۰ نفر

گرانی هست اما کم هست!

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۱
کد خبر: 396661
گرانی هست اما کم هست!

با گذشت یک هفته از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، بررسی بازارهای مختلف کشور حائز نتایج مهمی است. دولت همان‌طور که وعده داده بود به‌شدت بر قیمت کالاهای اساسی نظارت دارد و مانع گران شدن آنها به بهانه افزایش نرخ بنزین شده است، با این حال شاهد گران شدن برخی انواع لبنیات و میوه‌ها در روزهای اخیر بوده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، همچنین کرایه تاکسی‌ها هم افزایش نیافته، اما مسافربرهای شخصی اقدام به افزایش کرایه کرده‌اند؛ افزایش نرخ کرایه‌ها در شهرهای دیگر بیشتر از کلانشهر تهران بوده است. قیمت ارز و سکه هم در هفته گذشته روند رفت ‌و برگشتی را تجربه کردند، اما خودرو به‌خصوص وانت‌بارها به‌شدت گران شد. در مجموع به نظر می‌رسد قیمت کالاهایی که نرخ‌گذاری آنها در اختیار دولت است تغییری نداشته، اما کالاها و خدماتی که خارج از اختیار دولت است، به‌تدریج در حال گران شدن است.

افزایش قیمت تخم‌مرغ

تخم‌مرغ در هفته گذشته گران شد که دلیل آن افزایش کرایه حمل بار و مشکلات مربوط به برف بود. ناصر نبی‌پور، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار از افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: متوسط نرخ هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری 7۷۰۰ تا 7۸۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.او نوسان قیمت بنزین و مشکلات حمل و نقل ناشی از وقوع بارش برف و باران را از دلایل گرانی تخم‌مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به آن که حمل و نقل کارتن و تخم‌مرغ توسط وانت‌بارها انجام می‌شود از این رو با افزایش قیمت بنزین راننده‌ها قیمت حمل و نقل را بالا بردند که این امر در قیمت تمام‌شده و شرایط بازار تأثیر گذاشته است.

گران شدن برخی انواع لبنیات

پس از افزایش ناگهانی قیمت بنزین در هفته گذشته، قیمت لبنیات نیز با افزایش زیادی روبه‌رو شده است به‌طوری که به عنوان مثال قیمت ماست پرچرب 2/2کیلوگرمی از 16 هزار تومان به یکباره به 22 هزار تومان رسیده است. به نظر می‌رسد کارخانجات تولید محصولات لبنی که از مدت‌ها پیش به دنبال اخذ مجوز برای افزایش قیمت بودند از شلوغی هفته گذشته استفاده کرده و بدون اخذ مجوز گران کرده‌اند.

چرا گوجه گران شد؟

به دلیل تغییرات فصلی و ناتوانی در تنظیم بازار، قیمت گوجه‌فرنگی که برای مصرف‌کننده در هفته‌های گذشته تا هزار تومان کاهش‌یافته بود، به بالای 8000 تومان افزایش یافت.

اسدا... کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرد: دلیل گران شدن گوجه‌فرنگی در روزهای اخیر، تغییر فصل و کاهش محل‌های تولید این محصول و برودت هوا در بیشتر استان‌های کشور است. در حال حاضر در تهران و شهرهای اطراف مانند کرج، قزوین و ورامین گوجه‌ای برداشت نمی‌شود و تنها گوجه منطقه‌ای از بوشهر به تهران می‌آید و دیگر استان‌ها محصولی برای عرضه ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار ادامه داد: قیمت بالای گوجه روزهای اخیر ادامه‌دار نبوده و موقتی است و قیمت این محصول در هفته‌های آینده کاهش می‌یابد. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوجه در میدان مرکزی شهر تهران 6 تا ده هزار تومان است که فروشندگان این محصول در سطح شهر می‌توانند این محصول را حداکثر با 30 درصد افزایش قیمت به فروش برسانند.

افزایش کرایه حمل بار

کرایه حمل بار در برخی از مناطق کشور نیز گران شده است، به طوری که امید جلیلی تقویان، رئیس شعبه سیار اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در این خصوص گفت: متأسفانه رانندگان وانت‌بار در مشهد هزینه حمل بار را دو برابر کرده‌اند.

گرانی گوشت قرمز

قیمت گوشت قرمز در برخی نقاط کشور به دلیل افزایش قیمت دام زنده، مجددا صعودی شده است. شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز از افزایش قیمت دام سبک هم‌زمان با افزایش ناگهانی قیمت بنزین در این استان به خصوص در شهرستان گرمه خبر داده است.

وی تاکید کرد: درصورتی‌که افزایش قیمت دام سبک زنده در استان ادامه داشته باشد، مانع خروج دام زنده از استان خواهیم شد.

امید جلیلی تقویان، رئیس شعبه سیار اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی هم گفت سه واحد عرضه گوشت در منطقه قاسم‌آباد مشهد به دلیل گران‌فروشی پلمپ شده‌اند که آنها برای گران‌فروشی خود ادعای افزایش قیمت حمل بار را آورده‌اند.

افزایش تقاضا برای گازسوز کردن خودرو

 رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین با اشاره به دریافت روزانه ۳۰ هزار تقاضا برای گازسوز کردن خودروها همزمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: متقاضیان برای نام‌نویسی به سامانه NGVI.IR مراجعه کنند، حداکثر طی دو ماه آینده به همه درخواست‌ها رسیدگی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی محمودیان افزود: در مدت یک هفته از طرف این اتحادیه، پیامکی برای متقاضیان ارسال می‌شود و این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای تبدیل انتخاب و به آن مراجعه کنند.

وی با اشاره به افزایش گسترده تقاضا برای گازسوز کردن خودرو همزمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: اولویت تبدیل خودرو با افرادی است که زودتر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و لازم است متقاضیان تبدیل، هرچه زودتر درخواست خود را ثبت کنند.

رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین با تاکید بر لزوم صبوری متقاضیان افزود: حداکثر تا دو ماه آینده به همه متقاضیان گازسوز کردن خودروها خدمات‌رسانی خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

محمودیان هزینه تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز را بسته به کیفیت کیت، نوع خودرو و اندازه مخزن به‌صورت میانگین 5/2 تا 5/4 میلیون تومان اعلام کرد و اطمینان داد: این رقم ثابت است و به‌هیچ‌وجه در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه نصب نخواهیم بود.

بالا و پایین رفتن دلار

هفته گذشته پس از سهمیه‌بندی بنزین و ایجاد انتظارات تورمی در جامعه، قیمت دلار در بازار آزاد هم حدود هزار تومان افزایش یافت و دوباره به بالای 12 هزار تومان رسید.

اما از اواخر هفته بعد از تخلیه شوک بنزینی از بازار ارز، قیمت‌ها سیر نزولی گرفت و دوباره وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد.فعالان بازار ارز و طلا معتقدند آرام شدن فضای سیاسی و کاهش التهابات بازار طلا و ارز موجب ادامه ریزش قیمت خواهد شد. بازاری‌ها می‌گویند مدیریت عرضه و تقاضا و اعمال سیاست‌های اخیر بانک مرکزی موجب شد افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و به‌دنبال آن طلا و سکه خنثی شود.

این در حالی است که دلال‌ها و سوداگران ارزی قصد ماهیگیری از فضای ملتهب را داشتند، ولی ناکام ماندند. این افراد سعی می‌کردند با دپوی دلار قیمت را در روزهای اخیر بالا ببرند؛ البته دلار تا 12 هزار و 800 تومان نیز بالا رفت ولی بعد از افزایش قیمت ارز در صرافی‌های بانکی و اجرای سیاست‌های به‌موقع بانک مرکزی بازار در همان نقطه ‌ایست کرد و روند نزولی را پیش گرفت.

در همین حال شبکه‌های معاند تلاش می‌کنند با القای اخبار دروغ به التهاب بازار ارز ایران دامن بزنند. این رسانه‌ها مدعی هستند ارزی در بازار نیست و به همین دلیل قیمت‌ها در مرزهای خیالی آنها جولان می‌دهد، ولی واقعیت این است که هم‌اکنون خریداری برای دلار وجود ندارد و اکثر افراد حاضر در خیابان فردوسی فروشنده هستند، به همین دلیل طبق اعلام فعالان بازار احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.

کرایه‌های تاکسی

در یک هفته اخیر، کرایه تاکسی‌های شهری و بین‌شهری هیچ‌گونه افزایشی نیافته است لکن کرایه مسافربرهای شخصی و آژانس‌های مسافربری با افزایش بسیار زیادی روبه‌رو شده است. افزایش قیمت کرایه در شهرستان‌ها بسیار بیشتر از تهران بوده است.

به عنوان مثال، کرایه مسیر زاهدان به زابل که تا دو هفته قبل 25 هزار تومان بود هفته گذشته به 60 هزار تومان افزایش یافت.

سید مصطفی ذوالقدر، نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی هم خبر داده که کرایه‌ها در مسیرهای جاسک و میناب، سیرک و میناب و رودان و میناب در هفته گذشته سرسام‌آور شده است.

ذوالقدر با استناد به آخرین اخباری که از حوزه انتخابیه به او رسیده است، گفت: از بشاگرد تا بندرعباس ۸۰ هزار تومان کرایه گرفته‌اند؛ مردم بشاگرد محروم هستند؛ از کجا این پول را بیاورند؟ دولت باید به فکر باشد.

کرایه مسیر زاهدان به میرجاوه هم به‌شدت افزایش یافته است. شهروندان سراوانی در استان سیستان و بلوچستان هم از این‌که هزینه حمل و نقل از بخش جالق تا مرکز این شهر از 20 هزار تومان به 50 هزار تومان افزایش پیدا کرده، انتقاد کرده‌اند.

سرویس مدارس

با اجرای طرح مدیریت سوخت و اصلاح قیمت بنزین، رانندگان سرویس مدارس در برخی از مناطق کشور از جمله سیستان و بلوچستان اقدام به افزایش خودسرانه کرایه‌ها کردند که این مهم زمینه گلایه‌مندی خانواده‌ها و معلمان را به دنبال داشته است، این در حالی است که دولت وعده داده که به‌زودی به سرویس‌های مدارس، سهمیه بنزین اختصاص خواهد داد.

رفت‌وبرگشت قیمت سکه

 طبق اعلام نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با توجه به افزایش نرخ ارز در هفته اخیر، قیمت سکه و طلا از ابتدای هفته افزایش موقتی خود را آغاز کرد اما در روزهای پایانی به سطح قیمت اولیه بازگشت.

محمد کشتی‌آرای، درباره وضعیت سکه بازار سکه و طلا در هفته گذشته گفت: از روز شنبه هر اونس طلا ۱۴۶۹ دلار بود که در آخرین روز کاری هفته به ۱۴۷۱ دلار رسید؛ اما این افزایش دو دلاری باعث افزایش قیمت در بازار داخلی نبوده است، این در حالی است در هفته‌ای که گذشت، بیشترین رشد قیمت به دلیل افزایش نرخ ارز بوده است.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این که قیمت دلار به عنوان نرخ مرجع با ۱۰۰۰ تومان افزایش از ۱۱۸۰۰ تومان به حدود ۱۲۸۰۰ تومان رسید و سبب افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی سکه و طلا شد، گفت: اما در طول هفته کاهش التهابات سبب شد که قیمت ارز مجددا پایین بیاید که همین کاهش مجدد ارز سبب شد که قیمت سکه و طلا به سطح اولیه بازگردد.

 افزایش باورنکردنی قیمت خودرو

با اعلام سهمیه‌بندی بنزین قیمت اغلب خودروها در بازار با افزایش روبه‌رو شد به طوری که پراید دوباره از مرز 50 میلیون تومان عبور کرد، اما وضعیت بازار نشان می‌دهد میزان افزایش قیمت انواع وانت در بازار بسیار بیشتر از سایر خودروها بوده است. فعالان بازار دلیل مهم افزایش قیمت انواع وانت در قیاس با سایر خودروها، سهمیه‌های تخصیصی به این خودروها را پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین می‌دانند. سهمیه در نظر گرفته شده برای وانت بیشتر از سایر خودروهای شخصی است.

 وانت آریسان که در اواخر شهریور و اوایل مهر به قیمت ۵۳ میلیون تومان فروخته می‌شد، اکنون با افزایشی ۱۷میلیون تومانی به ۷۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت سایپا ۱۵۱ نیز که یک ماه قبل ۴۴ میلیون تومان بود، در حال حاضر به آستانه ۵۰ میلیون تومان رسیده است. در این میان قیمت وانت زامیاد دوگانه‌سوز رادیال از ۷۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در یک ماه قبل به ۷۹ میلیون تومان و قیمت وانت زامیاد گازسوز ساده از ۷۵ میلیون تومان به ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه وانت کم‌مصرف بنزینی ۲۰۰لیتر در ماه تعیین‌شده است. سهمیه وانت کم‌مصرف دوگانه‌سوز نیز ۶۰لیتر در ماه است و وانت پرمصرف بنزینی سهمیه‌ای برابر با ۳۰۰ لیتر و وانت پرمصرف دوگانه‌سوز سهمیه‌ای برابر با ۱۲۰ لیتر دریافت می‌کند.