۰ نفر

18میلیون خانوار ایرانی کمک نقدی و کالایی می‌گیرند

۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 393906
18میلیون خانوار ایرانی کمک نقدی و کالایی می‌گیرند

رئیس جمهوری روز گذشته در جمع مردم رفسنجان در استان کرمان از طرحی خبر داد که براساس آن حدود 18 میلیون خانوار ایرانی تحت پوشش طرح حمایت اجتماعی و معیشتی دولت قرار می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حسن روحانی با اشاره به اینکه 24 میلیون و 600 هزار خانوار در ایران وجود دارد، گفت: از این تعداد وضع زندگی عده‌ای مناسب است و می‌توانند روی پای خود بایستند، اما اکثریتی هستند که در زندگی دچار فشار بوده و باید از راهی به آنها کمک شود.

وی ادامه داد: تقریباً در کشور 7 میلیون خانوار وضع زندگی مناسبی دارند، ولی 18 میلیون خانوار که اکثریت قاطعی هستند، نیاز به مساعدت دارند که امیدواریم ان‌شاءالله از ماه آینده به‌ هر خانواری یک حمایتی به‌صورت ماهانه را شروع کنیم. رئیس جمهوری تأکید کرد: این طرح مهم دولت در سال 98 بوده که در روزها و هفته‌های آینده مشخصات آن برای مردم اعلام می‌شود واین قدم دولت برای حمایت مردم در زندگی روزمره‌ آنهاست.

جزئیات طرح حمایت اجتماعی و معیشتی دولت

سخنگوی دولت نیز با اعلام جزئیات بیشتر از این طرح اعلام کرد: ‌طرح حمایت اجتماعی و اقتصادی با ضریب 3.2 درصد خانوار، بخش اعظم دهک‌های جامعه را دربرمی‌گیرد.

به‌گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، علی ربیعی ظهر دیروز در نشست خبری در روستای زلزله زده «ورنکش» میانه با تشریح جزئیاتی از این طرح افزود: با اجرای این طرح حدود 17 میلیون خانوار ایرانی به‌صورت هدفمند از مزیت‌های آن برخوردار می‌شوند.

وی اضافه کرد: زیرساخت این طرح آماده و حساب‌های بانکی افراد موجود است و وزارت رفاه هم روش اجرای آن را که در قالب «خرید کالا» و «واریز وجه» اجرا خواهد شد، اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه مسئولیت تعیین خانوارها و برنامه‌ریزی در مورد اقدام را برعهده دارد، ادامه داد: این طرح آثار تورمی ندارد و تورم حداقلی دارد که اگر اجرایی نشود، ممکن است آثار تورمی نقدینگی بدتر شود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه دولت در شرایط تحریم افزایش تاب‌آوری و مقاومت اجتماعی است، افزود: بهبود معیشت مردم، ایجاد ثبات و آرامش، جلوگیری از ریزش نیرو و حفظ سطح اشتغال کارخانه‌ها، توسعه مبتنی بر مزیت‌های محلی و استفاده از مزایای همسایگی در تبادلات تجاری منطقه‌ای از برنامه‌های دولت در شرایط تحریم است.

ربیعی تلاش برای شکستن تحریم را رویکرد دولت و مردم دانست و افزود: تحریم ظالمانه حق ملت نیست، ما در برابر تحریم سر تعظیم فرود نمی‌آوریم ولی برای به عقب راندن آن هم تلاش می‌کنیم.

وی همچنین به جدیت دولت در مبارزه با فساد اشاره و خاطرنشان کرد: دولت از مبارزه همه دستگاه‌ها و قوا با فساد حمایت می‌کند. ربیعی درهمین حال با بیان اینکه مبارزه با فساد باید ساختارمند و درازمدت بوده و هیجانی و یکسویه نباشد، تصریح کرد: دولت هیچ خط قرمزی در زمینه مبارزه با فساد ندارد. وی در پاسخ به سؤالی در مورد لوایح چهارگانه گفت: نظر دولت درباره این لوایح روشن است و تصویب آنها را برای آینده ایران لازم و واجب می‌داند.

سخنگوی دولت این لوایح را برای اقتصاد و زندگی بهتر مردم حائزاهمیت خواند و تأکید کرد: در صورتی که این لوایح تصویب نشود مبادلات ارزی ما حتی اگر از تحریم‌ها خارج شویم دچار مشکل خواهد شد.

70 درصد جمعیت ایران مشمول طرح

براساس اعداد و ارقام اولیه‌ای که از سوی مسئولان دولت اعلام شده است، این طرح 18 میلیون خانوار را دربرمی گیرد که با محاسبه بعد خانوار 3.2 درصدی، 57 میلیون و 600 هزار ایرانی مشمول آن خواهند شد که 70.2 درصد از جمعیت 82 میلیون نفری کشور را شامل می‌شود. بدین ترتیب تنها 24 میلیون و 400 هزار نفر از ایرانی‌ها که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند دراین طرح جای نمی‌گیرند.

اعتبار از کجا تأمین می‌شود

طبق آمارهای ارائه شده در سال‌جاری 1300 هزار میلیارد تومان یارانه نهان و آشکار به بخش‌های مختلف اقتصاد ایران پرداخت می‌شود که هدفمندی حتی بخشی از آن امکان آزادسازی حجم هنگفتی از منابع مالی را فراهم می‌کند. آن‌طور که مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند، منابعی که از حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی و سایر یارانه‌ها آزاد می‌شود، صرف حمایت از اقشار آسیب پذیر و همچنین بنگاه‌های تولیدی خواهد شد.

با حذف یارانه نقدی 24 میلیون و 500 هزار نفر که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان از منابعی که سالانه صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود، آزاد خواهد شد. علاوه براین، طبق گفته‌های سخنگوی دولت قرار است یارانه‌های پنهان انرژی نیز برای سه دهک بالای درآمدی حذف و هدفمند شود که این برنامه نیز می‌تواند چندبرابر حذف یارانه نقدی منابع صرفه‌جویی کند که مجموع این منابع براحتی می‌تواند بدون فشار بر بودجه دولت، منابع مورد نیاز طرح حمایت اجتماعی و معیشتی را تأمین کند. البته قرار است در روزهای آینده سخنگوی دولت به‌صورت دقیق جزئیات این طرح را برای مردم تشریح کند.