۰ نفر

خطوط ریلی 5استان به هم متصل می‌شوند

۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 393377
خطوط ریلی 5استان به هم متصل می‌شوند

درحالی که این روزها کشور در اندوه وقوع زلزله در استان آذریجان شرقی و درگذشت شماری از هموطنان‌مان است، اما یک اتفاق خوب و تاریخی در این استان روی می‌دهد. گزارش‌های دریافتی حاکی است که راه‌آهن میانه-بستان آباد در آستانه بهره‌برداری قرار داشته و به این ترتیب مسیر کریدور ترانزیتی غرب کشور به مرحله تکمیل می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با افتتاح این خط راهبردی علاوه بر اینکه مسیر ترانزیتی ریلی کشور به خطوط ریلی کشور همسایه ترکیه متصل خواهد شد، بخشی از برنامه دولت در حوزه حمل نقل ریلی محقق خواهد شد. دولت های یازدهم و دوازدهم در راستای توسعه مناطق مختلف کشور، اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی کشور را در دستور کار قرار داده. بر اساس برنامه مراکز کرمانشاه، همدان، تبریز (مسیر جدید) و ارومیه باید تا پایان دولت به شبکه ریلی متصل شوند. تا کنون 4مرکز از این پنج مرکز به راه‌آهن سراسری متصل شده است و بزودی با اتصال راه‌آهن میانه –بستان آباد به شبکه سراسری ریلی وعده دولت محقق می‌شود و 5 استان به راه‌آهن متصل شده است.

توسعه شبکه ریلی به‌عنوان امن‌ترین و کم هزینه‌ترین نوع حمل و نقل در دولت مورد توجه ویژه ای قرار گرفت و به اذعان بسیاری از صاحب نظران این حوزه، در سال‌های اخیر با توسعه شبکه ریلی، عملکرد این حوزه در چند سال، گسترش قابل توجهی دارد.

اولویت ریل گذاری

مهم‌ترین برنامه دولت در توسعه حمل ونقل ریلی، اتصال 5 مرکز استان به شبکه سراسری راه‌آهن بود.کرمانشاه، همدان، ارومیه و رشت 4 مرکز استانی هستند که به ترتیب اولویت، قطار به این مراکز رسید. آذربایجان شرقی پنجمین استان در اولویت اتصال به شبکه ریلی بود که با افتتاح راه‌آهن میانه-بستان آباد برنامه اتصال 5 استان تا آخر آبانماه تکمیل می‌شود. با توجه به اینکه توسعه خطوط ریلی و متصل شدن خطوط به ریل کشورهای همسایه نیز در حال انجام است، با اتصال استان‌های جدید به راه‌آهن، کریدورهای ترانزیتی مهمی در کشور ایجاد می‌شود. به این ترتیب شرایط برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی منطقه فراهم می‌شود.

اهمیت خط میانه-بستان آباد

بهبود شبکه ترابری منطقه، افزایش ایمنی، کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی از اولویت‌های طراحی و ساخت مسیر ریلی میانه - بستان آباد است. استان آذربایجان شرقی، در گذشته از طریق مراغه با دور زدن کوه‌ها به شبکه ریلی متصل بود اما مسیر جدید با میانبر از میانه به سمت بستان آباد و تبریز 114 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.با توجه به تردد سالانه بالا به آذربایجان شرقی و مرز جلفا، راه‌اندازی مسیر جدید می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های حمل و نقل افزایش تعداد مسافران را هم در پیش داشته باشد. حمید علیمحمدزاده، مجری طرح راه‌آهن میانه –بستان آباد  اهمیت احداث خط جدید در اتصال تبریز به راه‌آهن سراسری را کاهش 114 کیلومتری مسیر نام برد. به گفته مجری طرح راه‌آهن میانه –بستان آباد «با توجه به اینکه محور ریلی تهران تا میانه خط دوم دارد در مسیر جدید، محور میانه تا تبریز نیز دو خطه می‌شود.» علیمحمدزاده افزود: بیشترین سرعت خط قدیمی راه‌آهن تبریز 70 کیلومتر در ساعت بود و به‌خاطر وجود 19 ایستگاه در مسیر، زمان سیر از میانه تا تبریز بیش از 6 ساعت بود اما با بهره‌برداری از خط جدید زمان سیر 6 ساعت کاهش می‌یابد. از طرف دیگر با توجه به اینکه این مسیر کریدور ترانزیتی و بین‌المللی است بر اساس برنامه چشم‌انداز باید کریدورهای بین‌المللی تکمیل شود که تکمیل این مسیر نیز در راستای اجرای سند چشم‌انداز است.

چشم‌انداز 20 ساله

بر اساس برنامه زمانبندی، قرار است کریدور ریلی ترانزیتی آذربایجان شرقی در سال بیستم جابه‌جایی 7 میلیون تن بار و 2 میلیون مسافر را  انجام دهد. به گفته مجری طرح راه‌آهن میانه –بستان آباد «ظرفیت این خط برای جابه‌جایی بار و مسافر بسیار بالاتر از این اعداد است اما با توجه به روند فعلی سهم راه‌آهن از حمل و نقل این اعداد پیش بینی شده است.»