۰ نفر

آغاز گام دوم برنامه کنترل بازار؛

بنزین‌رسانی به بخش‌های مولد

۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 398453
بنزین‌رسانی به بخش‌های مولد

بازار کالا و خدمات بعد از افزایش قیمت بنزین، طی دو گام تحت کنترل قرار گرفته است، گام اول، مرحله رصد و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بوده و گام دوم، برنامه بنزین‌رسانی به گروه‌ها و بخش‌های مولد است که برای جلوگیری از رشد هزینه‌های تولید و عرضه، از این پس اجرا می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، 16 روز است از اصلاح قیمت بنزین می‌گذرد، زمانی‌که قیمت بنزین به‌سمت واقعی شدن حرکت کرد، خیلی‌ها پیش‌بینی کردند قیمت اکثر کالاها گران می‌شود و دولت توانایی کنترل بازار را ندارد. اما از 24 آبان ماه ستاد تنظیم بازار تشکیل جلسه داد تا با همکاری واحد‌های صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به کنترل بازار اقدام‌های لازم صورت بگیرد.

450 هزار بازرسی

طبق گزارش‌هایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده، از روز 25 آبان ماه به‌صورت روزانه 30 هزار بازرسی از بازار کالایی کشور انجام شده است و این به منزله آن است که 450 هزار بازرسی طی این مدت انجام شده است.

عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره وضعیت بازار می‌گوید: بازار شرایط بسیار خوب و ایده‌آلی دارد و در مورد هیچ کالایی با کمبود مواجه نیستیم.از طرفی با برخی واحدهایی که محصولات خود را گران کردند برخوردهای لازم صورت گرفته و بازرسین تذکر داده‌اند، با توجه به گستردگی نظارت‌ها و بازرسی‌ها، متخلفین مجبور به اصلاح قیمت خود شدند.

گرانی سراغ کالاهای اساسی نیامد

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم بر این امر تأکید دارد که بازار مطلوب است و هیچ گرانی سراغ کالاها بخصوص کالاهای اساسی که سهم زیادی در سبد خانوار دارند، نیامده است.

همکاری اتحادیه‌ها و فروشگاه‌ها

رؤسای اتحادیه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم از ثبات قیمت‌ها و ادامه تخفیف کالا به مردم می‌گویند و اظهار می‌کنند که طی این مدت هیچ کالایی گران نشده است.

با آنکه در اکثر کالاها شاهد ثبات قیمت‌ها بودیم اما کارشناسان معتقدند با قطعیت نمی‌توان گفت که ثبات قیمت در تمام کالاها حفظ شود. کارشناسان اعتقاد دارند که اکنون صحبت در مورد ثبات قیمت‌ها زود است چرا که زمان طولانی از اصلاح قیمت بنزین نگذشته است.

توصیه کارشناسی

از این‌رو کارشناسان اقتصادی به سیاستگذاران توصیه می‌کنند که حداقل تا پایان سال تصمیم جدیدی در مورد فعالیت‌های بازار اتخاذ نشود و از سویی نظارت‌های گسترده بر بازار ادامه دار باشد تا واحد‌های صنفی بدانند که فعالیت‌های آنها رصد می‌شود، همچنین در زمینه عرضه کالا از مبدأ به مرکز مصرف دقت لازم به عمل بیاید تا در هیچ کالایی شاهد کمبود و گرانی نباشیم.

البته در برخی کالاها مردم شاهد رشد قیمت بودند، مهم‌ترین کالاهایی که در رشد قیمت‌ها سهم داشتند، پوشاک، کیف و کفش بود. این کالاها برای آنکه مشمول قیمت‌گذاری دقیق نمی‌شوند و تنوع کالایی در آن زیاد است، رشد قیمت در آنها به نظر می‌رسد. بدین جهت به نظر می‌رسد نشست واحدهای صنفی و رؤسای آن بتواند راهگشایی برای کنترل قیمت‌ها باشد.

به‌هر ترتیب بازار هیچ زمان دستورپذیر نیست و نظارت‌ها نمی‌تواند به‌صورت دقیق اثرگذار باشد. در مورد کالاهای اساسی نظارت‌ها بسیار اثرگذار است اما در مورد سایر کالاها نظارت‌ها نمی‌تواند اثربخشی لازم را داشته باشد.

بنزین به بخش‌های مولد رسید

در روزهایی که خیلی از مردم سراغ اخبار مربوط به بنزین می روند و اینکه آیا اصلاح قیمت بنزین بر قیمت کالایی اثر می‌گذارد، حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفته است: سهمیه ویژه بنزین برای حمایت از گروه‌های مولد از سوی ستاد تنظیم بازار در نظر گرفته شده، به نحوی که تا به حال بنزینی که در کشور توزیع می‌شد، بیشتر به مصرف‌کنندگان خودروهای لوکس و شخصی اختصاص می‌یافت؛ اما اکنون با رویکرد جدی ستاد تنظیم بازار، این بنزین به بخش‌ مولد و کارآفرین کشور از جمله وانت بارها، پیک‌های موتوری و سرویس مدارس اختصاص یافته که بخش‌های مولد و کارآفرین هستند که شغل ایجاد می‌کنند.

بازار بدون تنش

او می‌گوید: بازار بدون تنش قیمتی و افزایش افسارگسیخته کالاها، توانسته نیازهای مردم را تأمین کند.

به‌گزارش فارس، مدرس خیابانی با اشاره به وفور کالا و تأمین بموقع اقلام مورد نیاز مردم در فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، میادین میوه و تره‌بار و مبادی عرضه کالاها، اظهار داشت: فارغ از اینکه بخشی از اقدامات ستاد تنظیم بازار از جنس تأمین بموقع کالاها بوده و تلاش شده تا عرضه کالا بموقع و بدون وقفه صورت گیرد، در جریان اجرای طرح نیز، تمرکز ستاد تنظیم بازار و اقدامات عملیاتی آن در سه حوزه متمرکز شده است؛ به این معنا که یکی از بخش‌های مدنظر، هماهنگی، کنترل و اطلاع‌رسانی بوده است.

هماهنگی بین دستگاه‌ها

قائم‎‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در 16 روز بعد از اجرای اصلاح قیمت بنزین تلاش شده تا تمامی دستگاه‌های مرتبط با این طرح، هماهنگ شوند و عمدتاً در این طرح، خط مقدم اجرا، مجموعه شبکه‌های توزیع، اصناف، اتحادیه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بوده‌اند که پیش از آن هم، بخش‌های قبل از زنجیره عرضه و تولید نیز مورد هماهنگی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا اتاق‌های بازرگانی و انجمن‌های تولیدی پای کار هستند تا کالاهایی را که قبل از اجرای طرح، تأمین شده‌اند بموقع به دست مردم برسانند.

تشدید بازرسی‌ها

قائم مقام وزیر صنعت ادامه داد: طرح‌های تشدید بازرسی با حضور بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌های صنفی و سازمان تعزیرات حکومتی اجرایی شده و در قالب آن، مراکز عرضه تحت کنترل قرار گرفته‌اند که به‌صورت میانگین روزانه 30 هزار بازرسی از سوی 4 هزار بازرس انجام می‌شود.

شکایت‌ها در 124

او از طراحی درگاه‌های مختلفی برای ارتباط مردم با بازرسان و اعلام تخلفات در نقاط مختلف بازار خبر داد و گفت: بر این اساس، سامانه اعلام نرخ 100 قلم کالا، سامانه 124، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی در اختیار مردم قرار دارند تا شکایات خود را ثبت کنند؛ بر این اساس شکایات مردم و ثبت نظرات آنها بشدت در دوران اجرای طرح افزایش یافته که درآمارها نیز مشهود است.

به‌گفته مدرس خیابانی، بخشی از شکایات ثبت شده، مربوط به عملکرد عده‌ای بوده که می‌خواستند از موج گرانی قبلی و احتمال افزایش قیمت بنزین، استفاده کرده و اقدام به گرانفروشی کنند که بر این اساس بازرسان تلاش دارند تا به‌شدت برخورد کنند.

گرانفروشان از جنس اصناف نیستند

وی اظهار داشت: بخشی از افرادی که اقدام به گرانفروشی کالاها طی روزهای پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین کرده‌اند، از جنس اصناف نبوده و بنا به گفته رئیس اتاق اصناف، قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و سوءاستفاده کنند؛ چراکه در بسیاری از کالاها، نرخ بنزین اثر بسیار اندکی دارد و بر اساس برآوردهای مراکز رسمی پژوهشی، اثرگذاری نرخ بنزین در قیمت کالاها، کمتر از 4 درصد است.

بازار مستمر در حال رصد است

مدرس خیابانی اظهارداشت: بازار از سوی دستگاه‌های نظارتی و کنترلی به‌طور مستمر در حال رصد و کنترل است بنابراین با بروز هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، احتکار و نظایر این به‌شدت با متخلفان برخورد خواهد شد.

او افزود: نرخ بنزین در برخی کالاها تأثیر خیلی ناچیزی دارد بنابراین افزایش قیمت کالاها به هیچ وجه مورد قبول نیست.

به‌گزارش تسنیم، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ابراز کرد: بخشی از شکایت‌ها و گزارش‌های مردمی ناشی از گرانی لوازم خانگی در بازار است.

کالارسانی ادامه دارد

مدرس خیابانی اضافه کرد: مطابق اعلام بنکداران تهرانی کالارسانی لوازم خانگی به تمامی شهرستان‌های سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اظهارداشت: پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، مردم با کاهش عرضه سیلندرهای گاز مایع مواجه شدند که با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با وزارت نفت این مشکل هم برطرف شده است.

فولاد صادراتی

او درباره گرانی محصولات فولادی هم توضیح داد:خوشبختانه کشور از منظر تأمین انواع محصولات فولادی اعم از ورق فولادی، میلگرد و تیرآهن نه‌تنها خودکفاست بلکه کارخانجات فولادی سالانه بخشی از محصولات خود را روی ریل صادرات قرار می‌دهند.