۰ نفر

رازهای اقتصادی از زندگی ثروتمندان یارانه‌بگیر

۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۷
کد خبر: 397658
رازهای اقتصادی از زندگی ثروتمندان یارانه‌بگیر

۳۰نکته اقتصادی از وضعیت دخل و خرج ثروتمندترین خانواده‌هایی که یارانه بنزینی دریافت می‌کنند. ‌یارانه بنزین آخرین گروه از اقشار کم‌درآمد، دیروز به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. در اطلاعیه وزارت رفاه آمده، کسانی که به واریز نشدن یارانه بنزین اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را با کد دستوری #۶۳۶۹* اعلام کنند تا بعد از بررسی‌ها به جمع خانواده‌های یارانه‌بگیر بپیوندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، آنطور که دولت پیش از این اعلام کرده، هفت‌دهک درآمدی پایین جامعه که جمعیت ۶۰میلیونی را تشکیل می‌دهند، مشمول دریافت یارانه بنزین هستند. به‌عبارتی اگر شما در بین دریافت‌کنندگان یارانه بنزین نیستید، احتمالا دولت شما را در بین سه‌دهک پردرآمد جامعه یعنی هشتم، نهم و دهم به‌حساب آورده‌ است. سوال اصلی که در ذهن اکثر ما پیش آمده، ویژگی‌های هفت‌دهک کم‌درآمد جامعه است. کدام خانواده‌ها با چه ویژگی‌هایی در هفت‌دهک پایین جامعه قرار می‌گیرند؟

برای پاسخ به این سوال سراغ گزارش‌های بودجه خانوار مرکز آمار رفته‌ایم تا ویژگی‌های دهک هفتم را پیدا کنیم. دهک هفتم لب مرز قرار دارد و کسانی که در این دهک دسته‌بندی می‌شوند، پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر را تشکیل می‌دهند. بررسی ویژگی‌های چنین خانواده‌ای می‌تواند نشان دهد که اگر وضعیت اقتصادی‌مان پایین‌تر از این خانواده است، یعنی ما در بین سه‌دهک پردرآمد جامعه نیستیم و هم یارانه نقدی و هم یارانه بنزین باید به ما هم تعلق بگیرد.

توجه داشته باشید که فاکتورهای مختلفی در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما ممکن است درآمد کمی داشته باشید، اما ملک و خودرو شما به‌قدری باارزش باشد که در بین دهک‌های هشتم، نهم و دهم قرار بگیرید. برای همین بهتر است، کلیت وضعیت اقتصادی خانواده‌تان را با دهک هفتمی‌ها مقایسه کنید و صرفا به یک مورد اکتفا نکنید. در این گزارش ۳۰ویژگی اقتصادی خانواده‌هایی را که در دهک هفتم قرار دارند، آورده‌ایم. اگر خانواده‌تان سه یا چهارنفره نیست، بهتر است اعداد و ارقام این گزارش را با خانواده خودتان متناسب کنید.

خانواده‌های دهک هفتمی به‌طور میانگین ۳٫۶نفره هستند و طبیعتا این اعداد و ارقام برای چنین خانواده‌هایی کارایی دارد. باید توجه داشته باشید که اطلاعات آماری این گزارش مربوط به سال ۹۷ است که آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار به حساب می‌آید. بهتر است در محاسبات‌تان رقم تورم را هم درنظر بگیرید. هزینه‌هایی که این‌روزها برای خرید کالا و خدمات پرداخت می‌کنیم، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷درصد افزایش پیدا کرده که همان تورم نقطه‌به‌نقطه آبان‌ماه است.

* یک: پردرآمدترین یارانه‌بگیر‌ها در سال به طور میانگین حدود ۴۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان درآمد دارند که معادل ماهانه آن می‌شود حدود سه‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان برای هر خانواده.

* دو: تعداد اعضای خانواده در بین یارانه‌بگیرها به طور متوسط ۳٫۶نفر است که از این بین یک‌نفر شاغل است. البته گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد، به طور متوسط ۰٫۶نفر دیگر بدون شغل هستند، اما درآمد دارند. افرادی مثل ملاک‌ها، بازنشسته‌ها، سهامداران بورس و … افراد دارای درآمد بدون شغل به حساب می‌آیند.

* سه: میانگین هزینه سالانه یک خانواده دهک هفتمی که پردرآمدترین یارانه‌بگیرها به حساب می‌آیند، در سال حدود ۳۹میلیون و ۳۰۰هزار تومان است که معادل ماهانه آن می‌شود رقمی حدود سه‌میلیون و ۲۷۰هزار تومان برای هر خانواده.

* چهار: مقایسه درآمد و هزینه سالانه پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر نشان می‌دهد، آنها در سال حدود شش‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان از درآمد خود را خرج نکرده و برای آینده پس‌انداز می‌کنند.

* پنج: میانگین هزینه‌های پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر برای خرید محصولات خوراکی حدود ۱۰میلیون تومان در سال است که ماهانه می‌شود رقمی درحدود ۸۳۰هزار تومان.

* شش: خانواده‌های دهک هفتمی در سال حدود ۲۷میلیون تومان هزینه غیرخوراکی دارند که از جمله آن می‌توان به هزینه‌های مسکن، لوازم خانگی، حمل‌و‌نقل و… اشاره کرد. با این حساب پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر در ماه حدود دومیلیون و ۲۵۰هزار تومان هزینه غیر خوراکی دارند.

* هفت: پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر در خانه‌ای زندگی می‌کنند که به طور متوسط ۱۰۰مترمربع زیربنا دارد. آمارها نشان می‌دهد ۲۶درصد این خانواده‌ها در یک خانه با متراژ ۱۱۰ تا ۱۵۰مترمربع زندگی می‌کنند.

* هشت: تعداد اتاق‌های در اختیار خانواده‌های یارانه‌بگیر به طور متوسط چهار اتاق است. باید توجه داشته باشید که اگر خانواده‌ای دو خانه داشته باشد، تعداد اتاق‌ها با هم جمع می‌شوند.

* ۹: اصلی‌ترین بخش هزینه‌های خوراکی در پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر، هزینه‌های مربوط به خرید محصولات پروتئینی است. آنها در سال رقمی حدود دومیلیون و ۲۰۰هزار تومان در این حوزه پول خرج می‌کنند که معادل ماهانه آن می‌شود ۱۸۳هزار تومان برای گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی.

* ۱۰: یک خانواده دهک هفتمی به طور متوسط سالانه یک‌میلیون و ۱۲۰هزار تومان برای خرید گوشت قرمز پول خرج می‌کند که می‌شود ماهانه رقمی حدود ۹۳هزار تومان که کمی بیشتر از قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز است. علاوه بر این آنها حدود ۷۵۰هزار تومان در سال، معادل ۶۲هزار تومان در ماه برای خرید گوشت مرغ هزینه می‌کنند و هزینه خرید ماهی در چنین خانواده‌هایی حدود ۲۶۰هزار تومان در سال است که می‌‌شود ماهانه رقمی حدود ۲۱هزار تومان.

*۱۱: یک خانواده دهک هفتمی در سال حدود دومیلیون تومان برای خرید آرد، رشته، غلات و نان هزینه می‌کند که می‌شود ماهانه رقمی حدود ۱۷۳هزار تومان. از این رقم حدود ۵۸هزار تومان به خرید نان و ۹۱هزار تومان به خرید غلات مثل برنج اختصاص دارد. با این‌حساب می‌توان گفت پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر در ماه حدود شش‌کیلوگرم برنج مصرف می‌کنند.

* ۱۲: پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر در سال حدود یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان برای خرید میوه و سبزی هزینه می‌کنند. که یک‌میلیون تومان آن برای خرید سبزی و ۹۰۰هزار تومان برای خرید میوه هزینه می‌شود. با این حساب یک خانواده دهک هفتمی در ماه حدود ۸۳هزار تومان سبزی می‌خرد و ۷۵هزار تومان برای خرید میوه هزینه می‌کند.

* ۱۳: یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان، رقمی است که پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر برای خرید شیر، لبنیات و تخم‌مرغ هزینه می‌کنند که معادل ماهانه آن می‌شود حدود ۹۱هزار تومان. حدود ۲۵هزار تومان از این رقم به خرید شیر، ۵۱هزار تومان به خرید لبنیات و ۱۹هزار تومان به خرید تخم‌مرغ اختصاص دارد.

* ۱۴: خانواده‌های دهک هفتمی به طور متوسط ۵۹۰هزار تومان در سال برای خرید خشکبار و حبوبات هزینه می‌کنند. آنها ۳۷۰هزار تومان از بودجه سالانه خود را به خرید آجیل و خشکبار اختصاص می‌دهند و ۲۲۰هزار تومان دیگر صرف خرید حبوبات می‌شود. با این حساب این خانواده ماهانه حدود ۱۸هزار تومان نخود، عدس و … می‌خرد.

* ۱۵: پردرآمدترین خانواده‌هایی که یارانه می‌گیرند، در سال حدود ۸۲۰هزار تومان برای خرید انواع شیرینی، قند و شکر و چای و قهوه هزینه می‌کنند که معادل ماهانه آن می‌شود، رقمی درحدود ۶۸هزار تومان. شیرینی و مربا بخش اصلی این هزینه را به خود اختصاص داده است. آنها در ماه حدود ۳۳هزار تومان برای خرید شیرینی و مربا هزینه می‌کنند. سهم قند و شکر از سبد خرید پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر حدود ۱۳هزار تومان در ماه است. در این بین ماهانه ۲۰هزار تومان هم به خرید چای، قهوه و کاکائو اختصاص دارد.

* ۱۶: بخش اصلی هزینه‌های یک خانواده مربوط به حوزه مسکن است. پردرآمدترین خانواده‌هایی که یارانه می‌گیرند، در سال به طور متوسط رقمی حدود ۱۱میلیون تومان اجاره‌بها پرداخت می‌کنند. با این حساب یک خانواده دهک هفتمی در ماه رقمی حدود ۹۰۰هزار تومان اجاره پرداخت می‌کند. باید توجه داشته باشید که این رقم متوسط کل کشور است و طبیعتا برای تهرانی‌ها رقم خیلی پایینی به‌ حساب می‌آید.

* ۱۷: هزینه قبوض آب، برق و گاز منزل پردرآمدترین خانواده‌هایی که یارانه می‌گیرند، رقمی حدود یک‌میلیون و ۱۷۰هزار تومان در سال است که معادل ماهانه آن می‌شود درحدود ۹۷هزار تومان.

* ۱۸: پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر در سال، رقمی حدود دومیلیون و ۵۷۰هزار تومان برای بهداشت و درمان هزینه می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت حدود ۲۱۰هزار تومان از هزینه‌های ماهانه خانواده، به امور درمان اختصاص دارد.

* ۱۹: خانواده‌های دهک هفتمی هر سال حدود یک‌میلیون و ۴۹۰هزار تومان برای بیمه‌های درمانی هزینه می‌کنند. توجه داشته باشید که هزینه بیمه‌هایی مثل بیمه خودرو در این بخش قرار نمی‌گیرد. آنها ماهانه حدود ۱۲۴هزار تومان برای بیمه تامین اجتماعی و درمانی خود پول خرج می‌کنند.

۲۰: لوازم و اثاث خانه برای پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر سالانه حدود یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان خرج دارد که ازجمله آن می‌توان به مبلمان؛ لوازم خانگی، وسایل حرارتی، ظروف آشپزخانه و … اشاره کرد.

* ۲۱: پردرآمدترین خانواده‌هایی که یارانه می‌گیرند، در سال رقمی حدود یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان برای خرید کفش و پوشاک خانواده هزینه می‌کنند. آنها در سال حدود یک‌میلیون و ۲۹۰هزار تومان لباس می‌خرند و ۳۱۰هزار تومان پول کفش می‌دهند.

* ۲۲: اشتراک ماهانه اینترنت و قبض تلفن و موبایل برای خانواده‌هایی که در دهک هفتم قرار دارند، حدود ۸۲هزار تومان خرج دارد. چراکه آمارها نشان می‌دهند، این خانواده‌ها در سال ۹۸۷هزار تومان در حوزه ارتباطات هزینه می‌کنند.

* ۲۳: میانگین هزینه سالانه پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر در حوزه حمل و نقل حدود سه‌میلیون و ۴۹۰هزار تومان است که می‌شود ماهانه رقمی درحدود ۲۹۰هزار تومان. هزینه سوخت و کرایه تاکسی از جمله این هزینه‌هاست.

* ۲۴: خانواده‌های دهک هفتمی در سال به طور متوسط ۷۵۰هزار تومان شهریه مدرسه و دانشگاه پرداخت می‌کنند که هزینه تحصیل و آموزش را تشکیل می‌دهد. باید توجه داشته باشید که این رقم میانگین است و طبیعتا خانواده‌های زیادی چنین هزینه‌ای ندارند که باعث کاهش نرخ میانگین می‌شود.

* ۲۵: سرپرستان ۶۸درصد از پردرآمدترین یارانه‌بگیرها، شاغل هستند و ۲۸درصد آنها درآمد بدون شغل دارند. در این بین تنها ۱٫۷درصد سرپرستان خانواده بیکار هستند.

* ۲۶: ۷۰درصد خانواده‌های دهک هفتمی خودرو شخصی دارند. علاوه بر خودرو، حدود ۱۴درصد هم دارای موتورسیکلت هستند. باید توجه داشته باشید که هرچه درآمد خانواده‌ها بیشتر می‌شود درصد مالکیت موتورسیکلت پایین‌تر می‌آید. طوری که تنها هشت‌درصد خانواده‌های پردرآمد دارای موتورسیکلت هستند.

* ۲۷: ۶۴درصد از پردرآمدترین خانواده‌های یارانه‌بگیر، صاحبخانه هستند. ۱۴درصد خانه را اجاره و ۱۳درصد دیگر خانه را رهن کرده‌اند. باید توجه داشته باشید که هرچه درآمد خانواده بیشتر می‌شود، نوع خانه از اجاره‌ای، به ملکی تغییر پیدا می‌کند.

* ۲۸: اغلب سرپرستان خانوار در دهک هفتم شغل ندارند و درآمدشان آزاد است. ۳۴درصد این افراد بدون شغل خاص دارای درآمد هستند و خانواده را سرپرستی می‌کنند.

* ۲۹: شغل سرپرستان پردرآمدترین خانواده‌هایی که یارانه می‌گیرند، عموما در سه حوزه فروشندگان و کارکنان خدماتی، صنعتگران و متصدیان مونتاژکاران قرار می‌گیرد. طوری که هرکدام از این حوزه‌ها شغل ۱۱ تا ۱۳درصد سرپرست‌ خانواده‌های دهک هفتم را تشکیل می‌دهد.

* ۳۰: سرپرستان خانواده‌های دهک هفتم بیشتر از همه حوزه‌ها، در بخش صنعت کار می‌کنند. طوری که ۱۲درصد سرپرستان پردرآمدترین یارانه‌بگیرها در این حوزه مشغول به کار هستند. عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و تعمیر وسایل با سهم ۱۱درصدی در رتبه دوم قرار دارد و رتبه سوم به کارکنان حوزه حمل‌ و نقل، انبارداری و ارتباطات تعلق دارد. این سه حوزه، اصلی‌ترین شغل سرپرستان خانواده دهک هفتم به حساب می‌آید.