۰ نفر

وزیر امور اقتصادی و دارایی؛

وصول ۹هزار میلیارد تومان از بخش فرار مالیاتی/ لغو معافیت مالیاتی هنرمندان نیازمند مصوبه مجلس است

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۳۲
کد خبر: 400094
وصول ۹هزار میلیارد تومان از بخش فرار مالیاتی/ لغو معافیت مالیاتی هنرمندان نیازمند مصوبه مجلس است

وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: هشت ماهه امسال ٩ هزار میلیارد تومان از رقم ٤٠ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وصول شده و درآمدهای مالیاتی دولت افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد دژپسند روز شنبه به مناسبت ١٦ آذر در مراسم روز دانشجو در دانشگاه الزهرا حاضر شد و به سوالات اقتصادی دانشجویان پاسخ داد.

وی  پیرامون عملکرد دولت در بخش اجرای اقتصاد مقاومتی به دانشجویان گفت: بعد از ابلاغ اقتصاد مقاومتی در سال ٩٢؛ بلافاصله وظیفه اجرایی تمامی دستگاهها تعیین و مشخص شد، که هر دستگاهی در چه دوره زمانی موظف به انجام چه برنامه ای است.

وزیر اقتصاد با طرح این سوال که فکر می کنید چه سیاستی منجر به خودکفایی ما در تولید گندم شد، گفت: سال ٩١ واردکننده گندم بودیم، اما اکنون بدون اینکه سطح زیر کشت را افزایش دهیم به خودکفایی رسیدیم و تا ٩ ماه ذخیره گندم داریم.

وی در ارتباط با درآمدهای مالیاتی کشور افزود: به واسطه عملکرد دولت در هشت ماهه گذشته توانستیم به درامدهای مورد انتظار مالیاتی دستیابیم و از رقم ٤٠ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی تا پایان آبان ٩ هزارمیلیارد تومان وصول شد.

دژپسند اضافه کرد:  سال٩٧ میزان درآمد مالیاتی وصول شده رقم ١٠٩ هزار میلیارد تومان بود و در بودجه سال٩٨ پیش بینی درامد ١٧٥ هزار میلیارد تومان شد.

وی  در پاسخ به انتقاد دانشجویان در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان و پزشکان گفت: لغو معافیت های مالیاتی نیازمند مصوبه مجلس است و معافیت مالیاتی با دستور وزیر و هیچ مقام دولتی اجرا یا لغو نمی شود.

وزیر اقتصاد ضمن رد اتهام به دولت برای دریافتن نکردن  مالیات از سلبیرتی ها برای حمایت های انتخاباتی، گفت: دولت در لایحه جامع مالیاتی که قرار است در مجلس بررسی شود، خواستار تغییراتی در بخش معافیت ها است و این وصله ها به دولت نمی چسبد.

دژپسند در پاسخ به انتقاد دانشجویان در ارتباط با دلیل وضع نشدن مالیات در مناطق آزاد نیز گفت: این موضوع هم در مجلس به پیشنهاد دولت درحال بررسی است و دو دیدگاه درباره آن وجود دارد، اما با نظر نمایندگان جمع بندی می شود.

وی در ارتباط با شایعه حل کسری بودجه دولت با سهمیه بندی قیمت بنزین نیز به دانشجویان توضیح داد: یک ریال از درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خزانه دولت بابت بودجه عمومی واریز نشده است و صد درصد درامد به عنوان کمک معیشتی به مردم تعلق خواهد گرفت.

وزیر اقتصاد گفت: از رقم بودجه ٣٨٦ هزار میلیاردی تومانی امسال، رقم ١٣٣ هزار میلیارد آن از درآمدهای مالیاتی است که نشان دهنده همت دولت در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

دژپسند در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در زمینه دریافت وام از روسیه نیز گفت: از سال ٩١ تا کنون دو سال نرخ رشد سرمایه گذاری مثبت بوده و جذب تامین کننده مالی (فاینانسور) در شرایط تحریم بسیار سخت است، ضمن اینکه قانون اجازه تامین مالی خارجی سالیانه ٩٠ میلیارد دلار را به ما می دهد و بنابراین دریافت وام کار غیرقانونی نبوده و بهترین و کم خرجترین روش در شرایط فعلی کشور است.