۰ نفر

اثر ملایم‌ بنزین‌ بر سفره غذای ایرانی‌ها

۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۳
کد خبر: 397657
اثر ملایم‌ بنزین‌ بر سفره غذای ایرانی‌ها

گذشتن از این گزارش دل شیر می‌خواهد چون کلی وقت گذاشتیم تا تغییرات قیمت انواع خوراکی‌ها را در سامانه ۱۲۴، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بازار مقایسه کنیم. ۱۰روز از سهمیه‌بندی بنزین گذشت. یکی از نگرانی‌های اصلی همه ما تاثیر افزایش قیمت سوخت بر قیمت‌ها در بازار است.

گزارشات رسمی ‌وزارت صمت از ثبات قیمت در بین ۸۰درصد از کالاهای اساسی حکایت دارد و به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، ۱۸قلم از کالاهای اساسی در این مدت افزایش قیمت بیش از پنج‌درصد را تجربه کرده‌اند. در این گزارش سراغ نمودار قیمت محصولات خوراکی مثل برنج، گوشت، روغن، لبنیات، میوه و صیفی‌جات، قند و شکر و حبوبات رفته‌ایم تا ببینیم مطابق گزارش‌های رسمی‌ از بازار، شاهد چه تغییراتی در قیمت این محصولات بوده‌ایم. علاوه بر این قیمت‌های درج‌شده در سامانه ۱۲۴ را با گزارش‌های میدانی از بازار میوه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مقایسه کرده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، شما هم اگر در خرید از فروشگاه‌ها با قیمت‌های بالاتر از نرخ‌های اعلام‌شده در سامانه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به نشانی ۱۲۴٫ir مواجه شدید، می‌توانید شکایت خود را در همین سامانه ثبت کنید تا بازرسان وزارت صمت به آن رسیدگی کنند. گزارش‌ها از بازار نشان می‌دهد، عموما قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته و صرفا در مورد صیفی‌جات شاهد افزایش قیمت جزیی هستیم. امیدواریم که در روزهای آینده هم این روند ثبات قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

*** قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی در بازار و سامانه ۱۲۴

برنج ایرانی در سامانه ۱۲۴ بین ۲۰هزار و ۳۰۰ تا ۲۲هزار و ۷۰۰تومان قیمت دارد و سابقه نرخ‌ها نشان می‌دهد، این محصول تغییر چندانی در ۱۰روز گذشته پیدا نکرده است. باید توجه داشته باشید که این نرخ‌ها برای برنج ایرانی درجه یک یعنی‌ هاشمی ‌و طارم اعلام شده است. برنج داخلی خزر در سامانه ۱۲۴ بین ۱۴هزار و ۸۰۰ تا ۱۵هزار و ۹۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد که نسبت به ۱۰روز گذشته با کاهش ۵۰۰تومانی روبه‌رو شده.

برنج هندی هم در این سامانه، کیلویی هفت‌هزار و ۸۰۰ تا هشت‌هزار و ۴۰۰تومان است و نسبت به ۱۰روز پیش در حد ۳۰۰تومان افزایش قیمت داشته است. برنج ایرانی در بازار با قیمتی حدود کیلویی ۲۴ تا ۳۰هزار تومان فروخته می‌شود. برای مثال برنج صدری ‌هاشمی ‌چاپار در بسته‌های پنج‌کیلویی با قیمت ۱۳۰هزار تومان عرضه می‌شود که معادل کیلویی ۲۶هزار تومان است. برنج طارم خشکپاک در بسته‌های سه‌کیلویی حدود ۸۴هزار تومان قیمت دارد که هر کیلوگرم آن حدود ۲۸هزار تومان است.

*** قیمت مرغ و گوشت قرمز در بازار و سامانه ۱۲۴

یک کیلوگرم گوشت گوسفندی مخلوط که به‌عنوان شقه آن را می‌شناسیم، در سامانه ۱۲۴ بین ۷۵ تا ۸۹هزار و ۵۰۰تومان قیمت‌گذاری شده است. سابقه قیمت رسمی‌ گوشت گوسفندی نشان می‌دهد، این محصول خوراکی در ۱۰روز گذشته با کاهش قیمت در حد دو‌هزار تومان روبه‌رو بوده و نسبت به روزهای قبل از سهمیه‌بندی کمی‌ ارزان‌تر است.

گوشت گوساله در این سامانه بین ۶۳ تا ۷۷هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد و نسبت به ۱۰روز گذشته کاهش نسبی در حد دو‌هزار تومان را پشت سر گذشته است. سامانه ۱۲۴ ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ را ۱۲هزار و ۹۰۰تومان اعلام می‌کند که تغییری نسبت به روزهای قبل از سهمیه‌بندی بنزین ندارد. این سامانه می‌گوید، قیمت هر کیلو تخم‌مرغ این‌روزها بین هشت‌هزار و ۵۰۰ تا ۹هزار و ۷۰۰تومان است و عموما با قیمت هشت‌هزار و ۹۰۰تومان فروخته می‌شود. حداکثر قیمت مرغ در چندروز اخیر حدود ۵۰۰تومان افزایش داشته است.

مرغ در بازار با قیمتی حدود ۱۱هزار و ۸۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم پیدا می‌شود. گزارش‌های میدانی از فروشندگان محصولات پروتئینی نشان می‌دهد، این‌روزها هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط ۶۵هزار تومان است و گوشت چرخ‌کرده کیلویی ۵۸هزار تومان فروخته می‌شود. البته گوشت بسته‌بندی قیمت بالاتری دارد. برای مثال گوشت چرخ‌کرده بسته‌بندی در فروشگاه‌ها کیلویی ۶۲هزار تومان فروخته می‌شود. تخم‌مرغ در بسته‌های شش‌تایی با وزن حدود ۴۰۰گرم در فروشگاه‌ها با قیمت پنج‌هزار و ۶۰۰تومان فروخته می‌شود که معادل کیلویی ۱۴هزار تومان است.

*** قیمت انواع روغن در بازار و سامانه ۱۲۴

روغن سرخ‌کردنی و روغن آفتابگردان معمولی هردو در سامانه ۱۲۴ با نرخ شش‌هزار و ۱۵۰تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت اعلام‌شده برای بطری‌های ۸۱۰گرمی‌ است که اندازه متوسط دارند. این قیمت‌ها در ۱۰روز گذشته تغییری نداشته است. حداکثر قیمت مجاز برای روغن سرخ‌کردنی شش‌هزار و ۵۰۰تومان و برای روغن آفتابگردان معمولی هفت‌هزار و ۷۰۰تومان است.

بطری‌های ۹۰۰گرمی ‌روغن مایع سرخ‌کردنی در فروشگاه‌ها حدود شش‌هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارد. انواع روغن آفتابگردان معمولی هم حدود هفت‌هزار تومان فروخته می‌شود. برندهای مختلف عموما همین قیمت‌ها را برای روغن سرخ‌کردنی و آفتابگردان در نظر می‌گیرند. قیمت روغن مایع سرخ‌کردنی در بطری‌های ۱٫۵لیتری هم ۱۰هزار و ۹۰۰تومان است و روغن آفتابگردان ۱۱هزار و ۴۰۰تومان فروخته می‌شود.

*** قیمت شیر و لبنیات در بازار و سامانه ۱۲۴

شیر کم‌چرب در بطری‌های یک‌لیتری باید حدود چهار‌هزار و ۹۰۰تومان قیمت داشته باشد. سامانه ۱۲۴ این نرخ را به عنوان قیمت مصوب اعلام کرده و می‌گوید، حداکثر قیمت این محصول در بازار حدود پنج‌هزار و ۲۰۰تومان است و تغییری نسبت به روزهای قبل از سهمیه‌بندی بنزین ندارد. شیر استریل پر‌چرب هم وضعیت مشابهی دارد و بدون تغییر با نرخ هفت‌هزار و ۴۰۰تومان برای هر پاکت یک‌لیتری قیمت‌گذاری می‌شود.

ماست پاستوریزه پرچرب در سطل‌های متوسط ۹۰۰گرمی‌، پنج‌هزار و ۸۰۰تومان قیمت‌گذاری می‌شود. آنطور که آرشیو قیمت سامانه ۱۲۴ نشان می‌دهد، قیمت این محصول در ۱۰روز گذشته تغییری نکرده است. قیمت مصوب سامانه ۱۲۴ برای ماست کم‌چرب در دبه‌های ۲٫۵کیلوگرمی، ‌۱۴هزار تومان است و بر اساس اعلام این سامانه در بازار، با قیمت ۱۲هزار و ۸۰۰ تا ۱۳هزار و ۶۰۰تومان فروخته می‌شود. پنیر تتراپک ۲۵۰گرمی ‌در سامانه ۱۲۴ ستاد تنظیم بازار، ۱۳هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارد و آرشیو قیمت‌ها نشان می‌دهد، این محصول تغییری نسبت به ۱۰روز گذشته ندارد. کره پاستوریزه در بسته‌بندی‌های ۱۰۰گرمی‌ توسط ستاد تنظیم بازار چهار‌هزار و ۵۰۰تومان قیمت‌گذاری شده و تغییری نسبت به روزهای قبل ندارد.

بطری‌های یک‌لیتری شیر کم‌چرب در مغازه‌ها حدود چهار‌هزار و ۹۰۰تومان است و شیر پر‌چرب با قیمت پنج‌هزار و ۴۰۰تومان فروخته می‌شود. بسته‌بندی‌های تتراپک شیر استریل هم اغلب هفت تا هفت‌هزار و ۴۰۰تومان قیمت خورده‌اند. عموما شرکت‌های لبنیات ماست‌های سطلی خود را با اسامی ‌مختلف تولید و به بازار عرضه می‌کنند. برای مثال بسته‌های ۹۰۰گرمی‌ ماست ایسلندی کاله در بازار حدود ۱۶هزار و ۵۰۰تومان است.

ماست سون ۹هزار و ۸۰۰تومان و ماست لاکتیویا ۱۱هزار و ۲۰۰تومان است. ماست سطلی ۹۰۰گرمی‌ کم‌چرب چوپان در فروشگاه‌ها پنج‌هزار و ۳۰۰تومان قیمت‌گذاری شده و ماست پگاه پنج‌هزار و ۸۰۰تومان است. پنیر در بسته‌بندی‌های ۲۰۰گرمی ‌تتراپک با قیمت پنج‌هزار و ۸۰۰تومان فروخته می‌شود و این قیمت در بین برندهای مختلف عموما ثابت است. شرکت‌های لبنیاتی کره پاستوریزه را در بسته‌های ۱۰۰گرمی‌ با قیمت چهار‌هزار و ۵۰۰تومان می‌فروشند.

*** قیمت میوه و صیفی‌جات در بازار و سامانه ۱۲۴

سیب‌زمینی در سامانه اعلام قیمت کالاهای اساسی، کیلویی سه تا سه‌هزار و ۹۰۰تومان است. آرشیو قیمت‌ها در این سامانه نشان می‌دهد، قیمت سیب‌زمینی نسبت به روزهای قبل از سهمیه‌بندی بنزین، در حد ۲۰۰تومان گران شده است. پیاز افزایش قیمت بیشتری دارد. سامانه ۱۲۴ می‌گوید، قیمت هر کیلوگرم پیاز این روزها سه‌هزار و ۸۰۰تومان است و ۱۰روز پیش حدود سه‌هزار و ۲۰۰تومان قیمت‌گذاری می‌شد.

هر کیلو موز در این سامانه بین ۱۱هزار تا ۱۲هزار و ۷۰۰تومان قیمت‌گذاری می‌شود که نسبت به روزهای قبل از سهمیه‌بندی بنزین، حدود ۵۰۰تومان کاهش پیدا کرده است. سیب درختی در سامانه ۱۲۴ حداکثر شش‌هزار و ۷۰۰تومان قیمت دارد و نسبت به روزهای قبل از سهمیه‌بندی که شش‌هزار و ۳۰۰تومان بود، تقریبا ۴۰۰تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. در طرف مقابل پرتقال تامسون جنوب درجه یک در این سامانه، حداکثر هشت‌هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارد و نسبت به ۱۰روز گذشته حدود ‌هزار تومان ارزان شده است. تامسون شمال هم بین چهار‌هزار و ۲۰۰ تا پنج‌هزار و ۴۰۰تومان است.

گزارش میدانی از بازار میوه نشان می‌دهد، گوجه این روزها حدود ۱۱هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد. سیب‌زمینی کیلویی سه‌هزار و ۲۰۰تومان است و پیاز دو‌هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. در بازار میوه سیب زرد با قیمت پنج‌هزار و ۸۰۰تومان و سیب قرمز با قیمتی حدود پنج‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می‌شود. پرتقال تامسون شمال کیلویی چهار‌هزار تومان است و موز کیلویی ۱۱هزار و ۸۰۰تومان قیمت دارد.

*** قیمت قند و شکر در بازار و سامانه ۱۲۴

یک کیلوگرم شکر فله‌ای در سامانه ۱۲۴ بین چهار‌هزار و ۷۰۰ تا پنج‌هزار تومان قیمت دارد و شکر بسته‌بندی‌شده ۹۰۰گرمی ‌باید با قیمتی بین چهار‌هزار و ۳۰۰تومان تا پنج‌هزار و ۴۰۰تومان فروخته شود. قند شکسته هم بین پنج‌هزار و ۸۰۰ تا شش‌هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد.

آرشیو سامانه نشان می‌دهد، این قیمت‌ها نسبت به ۱۰روز گذشته تغییری نداشته است. قند شکسته در بازار با قیمت ۴۲ تا ۴۸هزار تومان برای هر بسته پنج‌کیلویی فروخته می‌شود که معادل کیلویی هشت‌هزار و ۴۰۰ تا ۹هزار و ۶۰۰تومان است. بسته‌های دو و نیم‌کیلویی شکر در فروشگاه‌ها حدود ۱۵هزار تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد این محصول کیلویی شش‌هزار تومان است.

*** قیمت انواع حبوبات در بازار و سامانه ۱۲۴

لپه، نخود، عدس و لوبیا در سامانه ۱۲۴ با افزایش قیمت ناچیزی در حد ۱۰۰تومان نسبت به روزهای قبل از سهمیه‌بندی بنزین روبه‌رو شده‌اند. این سامانه هر کیلوگرم لپه را بین ۱۰هزار و ۳۰۰ تا ۱۱هزار و ۸۰۰تومان قیمت‌گذاری می‌کند و نخود بین هشت‌هزار و ۲۰۰ تا ۹هزار و ۵۰۰تومان است. بر اساس اعلام سامانه ۱۲۴ هر کیلوگرم لوبیاچیتی باید با قیمتی در بازه ۱۲هزار و ۹۰۰ تا ۱۴هزار و ۶۰۰تومان فروخته شود. این بازه برای لوبیا قرمز بین ۱۱هزار و ۱۰۰ تا ۱۲هزار و ۴۰۰تومان اعلام شده است. در آخر سامانه ۱۲۴ قیمت هر کیلوگرم عدس را بین هفت‌هزار و ۱۰۰تومان تا هشت‌هزار و ۶۰۰تومان قیمت‌گذاری می‌کند.

بسته‌بندی‌های ۹۰۰گرمی ‌لپه در فروشگاه‌ها با قیمتی حدود ۱۵هزار و ۵۰۰ تا ۱۷هزار تومان فروخته می‌شود. عدس حدود ۱۳هزار تومان قیمت دارد و قیمت درج‌شده روی بسته‌های ۹۰۰گرمی ‌نخود بین ۱۳ تا ۱۷هزار تومان است و توسط برندهای مختلف با قیمت‌های متفاوتی فروخته می‌شود. لوبیاقرمز در بسته‌های ۹۰۰گرمی ‌عموما ۱۷هزار و ۳۰۰تومان است و اگر در فروشگاه‌ها دنبال بسته‌های ۹۰۰گرمی‌ لوبیاچیتی بگردید، با قیمت‌هایی در حدود ۲۳هزار تومان مواجه خواهید شد. باید توجه داشته باشید که حبوبات فله‌ای با قیمتی پایین‌تر از بسته‌بندی‌های فروشگاهی عرضه می‌شوند.