش ببرد.

روحانی ادامه داد:  در ماه های اخیر به هر استانی رفتم بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و آغاز به کار کرد و معادل اینها هم کلنگ‌زنی شد، معنایش این است که همه استان‌های ما در مسیر رشد اقتصادی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه فقط در بخش آب و برق در 6 ماهه دوم امسال 33 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهد شد، افزود: روند اقتصاد ما هم در کلان و هم در بخش‌ها مثبت بوده است.

روحانی با بیان اینکه در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور تولید گاز ایران در پارس جنوبی از قطر بیشتر بوده است، گفت: این درحالی است که در سال 92 تولید ما نسبت به قطر نصف بوده و قطر 2 برابر ما گاز تولید می‌کرده ، در زمینه گاز و نفت نیز در بخش میادین نفتی مرزی غرب کارون که 70 هزار بشکه در روز تولید می‌کردیم امروز 355 هزار تولید می‌کنیم این به معنای آن است که تولید ما 7 برابر شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد ما در بخش‌های مختلف رشد و حرکت داشته است، تصریح کرد: حرکت ما در زمینه های مختلف کشاورزی، آب، انرژی، راه و ارتباط و گازکشی به روستاها مثبت بوده و  در زمینه کمبود در زمینه ساخت مسکن نیز با طرحی که وزارت راه و شهرسازی تدوین کرده  و با آغاز عملیات اجرایی ساخت 180 هزار واحد طی یکی دو هفته گذشته، کمبود جبران خواهد شد و ان‌شاء الله 400 هزار واحدی را که قول داده تا آخردولت اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: همچنین حدود 107 هزار منزل مسکونی در بخش زلزله زده ترمیم یا احداث کردیم و همچنین امسال 147 هزار واحد مسکونی خسارت دیده از سیل ترمیم یا در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود.

رییس جمهور تصریح کرد: برعکس آنچه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که با فشار تحریم، اقتصاد کشورمان را دچار مشکل می‌کنند، بحمدالله مسیر و راه درستی را در همه این زمینه‌ها انتخاب کردیم و به پیش می‌رویم.

روحانی با اشاره به نکاتی که در بودجه سال 99 حائز اهمیت است،اظهار داشت: مسأله اول اینکه در سال آینده هم مثل سال جاری بودجه ما، بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است. این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که علی رغم تحریم، کشور را مخصوصاً از لحاظ نفت اداره خواهیم کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه تقریباً بودجه سال 99 با شرایطی که پیش‌بینی شده،خیلی به نفت اتکا ندارد، گفت: در جدول‌های بودجه خواهید دید، درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته شده با مقداری که در بودجه عمرانی پیش‌بینی کردیم، اگر همه پیش‌بینی‌ها حاصل شود، تقریباً نزدیک هم است و اگر آن پیش‌بینی‌ها حاصل نشود، بودجه عمرانی جلوتر است.

رییس جمهور از اختصاص 70 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی سال آینده، خبر داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای این دولت و در این 6 سال از 11 هزار میلیارد بودجه عمرانی در سال 91  به ترتیب جلو آمده و به 70 هزار میلیارد در سال آینده رسیدیم . یعنی بودجه عمرانی در 6 سال گذشته بیش از 6 برابر شده است و ان‌شاء الله طرح‌هایی که در بخش عمرانی مد نظر است را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و با این گام  نسبت به بودجه عمرانی کشور برای سال آینده ،همه طرح‌های عمرانی کشور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

رییس جمهورگفت: بخش اعظم طرح‌هایی که برای غرب کشور و مناطق گرمسیری مد نظر داشتیم، اجرایی شده و بخشی باقی مانده را تا پایان دولت دوازدهم اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و این به معنای یک تحول در بخش کشاورزی است .

روحانی اضافه کرد: خودکفایی کشور در انرژی غذایی در آغاز دولت یازدهم 57 درصد بوده است و امروز این خودکفایی بالای 73 الی 74 درصد است و تا پایان سال آینده پیش‌بینی این است که خودکفایی در بخش انرژی غذایی به 82 درصد خواهد رسید و این به معنای یک تحول بزرگ در بخش کشاروزی و خودکفایی و خوداتکایی در بسیاری از محصولات است که این روند را در سال آینده ادامه می‌دهیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: قبل از دولت یازدهم کل سامانه نوین آبیاری کشور یک میلیون و 300 هزار هکتار بوده و امروز 2 میلیون 300 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری پیاده شده و با آنچه در سال آینده و تا آخر دولت اجرا خواهد شد به 2 برابر خواهد رسید. این به معنای آن است که مسیر، مسیر صحیح و درستی است که در بخش کشاورزی، آب، سدسازی، فاضلاب و در بخش‌های زیرساختی انجام می‌دهیم.

روحانی در ادامه با تاکید دولت نسبت به توسعه خطوط ریلی ، اظهارداشت: در زمینه ریل پارسال هم تأکید کردم و امسال هم در بودجه تأکید کردیم، ریل به عنوان مسیر حمل و نقل اساسی در کشور، مد نظر قرار گرفته است. کل خطوط ریل کشور تا اول دولت یازدهم حدود 10 هزار کیلومتر بوده و امروز 11 هزار و  300 کیلومتر است و امروز اگر بخواهیم با خط 2 و 3 مقایسه کنیم رقم حدود 14 هزار کیلومتر می‌شود بنابراین در ریل یک حرکت بسیار سریع و خوبی داشتیم و ان‌شاء الله سال آینده هم در ریل همین روند را ادامه خواهیم داد.

رییس جمهور با اشاره به طرح های اجرا شده در زمینه خط آهن گفت: در طول پارسال و امسال 5 استان کشور به خطوط سراسری ریلی کشور متصل شدند و برای سال آینده امیدواریم بحث راه‌آهن یزد – اقلید، رشت به بندر انزلی، چابهار به سمت زاهدان  اجرایی شود . تلاش مضاعفی داریم این ریل را تا آخر دولت دوازدهم به ثمر برسانیم که برای ما بسیار حائز اهمیت است. همچنین ریل خواف در دست اجرا و فعالیت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سایر موضوعاتی که قبلاً روی آن تأکید کردیم این مسیر ادامه پیدا می‌کند، گفت: در زمینه انرژی امروز به خودکفایی رسیدیم و این مهم است که  حتی در زمستان، گاز را به کشورهای مختلف صادر می‌کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در گذشته در زمستان تقریباً صادرات گاز ما قطع می‌شد، افزود: امروز صادرات به کشورهای مختلف حتی در شرایط سرمای زمستان  ادامه دارد و در زمینه نفت، گاز و بنزین نیز خودکفا هستیم و حتی صادرات داریم.

رئیس جمهور یا بیان اینکه طبق آخرین گزارش وزارت نفت ، تولید بنزین تا پایان امسال در روز به 110  میلیون لیتر می‌رسد، خاطرنشان کرد: در حالی که در آغاز دولت یازدهم تولید بنزین 52 میلیون لیتر بود و این مقدار بیش از 2 برابر شده است و بحمدالله با طرحی که اجرا شده تا سال‌های آینده خودکفایی بنزین ادامه پیدا کند.

روحانی با اشاره به اینکه این دولت در زمینه مسایل محیط زیست قدم‌های مهمی برداشته که این روند را در سال آینده ادامه خواهیم داد، تاکید کرد: به جز  مسأله دریاچه ارومیه که شرایط آن بسیار امیدوارکننده است و همچنین تالاب‌ها که شرایط آنها بهتر از سال‌های گذشته است، امیدوارم این اقدامات ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور با تاکید براینکه در زمینه بنزین و گازوئیل بزرگترین طرح‌ها را برای مسأله زیست محیطی اجرا کردیم و 75 درصد بنزینی که امروز عرضه می‌کنیم، یورو 4 و 5 است و 45 میلیون لیتر گازوئیل ما یورو 4 و 5 است، تصریح کرد: بنابراین دولت در زمینه محیط زیست قدم‌های بسیار خوبی برداشته است و این طرح را ادامه می‌دهیم و به رئیس سازمان برنامه و بودجه برای برخی از طرح‌های زیست محیطی مخصوصاً در شمال کشور و بحث پسماندها که یک مشکل بزرگ است، تأکید کردم.

روحانی افزود: البته در بقیه کشور مشکلات فراوان است و یک بودجه خاصی برای اینکه بتوانیم این مشکلات را حل کنیم، پیش‌بینی شود تا مردم بتوانند در سلامت بهتری زندگی کنند.

رئیس جمهور سپس به اجرای طرح تحول سلامت اشاره و تاکید کرد:‌ این طرح مثل گذشته در سال آینده هم ادامه می یابد و طرح تحول سلامت از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم است که تا پایان دولت دوازدهم در کنار این طرح خواهیم بود.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: در آغاز دولت یازدهم کل تخت‌های بیمارستانی، تخت اروژانس و موقت، 96 هزار تخت در سراسر کشور بود و امروز به 123 هزار تخت رسیده که تا پایان سال 8 هزار تخت اضافه می‌شود به  131 هزار تخت بیمارستانی می رسد و تا پایان سال 99 نیز 137 هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه در گذشته 37 درصد هزینه های درمانی به گردن مردم بود و امروز در شهرها 10 درصد و در روستاها 7 درصد به عهده مردم است، تصریح کرد:  این خدمت بزرگی است که طرح سلامت انجام می‌دهد و این طرح را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور با تاکید براینکه  مسأله قدرت خرید و شرایط زندگی مردم برای ما بسیار حائز اهمیت است و این موضوع در سال 98 و در بودجه سال 99 یک مسأله اساسی است، گفت: می‌دانیم در شرایط تحریم و فشار مردم در سختی‌ هستند و  قدرت خرید آنان کاهش یافته و صادرات و واردات و جا به جایی پول و ارز  با مشکلات زیادی توأم است.

روحانی با تاکید براینکه همه می‌دانیم در صادرات نفت با مشکلاتی مواجه ایم اما در عین حال تلاش ما این است سختی معیشت مردم را کاهش دهیم، تصریح کرد: همه تلاش این است این سختی‌ها مقداری کاهش پیدا کند و بیشتر قابل تحمل باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: به همین دلیل در سال جاری برای کالاهای اساسی، ارز 4200 تومانی را اختصاص دادیم و برای بودجه سال 99  نیز برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی پرداخت خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه با اشاره به اینکه با وجود ارز چند نرخی، جلوگیری از سوء استفاده و فساد مشکل است اما در عین حال دولت بخاطر اینکه مردم در فشار نباشند، تحمل می‌کند،  ادامه داد: برای کالاهای اساسی در سال آینده مانند امروز و امسال باز هم ارز به قیمت 4200 تومان خواهد بود و حتی کالاهای غیر اساسی آنها هم با ارز نیمایی خواهد بود که در این بودجه ارز نیمایی را 8500 تومان مد نظر قرار دادیم؛ بنابراین تلاش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد.

روحانی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم، حقوق و مستمری افرادی که در جامعه آسیب‌پذیرتر هستند را به مقداری که در توان دولت است افزایش دهیم؛ در همین یکی دو هفته گذشته، در اجرای قانون برای حمایت و کمک به معلولین علاوه بر آنچه که در سال‌های پیش و اوایل سال پرداخت می‌شده، بیش از هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم.

رئیس جمهور افزود: حقوق مستمری‌بگیرها نسبت به 2 سال پیش، بیش از 3 برابر افزایش پیدا کرده است و همچنین حقوق ثابت کارمندان را در سال جاری 20 درصد افزایش دادیم و در سال آینده ان‌شاء الله 15 درصد افزایش می‌دهیم؛ یعنی در این 2 سال 35 درصد بر حقوق و مستمری‌ها افزودیم و این بدان معناست که اقشاری که تحت فشار هستند ، فشار کمتری را تحمل کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: در همین طرح اخیر باز هم تلاش بر این بوده بتوانیم به آنهایی که متحمل فشار بیشتری هستند و مشکلات بیشتری دارند در ماه‌های باقیمانده امسال کمک معیشتی انجام دهیم که در  آذرماه انجام دادیم و نسبت به ماه‌های بقیه هم ان‌شاء الله انجام خواهیم داد که این طرح شامل 60 میلیون نفر از اعضاء خانواده ایران عزیز ما است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ممکن است با درخواست های ارائه شده از سوی مردم ، تعداد کسانی که مدعی اند نیازمند هستند افزوده شود، افزود: به هر حال این را اجرا و عملیاتی می‌کنیم تا مردم عزیز ما در فشار کمتری قرار بگیرند و این روند در سال آینده هم  به حول و قوه الهی ادامه خواهد یافت و اجرا خواهد شد.

روحانی یادآور شد: از لحاظ کمک به بیش از 7 دهک جامعه که قشرضعیف و متوسط هستند دولت حرکت بسیار خوبی را آغاز کرده و این حرکت را باز هم ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مبنای بودجه ما همچنان بر مبنای فشار حداکثری و ادامه تحریم آمریکاست، تاکید کرد: این به آن معنا نیست که دولت قدم دیگری برندارد اما به هرحال بر این مبنا بودجه 99 را طراحی و اجرا کردیم.

روحانی افزود: به عنوان یک خبر خوشحال کننده خدمت نمایندگان و ملت عزیز عرض می کنم که روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه و چند کشور غیرهمسایه در ماههای اخیر روند بهتری را طی می کند و ما امیدواریم که شرایط بهتری با این کشورها داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه صادرات ما در آینده رونق بیشتری خواهد یافت، گفت: ورود موقت ما در اتحادیه اوراسیا و ورود ما به این اتحادیه به این معناست که محصولات و تولیدات ما با ارقام بهتر بدون تعرفه یا با تعرفه بسیار کم صادر می شود و صادرات ما را رونق می دهد و همین طرح را  با ترکیه و جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر به زودی اجرا می کنیم.

روحانی افزود: آنچه که در سرمایه گذاری مدنظر ما بوده، از 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری روسیه در ایران بیش از دو میلیارد آن قبلا نهایی شده و در حال اجرایی شدن است و بقیه هم  در سال 2020 اجرایی و عملیاتی خواهد شد و امیدواریم 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری چه طرح هایی که قبلا نهایی شده و چه طرح هایی که سال آینده نهایی خواهد شد ، وارد کشور شود. البته مشابه این را با کشورهای دیگر هم داریم.

رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی بهتر خواهد بود و تلاش می کنیم شرایط مردم هم شرایطی نباشد که در فشار بیشتر باشند، گفت: البته هر چه بدست آورده ایم در سایه حمایت مجلس شورای اسلامی، در سایه حمایت های مقام معظم رهبری و در سایه حضور مستمر مردم در بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی بوده و این روند در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

روحانی با اشاره به ارقامی از بودجه و ویژگی های آن، تقویت حوزه های بهداشت و درمان، محیط زیست، کشاورزی ، آب، برق، ارتباطات و پهنای باند را از اصول سیاست های دولت عنوان کرد و افزود: از آغاز دولت یازدهم  قدرت پهنای باند تقریبا 20 برابر شده است و این روند را ادامه می دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی های خود نیازی به خارج نداشته باشند.

رئیس جمهور تاکید کرد: اخیرا مقام معظم رهبری نیز دستوری در این زمینه دادند که انشاءالله در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می کنیم و مردم ما شرایط بهتری را در این حوزه لمس خواهند کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه در بودجه سال آینده حقوق و مزایای مستمر کارکنان، بازنشستگان لشکری و کشوری 15 درصد افزایش پیدا می کند، گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز ادامه یافته و اجرا می شود.

روحانی افزود: مبارزه با فقر مطلق را هم به عنوان مساله مهمی که در چند سال گذشته دنبال کرده ایم، امسال هم با اختصاص اعتبار بیشتری دنبال می کنیم و برای تحقق ریشه کنی فقر مطلق در سالهای آینده تلاش خواهیم کرد. اعتبار لازم برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان نیز در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

رئیس جمهور با تاکید براینکه بخش بزرگی از مدیریت طرح های ملی را  به استان ها واگذار کردیم که این مهم، مطالبه استان ها و نمایندگان مجلس شوای اسلامی بود، گفت: نمایندگان می گفتند اگر این موضوع به استان ها واگذار شود هم نمایندگان می توانند بهتر نظارت کنند و هم اجرای آن بهتر است که 650 طرح ملی برای سال آینده به استان ها واگذار شده است.

روحانی با اشاره به اینکه استاندارد کردن سیستم گرمایش مدارس یکی از دغدغه‌هایی برخی از نمایندگان و وزیر آموزش و پرورش بود، گفت:  وزیر نفت این امر را به عهده گرفت که همه مدارس کشور از سیستم گرمایش استاندارد برخوردار شوند که این طرح را سال آینده اجرایی می کنیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: طرح گازسوز کردن خودروهای حمل و نقل عمومی را که از طرف دولت اعلام شد، در سال آینده اجرا می کنیم و دولت تامین بودجه آن را به عهده می گیرد.

روحانی با بیان اینکه بودجه دستگاه های اجرایی برنامه محور خواهد شد و همچنین دولت برای کوچک سازی و عدم تصدی گری تلاش می کند، تاکید کرد:  بنابراین تلاش می شود دارایی های مازاد در سال آینده واگذار شود که یکصد ردیف هزینه ای بودجه حذف شده و بودجه شرکت های دولتی هم امسال یک ماه زودتر خدمت مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده شرکت های دولتی 200 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهند کرد که 70 هزار میلیارد هم بودجه عمرانی است، افزود: بنابراین دولت یا شرکت های دولتی 270 هزار میلیارد تومان در سال آینده سرمایه گذاری می کنند که باعث شکوفایی خواهد بود.

روحانی گفت: لایحه بودجه سال ١٣٩٩ کل کشور از حیث منابع بالغ بر نوزده میلیون و هشتصد و هشتاد و هفت هزار و سیصد وهفتادمیلیارد و نهصد و ده میلیون ریال  است که منابع عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه ها و تملک دارایی های سرمایه ای و مالی، بالغ بر پنج میلیون و ششصد و سی و هشت هزار و دویست و نود و سه میلیارد چهل و نه میلیون ریال است.

رئیس جمهور افزود: منابع عمومی بودجه نیز بالغ بر چهار میلیون و هشتصد وچهل و پنج هزار و نهصد و شصت و هشت میلیارد و شصت و شش میلیون ریال است. درآمد اختصاصی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی نیز بالغ بر هفتصد و نود و دو هزار و سیصدو بیست و چهار میلیارد و نهصد هشتاد و سه میلیون ریال است.

روحانی اظهارداشت: بودجه شرکتهای دولتی ، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر چهارده میلیون و هشتصد و سی و نه هزار و چهارصد و پنجاه و هفت میلیارد و ششصد و هشتاد و نه میلیون ریال و از حیث هزینه ها و سایر پرداختها بالغ بر چهارده میلیون و هشتصد و سی و نه هزار و چهارصد و پنجاه و هفت میلیارد و ششصد و هشتاد و نه میلیون ریال است که این لایحه بودجه طبق اصل 52 قانون اساسی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: امیدواریم نمایندگان امسال در اواسط  بهمن‌ بودجه را تحویل بدهند تا بتوانیم آیین‌نامه‌های اجرایی‌ آن را قبل از پایان سال نهایی کنیم.