۰ نفر

معاون اول رییس جمهور؛

فروش نفت همچنان ادامه دارد/ باید دست کسی که موفق شده محصول تحریمی را صادر کند بوسید

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۴
کد خبر: 398808
فروش نفت همچنان ادامه دارد/ باید دست کسی که موفق شده محصول تحریمی را صادر کند بوسید

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرایط سخت تحریمی تاکید کرد: با وجود اینکه در سال هاى ۹۷ و ۹۸ شوک بزرگى به اقتصاد ایران وارد شد اما صادرات نفت همچنان تداوم دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ اسحاق جهانگیری امروز در مراسم روز ملی صادرات که با حضور وزیر صنعت و فعالان اقتصادی در سالن اجلاس برگزار شد، با بیان اینکه پرداختن به صادرات جزو مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: هر فردی که امروز برای کشور صادرات انجام می‌دهد، انسان شریفی است که خوب تشخیص داده در این مقطع نیاز کشور کجا است و باید به چه کاری بپردازد.

او ادامه داد: با وجود اینکه همه مسیرهای صادرات بسته و صادرات و کشتیرانی ممنوع شده ولی صادرات در هشت ماهه امسال رشد داشته است، پس در چنین فضایی باید دست کسی که موفق شده محصول تحریمی را صادر و ارز آن را دریافت کند و در اختیار اقتصاد کشور قرار دهد، بوسید.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شدت فشار تحریم‌ها بیان کرد: از آذر 96 تا به حال، هر روز فشار آمریکایی‌ها بر اقتصاد ایران و جمهوری اسلامی اضافه شده و حالا به مرحله ای رسیده‌اند که بانک مرکزی ایران را به خاطر مسائل هسته‌ای، تحریم کردند و دوباره این بانک را تحت لوای مبارزه با تروریست، تحت تحریم قرار دادند.

به گفته جهانگیری، دشمن نتوانسته صادرات نفت خام کشور را به صفر برساند اما تحت فشاری که وارد شد، حتی کشورهای دوست ایران هم که تا به حال جزو نزدیک ترین کشورها در رابطه با ما هستند، جرات اینکه نفت ایران را خریداری کنند، ندارند و ما به روش های دیگری متوسل می شویم تا بتوانیم نفت کشور را بفروشیم.

وی افزود: محصولات اصلی که بخش مهم تامین کننده نیازهای کشور بوده شناسایی شده و بعد از نفت، پتروشیمی را که مهمترین محصول صادراتی پس از نفت است نیز تحت تحریم قرار گرفته داده‌اند و پس از آن شرکت‌های فولادی، مس، آلومینیوم و محصولات آنها را تحریم کرده اند؛ همچنین بنادر ایران که کشتی ها قرار است پهلو بگیرند، تحریم شده اند و در کنار آن بیمه هایی که کشتی ها را می توانند حرکت دهند تحریم هستند.

معاون اول رییس جمهور گفت: اگرچه با سختی صادرات انجام می دهیم، اما بانک‌ها را تحریم کرده اند و به معنای واقعی تمام گلوگاههای اصلی کار و فعالیت اقتصادی کشور از سوی آمریکایی‌ها بسته شده، ولی امروز سرفرازانه اعلام می کنیم که ایران سر پای خود ایستاده است.

این عضو کابینه دوازدهم از میزان صادرات انجام شده طی هشت ماهه امسال با وجود فشار‌های تحریمی ابراز رضایتمندی کرد و گفت: صادرات غیرنفتی ایران در این مدت از لحاظ وزنی بیش از 16 درصد رشد کرده و بیش از 88 میلیون تن صادرات داشته‌ایم که ارز آن به چرخه اقتصادی برگشته، البته بخشی از کاهش صادرات به دلیل قیمت های پایه صادراتی ما بوده و بخشی دیگر هم طبیعی است چراکه ارزش یک کالای صادراتی در فضای آرام با فضای تحریمی متفاوت است.

جهانگیری تاکید کرد: در معیشت مردم باید کار جدی تر کنیم چراکه ملت ایران خصوص طبقات ضعیف با صبر و تحمل فشارها و سختی‌های این روزها را پشت سر گذاشتند و حاضر نشدند که کمترین حرکتی که نشان دهد کشور و نظام آنها در خطر است، از خود نشان دهند.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: چیزی می تواند کشور را از این شرایط دشوار نجات دهد، همبستگی ملی و انسجام است، هیچ کس نباید به دنبال فرصت طلبی بوده و فکر کند که فرصتی برای تسویه حساب پیدا شده، امروز ایران در خطر است و امریکا و سعودی برنامه برای ایران طراحی کرده اند.

او  در پایان گفت: ما در این زمینه باید به صورت جدی به افزایش سرمایه اجتماعی کشور کمک کنیم و اعتماد و امید مردم را بالا بریم چراکه این مهمترین سرمایه مردم است و همه جریان های سیاسی باید به این بخش کمک کنند. نماد مشارکت مردم هم انتخابات پیش رو است و باید شرایطی را به وجود آورد که همه مردم احساس کنند که در بین کاندیداها، کاندیدای مورد نظرشان وجود دارد؛ پس مشارکت در انتخابات آتی، منافع ملی کشور را تثبیت خواهد کرد. امیدواریم همه این مسیر را طی کنیم.